Místo plastu českou síťovku. „Líbilo se mi, že můžu udělat symbol eko vlny,“ říká Karolína Pechová | Ženy.cz
 


Místo plastu českou síťovku. „Líbilo se mi, že můžu udělat symbol eko vlny,“ říká Karolína Pechová

26. června 2019
Karolína Pechová • Foto:archiv Karolína Pechová

Slogan Nebojte se odhalit je trefný, do této tašky je vidět. Odhalíte nejen své nákupní preference, ale i demonstrujete, že vám osud planety není lhostejný. Je ekologická, udržitelná, zero waste a navíc česká. Karolínu Pechovou štvaly plastové tašky a když jí babička poslala na nákup se síťovkou, zrodila se nová vášeň a nápad jak ji přetvořit v business. Inspirovala se historií a začala přemýšlet jak vyrábět nové modely síťovek.

Umíte síťovku ušít? Jak dlouho to trvá?

Já sama jsem samotné tvary vymýšlela, takže za celou historii jsem se něco našila a nabalila, a vzhledem k tomu že jsem studovala humanitní obor, který s šitím neměl nic společného, to byly začátky, které si člověk doslova musel odřít. Výroba není až tak jednoduchá, protože práce s nepoddajnou síťovinou chce cvik. Vyrábíme více druhů síťovek od jednoduchých, které se za hodinu ušijí třeba čtyři, až po celoručně pletené, nad kterými se sedí celé odpoledne. Řada lidí, kteří pro nás šijí se musí práci se síťovinou naučit.

S jakými lidmi tedy spolupracujete? Myslela jsem, že na to máte profesionální šičky?

Spolupracujeme se čtyřmi chráněnými dílnami, které zaměstnávají duševně postižené lidi, ne všichni jsou vyučeni v oboru, ale po chvilce cvičení se zručná šička dokáže naučit šít a může odvést vynikající práci.

Nosnost síťovky je až 28 KgNosnost síťovky je až 28 KgAutor: archiv Česká síťovka

Proč volba chráněných dílem? Co vás ke spolupráci vedlo?

Původní myšlenka byla spojena s mojí babičkou a to tak, že jsem do výroby chtěla zapojit seniory nebo jiné sociálně znevýhodněné skupiny. Bohužel se tato spolupráce nejevila jako schůdná, tak jsem si našla možnou spolupráci s chráněnými dílnami a projekt byl na světě. Zprvu jsem vyzkoušela více výroben, ale samotné nastavení kvality výrobků, správné komunikace a doby dodání nebyl jednoduchý úkol, takže jsme výroben vyzkoušeli více. Ted můžu říci, že chráněná dílna na Krejčíku odvádí vynikající práci a je naši klíčovou dílnou.

Ale síťovka už nějakou historii má, nevymýšlela jste zcela nový produkt, nebo ano?

Samotná síťovka je český vynález a její kořeny sahají do roku 1926. Původcem je Vavřín Krčil, který vyráběl vlasové síťky, metodou síťkování. Následně přišla móda krátkých vlasů a on neměl co vyrábět. Jednoho večera si pohrával s produktem, kterému dával sbohem, a dostal nápad. K síťce připnul ucha a revoluční taška byla na světě. Zprvu se setkával s nedůvěrou, ale postupem času začal vyvážet i za hranice. Sám Krčil nikdy nebudoval značku, výroba stála pouze na produktu. Posléze přišlo na jeho fabriku znárodnění a produkt pomalu ale jistě začaly vytlačovat plastové tašky, které byly levné na výrobu a měly velkou reklamní plochu.

Já se nyní snažím oprášit tuto myšlenku návrhu a výroby různých druhů síťových tašek a vytvářet výrobek, který se pyšní českou historií a značkou.

Bambusový koš, síťová taška přes rameno žíhanáBambusový koš, síťová taška přes rameno žíhanáAutor: archiv Česká síťovka

A myslím, že lidé si toho cení. Máte výrobek český, udržitelný, stylový. Dokonce i velké firmy po něm sahají. Takže prosadit síťovku na trhu bylo jednoduché i díky tomu, že máme internet všude a společnost, která více a více vnímá ekologii...

