Využijte sílu psaní. Napište si, co vás trápí i těší, a srovnáte si svůj život | Ženy.cz
 

Využijte sílu psaní. Napište si, co vás trápí i těší, a srovnáte si život

23. dubna 2019
Využijte sílu psaní. Napište si, co vás trápí i těší, a srovnáte si život
Můj život na papíře • Foto: iStock.com

Přežila jste díky psaní deníku svá dospívající léta? Zklamání z lásky tak nebolelo a váš svět, který nikdo nechápal, jste svěřila řádkům papíru. Smutek byl ten tam. Vidina lepších zítřků na místě. Jak by také ne, tužka a papír mají léčivou moc. Až vám bude zas ouvej, tak neváhejte začít psát. Proč?

Píšete nákupní seznam, přání k narozeninám, plány, kam pojedete, nebo věci, které si přejete. A pokaždé zažíváte nějakou emoci. Potvrzení, stabilitu, radost, vzrušení, úlevu, strach či smutek. Psaním ale můžete své emoce i ovlivňovat. Z mnoha výzkumů vyplývá, že psaní ovlivňuje naši mysl a náladu. Jedním z prvních, kdo si toho všiml, byl americký psycholog James W. Pennebaker z Texaské univerzity v Austinu, který díky své metodě expresivního psaní uzdravuje pošramocenou psychiku. Nechce po svých pacientech nic jiného, než aby vzali do rukou tužku a papír a psali. Vyjádřili své emoce, svěřili se se svou bolestí a trápením papíru, nikoliv člověku.

„Lidé, kteří se věnují expresivnímu psaní, se cítí šťastnější a méně negativní než dříve. Tím, že lidé napíší příběh, lépe pochopí smysl událostí a vzpomínek, kterým nerozumí. V mnoha případech jsou překvapeni, že skutečné problémy jsou odlišné od těch, které předpokládali,“ říká Pennebaker. S ním souhlasí i A. L. Michael, facilitátorka kreativní terapeutické dílny, která využívá psaní při terapii s lidmi, kteří se zotavují z poruch příjmu potravy.

Psaní jen pro vás

Máte i vy sama nějaké trápení či se v životě tak nějak plácáte a nevíte, co s ním? Prožíváte bolestivý rozchod nebo velký stres v práci? Napište o tom. Že se to snadno řekne, ale vy nejste žádná spisovatelka, která na psaní nemá talent? Nebojte, tuhle knihu budete číst jen vy, a že v ní budou kostrbatá vyjádření, slovosled si bude poletovat, jak chce, a nějaká ta gramatika bude také mimo, to vůbec nevadí. Tady nejste ve škole, tady jste na své vlastní terapii. Na výběr máte z moha variant. Začít můžete úplně jednoduše. Najděte si klidné místo, kde se cítíte dobře a nebudete nikým rušena. Ideální doba je ke konci dne, po práci či až na sklonku dne, před spaním. Psaní je jen pro vás a o vás. Až dopíšete, sama se rozhodnete, co s textem uděláte. Můžete ho vyhodit, spálit, roztrhat nebo si ho uložit. Cílem je, abyste psala upřímně sama o sobě.

Pusťte myšlenky ven

Máte-li jasno kdy a kde se psaní budete věnovat, dejte si za cíl psát alespoň 15 minut denně celý týden. Prožíváte-li nějaké trápení, věnujte se expresivnímu psaní. Odborníci však nedoporučují psát ihned po nepříjemné události. Nechte si pár dnů, aby se emoce lehce uklidnily. Poté zkuste napsat co nejpřesněji a poctivě své emoce. I když budou velmi ošklivé, drsné, plné zlosti či absolutní beznaděje. Uvidíte, že po takovém vypsání se budete cítit lépe, což je i díky psychosomatice prokázáno.

Dochází ke snížení krevního tlaku, zlepšení imunitní funkce systému a byly zaznamenány případy celkového zlepšení životní orientace. Znáte ten pocit, kdy své trápení svěříte kamarádce a jako by z vás spadla obrovská tíha? Stejně jako vyprávění, tak i psaní uklidňuje. Někdy se i doporučuje forma psaní dopisu, kdy napíšete dopis člověku, který vám ublížil nebo se kterým máte konflikt. Jste na ostří nože s vaší kolegyní a dost vám to komplikuje život? Napište jí dopis, který ale neodešlete. Vynadejte jí, svěřte se, co vás na ní štve, a popište, jak se sama cítíte. Zbavíte se tím napětí, nebudete se tolik trápit a možná jí i odpustíte.

Srovnejte si život

Psaní nepomáhá jen v situacích, kdy prožíváte nějaké trápení, ale může vám pomoci srovnat si myšlenky, najít životní směr či se poprat s vašimi obavami. Můžete psát o vašich snech, radostech, obavách, o nezdravých způsobech vašeho života, o tom, co jste zažila, o věcech, kterým se poslední týdny vyhýbáte, či prostě jen tak psát. Metoda volného psaní spočívá v tom, že začnete bezmyšlenkovitě zapisovat vše, co máte v hlavě. Emoce, obrazy, náladu, myšlenky, nápady… Nemusíte psát dlouhé věty, klidně jen slova, něco namalujte, pište slovní spojení. Tímto typem psaní můžete detoxikovat svou mysl a uvolnit ji. Nemusíte nutně vše, co jste napsala, interpretovat. Někdy to vůbec nic neznamená. V jiném případě si můžete takto své denní záznamy pročítat a možná si nad nimi uvědomíte, co se vám stále opakuje, proč a co s tím. Věčně se opakující slova jako stres, práce, bolest hlavy vám, když to uvidíte, konečně opravdu otevřou oči a posunou vás ke změně.

Pište z radosti a vděčnosti

Když vás nic netrápí, skvělé. Ale i to je důvod psát. Před časem jsem objevila kouzlo zápisníků radosti. Já si jeden takový psala. Každý večer před spaním jsem si zapsala malé i velké radosti, které jsem ten den zažila. Bylo to skvělé usínat s pozitivními myšlenkami. I když se mi zdálo, že můj den nestál za nic, díky těmto zápisům jsem si uvědomovala, že na každém dnu je něco hezkého. Podobný typ zápisu je zápis vděčností, kdy si každý den zapíšete, za co jste vděčná, což vám pomáhá vidět a sestavovat váš hodnotový systém. Opět vás odvrací od negativního myšlení k pozitivnímu a je prokázáno, že tento typ psaní vás vzdaluje od deprese a bude se vám lépe spát.

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy