Trocha nostalgie, hodně pokory. Herec Tom Felton známý jako Draco Malfoy v autobiografii reflektuje svůj dosavadní život. Stojí kniha za přečtení?

Trocha nostalgie, hodně pokory. Herec Tom Felton známý jako Draco Malfoy v autobiografii reflektuje svůj dosavadní život. Stojí kniha za přečtení? Zdroj: Nakladatelství Práh, Warner Bros.

Od kouzelnické hůlky k flašce: Draco Malfoy napsal autobiografii plnou pokory

Celý svět ho zná jako Draca Malfoye z filmové série o Harrym Potterovi, dnes pětatřicetiletý Tom Felton toho ale zažil víc než jen natáčení kouzelnické fantasy ságy. O tom, jak vyrůstal, díky čemu se naučil chápat mnohdy bláznivou mentalitu fanoušků i proč spadl do spirály závislosti na alkoholu, se otevřeně, čtivě a s velkou dávkou sympatické sebereflexe rozepsal v knižní autobiografii S kouzelnickou hůlkou. Má smysl přát si jeden výtisk pod stromeček?

I když si Kámen mudrců odbyl premiéru už před více než dvaceti lety – a literární předloha je ještě o několik let starší – svět Harryho Pottera, který vytvořila J. K. Rowling, je okouzlující dodnes. Pro mnohé mileniály kolem třicítky se jedná o vyloženě srdeční záležitost, kterou dál předávají svým potomkům. Je to komplexní popkulturní záležitost, která ovlivnila řadu životů. Asi nejvíc se pak otiskla do těch, kdo k ní měli nejblíž: do filmových představitelů literárních postav. Jedním z nich je i britský herec Tom Felton, jenž ve slavné fantasy sáze ztvárnil Draca Malfoye. Ve školních lavicích Harryho úhlavní nepřítel si i přes prokazatelně slizkou povahu získal zástup příznivců, což jen posílil psychologický vývoj postavy v závěrečných dílech série. Feltonův život je s Potterem neodmyslitelně spjat, není to ale celý jeho život – jak ukazuje jeho knižní autobiografie S kouzelnickou hůlkou, která v českém překladu vyšla letos na podzim.

TIP NA VIDEO: Zajímavosti o filmové sáze Harry Potter, které jste možná nevěděli

Video placeholde

Dnes pětatřicetiletý herec čtenářům líčí celou svou dosavadní životní cestu. Na úvod nechává nahlédnout do rodinného zázemí a vzpomíná na vyrůstání nejmladšího ze čtyř synů rozvedených rodičů. Mluví o odtažitém otci, cenných životních lekcích, jež mu uštědřili jeho bratři, i obětavé matce samoživitelce, která s ním prošla jeho prvními hereckými zkušenostmi. Ty Felton získal ještě před Potterem, nejvýrazněji ve filmech Pidilidi a Anna a král. Autor postupuje systematicky, ale nenudí – píše čtivě a s humorem. Kdo viděl alespoň pár rozhovorů s Feltonem, ten si na mnoha místech knihy bude plně uvědomovat jeho typický úsměv.

Felton mluví střízlivě a pokorně, ale nikdy nesklouzne k přehnané skromnosti; umí ocenit sebe i své úspěchy, stejně jako uznat, ve kterých momentech a proč přesně se choval jako idiot. Touha zůstat pevně nohama na zemi a udržet si kontakt s realitou navzdory slávě a bohatství je jedním z hlavních motivů knihy. Autor mnohokrát otevřeně vysvětluje, jak je to pro něj důležité – dokonce tolikrát, že se to chvílemi může jevit jako klišé. Jak ale příběh postupuje, je čím dál jasnější, že po všech životních eskapádách je právě za tuto schopnost Felton upřímně nejvděčnější.

Fanoušci Pottera ale přece jen asi nejvíc ocení interní vhled do natáčení kouzelnické série. Felton vzpomíná na Alana Rickmana, Michaela Gambona, své filmové rodiče – Helen McCrory a Jasona Isaacse – i Robbieho Coltranea a vykládá, jak ho britská herecká esa ovlivnila nejen v kariérním, ale především osobním životě. Mluví i o tom, jak moc obdivuje představitele ústředního tria za to, že zvládli obrovský tlak, který v době práce na Potterovi zažívali, i když byli jen děti, posléze teenageři. Tím byl tehdy ostatně i Felton. Jeho reflexe veskrze pubertálních manýrů, s nimiž k celému projektu přistupoval, vede až k přiznání, že s Malfoyem měl kdysi společného víc, než by si možná rád přiznal. Obrovská ochota brát sám sebe a své přešlapy s nadhledem dělají ze čtení Feltonovy biografie pomyslný přátelský pokec u krbu a hrnku dobrého čaje. Autor volí přívětivý jazyk, hraje na strunu nostalgie a sentimentu, ale zdá se, že ne příliš vykalkulovaně – on sám tyto emoce zjevně cítil, když svoje paměti sepisoval.

Zároveň je ale znát, že moc dobře ví, co věrní potterheads chtějí. Ostatně o tom, jak se v kůži Draca Malfoye poprvé střetl s fanouškovskou mentalitou, v knize také mluví. Popisuje, jak se naučil mít pochopení pro ty, kdo představitele svých milovaných fiktivních postav považují za součást svého vlastního života a herce někdy ani neumí mentálně oddělovat od smyšlených charakterů. Nikdy se nesnižuje k bulváru, ale předkládá dost zákulisních detailů, po kterých nejedno fanouškovské srdce touží – vysvětluje například skutečnou povahu svého vztahu s hereckou kolegyní Emmou Watson, který je dlouhodobě jedním z oblíbených témat zahraničních bulvárů. Jejich letité blízké přátelství popisuje s upřímnou něhou a otevřeností, a dává proto absolutní smysl, že právě filmová Hermiona ke knize napsala předmluvu.

Skutečným vrcholem knihy je ale Feltonova osobní zpověď týkající se jeho problémů s alkoholem. Ty se u něj rozvinuly spolu s psychickými obtížemi, k nimž, jak sám říká, má vrozené predispozice a s nimiž se poprvé setkal pod vlivem hektického života hollywoodské celebrity. V jedné ze závěrečných kapitol vzpomíná na noc, kdy po pouhém jednom dni utekl z protialkoholní léčebny. Během toho se setkal se třemi různými lidmi – třemi králi, kteří ho zásadně ovlivnili. Jak a zda herec nakonec došel katarze, to už si čtenář musí zjistit sám.

S kouzelnickou hůlkou je kniha jako dělaná pro všechny loajální příznivce světa Harryho Pottera a obzvlášť pak pro ty, kdo si Feltona jeho prostřednictvím zamilovali. Herec sice mluví o tom, že postava Draca Malfoye s ním bude navždy spjatá, v publikaci ale odhaluje sám sebe. Při čtení je to potřeba mít na paměti a vnímat ho jako živoucí, křehkou a citlivou osobnost. Pak tento životopis funguje nejenom jako autobiografie někdejší dětské filmové hvězdy, ale také jako blízký pohled do životní zkušenosti slavných, která neznamená jen obdiv, lesk a peníze. Právě naopak – vybírá si daň, kterou ne každý ustojí.