S tím bych určitě nesouhlasila, že prosadit se bylo a je jednoduché, stále bojujeme a rozhodně nemáme vyhráno. Ale je pravda, že online prostředí nám pomáhá přiblížit se lidem. A tím, že si více uvědomují, že nechtějí planetu zahltit plastem, vítají udržitelné výrobky. Velký zájem také projevují i firmy, kterým síťovky vyrábíme na míru s jejich logem, obalem a třeba i v korporátních barvách. Což nás moc těší.

 

Síťovka si tedy své místo buduje, a mohli bychom říci, že už ho má. Plánujete se ve výrobě posunout někam dál?

Od začátku výroby síťovek jsem už věděla, že nezůstane jen u tašek, chtěla jsem dělat víc módnější věci jako kabelky a oblečení, což se mi teď děje. Právě spolupracuji s jednou ženou, se kterou jsme se potkaly na Dyzajn Marketu a vytváříme kolekci triček a šatů a do 14 dnů by měly být venku. A to mě moc baví. Jsem kreativní člověk a toužím vytvářet nové a nové věci.

Takže ve vašem showroomu ve Vyšehradské v Praze nejsou jen síťovky?

Těch je tam nejvíc. Máme asi kolem šesti variant v několika barvách, ale obohacujeme sortiment o potravinové sáčky a bambusová brčka, designové jídlo nosiče a teď budeme vypouštět i to oblečení. Pracujeme i na síťovkách s pružným vnitřkem, baťůžkách a celoručně pletených kabelkách.

Osahat a vyzkoušet je nejlepší v schowroomuOsahat a vyzkoušet je nejlepší v schowroomuAutor: archiv Česká síťovka

Vypadá to, že síťovka byl tedy skvělý nápad a stál za to zvládnout i všechny podnikatelské peripetie. Nastaly vůbec nějaké? Nebo si šla síťovka od začátku svou hvězdnou cestou vzhůru?

Já jsem se dala na velmi složitou cestu a tou je návrh od první nitky, vlastnosti materiálu, designu až po to, že musíme výrobek nejen vyrobit ale i prodat, a to je to nejtěžší, navíc budujeme brand. Jsem ale člověk, pro kterého neexistuje, že něco nejde. Začátky jsou nejhorší ve financích a v tom, že toho moc o podnikání nevíte. Já jsem neměla peníze a růst byl velmi pomalý a navíc jsem řadu věcí, jako například patenty, musela studovat sama. Navíc jsem otěhotněla, což mě ale od podnikání vůbec neodradilo. Nastala i chvíle, kdy jsem si říkala, že se na to vykašlu a půjdu se zaměstnat, abych měla finanční jistotu, ale paradoxně tenkrát, když jsem o této možnosti uvažovala, se věci daly do pohybu. Snad do týdne jsme tenkrát získali větší zakázky a vše dostalo jiné obrátky, za což jsem vděčná. A řekla jsem si „To půjde“. Postupem času se začalo ukazovat, že velké firmy mají o tento typ produktu zájem, dávají ho jako reklamní předměty či vánoční dárky. Spolupracovali jsme například s Českou spořitelnou, Providentem či s BMW. Rozmanitost v klientech je veliká.

Lunch box - designový ešus na oběd, bohoLunch box - designový ešus na oběd, bohoAutor: archiv Česká síťovka

Takže teď už jste zkušená podnikatelka.

To rozhodně o sobě nemohu tvrdit, že se řadím mezi zkušené podnikatele, ale za těch pět let jsem se spoustu věcí musela naučit. Člověk také udělal hodně chyb, aby si uvědomil, že tudy cesta nevede. Já osobně se snažím se neustále vzdělávat a jdu do výzev, které mám před sebou, protože pokud člověk zamrzne, tak se už nebude posouvat.

Síťovka i vy, máte za sebou hodně práce i výsledků. Máte nějakou podnikatelskou radu?

Těžko říci, co je podnikatelská rada, ale spíše mám takovou lidskou. Pokud chcete v něčem podnikat a jen o tom mluvíte a hledáte důvody, proč to nejde, tak to ve skutečnosti nechcete. Ten, kdo něco opravdu chce, do toho jde a následně dělá maximum proto, aby byl úspěšný, protože jen uvést něco na trh, nestačí.

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy