Jak se zbavit věcí teď a navždy. Zatočte s přeplněnou domácností rychle a bez zbytečných emocí
Také se vám zdá, že máte doma víc a víc věcí? Úložné prostory už jsou zaplněny a před vámi Vánoce a výprodeje, kdy zas neodoláte a přinesete domů další a další. Jinak to nepůjde, budete se muset něčeho zbavit. A na dobro! Jenže jak?
V průměrném americkém domě je více než 300 000 věcí. 1 z 10 Američanů si pronajímá offsite úložiště, neboť jeho dům, který se za posledních 50 let ztrojnásobil, je plný. Češi na tom nejsou o moc lépe. Kdekoho slyším, že si stěžuje, že mu doma, ve sklepě, v garáži chybí místo a nemá kam uložit všechny své věci. A když máte děti, problém ukládání věcí roste do obřích rozměrů.
To se hodí
Lidé mají tendenci ponechávat si více věcí, protože věří, že časem budou mít hodnotu a mohou se hodit. To je správné pro ty položky s emocionálními vzpomínkami, ale i tady vyvstává otázka, zda jsou pro majitele opravdu užitečné. Desátý hrníček „Pro Evičku“ darovaný kamarádkami, maminkou a dalšími, má jistou citovou hodnotu, ale nestačily by třeba jen dva? Takových věcí, které se nahromadily, je spousta. Staré DVD, hračky, oblečení, papíry, pohledy, jistý cit k nim chováte, ale bez nich váš život nebude méně hodnotný. Jenže vy nemáte srdce to vyhodit.
Inspirujte se metodou generálního ředitele společnosti Lifehack, Leonem Ho, který v roce 2005 vytvořil způsob, jak si usnadnit život, který perfektně funguje. Jak sám říká, lidi brzdí při hodnocení užitečnosti věci tři postoje. Až moc vyzdvihují potřebnost věci v budoucnu, podceňují místo, které věc zabírá, a ignorují náklady na péči o ni. Typickým příkladem je klasický rotoped. Ať se přihlásí ten, kdo ho doma má a postupem času se z něj stal věšák na oblečení. Proč už dávno není pryč, vždyť zabírá tolik místa? Vaše sny o pravidelném tréninku, hubnutí od nového roku ho stále, už několik let, nechávají stát v chodbě, pracovně či ložnici. Že tak to máte podobně i u ostatních věcí? Při velkém třídění vlastně nic nevyhodíte? Kudy je cesta ven?
Metoda RFASR
Jednoduchá metoda, jejíž název vznikl z počátečních písmen otázek, které si při vyřazování věcí položíte.
• Recency - "Kdy byla věc naposledy použita?"
• Frequency - "Jak často ji používám?"
• Acquisition Cost - „Jak obtížné/nákladné je danou věc sehnat?“
• Storage Cost - "Kolik jich mám stejných a kolik místa zabírají?"
• Retrieve Cost - „Jak je ta věc stará?“
Položte si tyto otázky a dosaďte do rovnice:
R (Nízká) + F (Nízká) + AC (Nízká) + SC (Vysoká) + RC (Vysoká) = Nestojí za to
Typickým scénářem pro mnohé může být třídění oblečení.
• R: "Naposledy jsem to nosila před více než dvěma lety."
• F: "Dokonce ani tehdy jsem to moc nenosila."
• A: "V příštích pěti minutách si mohu objednat něco podobného online."
• S: "Tento a podobné kousky zabírají 3/4 mého šatníku."
• R: "Je to tak před dvěma lety, taky ..."
V takovém případě dejte dané věci sbohem. Pokud jste k věci emocionálně připoutaná (např. dárek od někoho, na kom vám záleží), myslete na to, ale zároveň si položte otázku, kdy byla darována a zda-li dosáhla svého primárního cíle. Intenzivně jste šálu nosila, jste v ní s kamarádkou vyfocená, užila jste si ji, věřte, že za dva roky svého působení splnila svůj účel a můžete ji poslat dál. Nebojte, nezmění to váš vztah s kamarádkou. Ona na tom bude určitě podobně.
Ach ty nákupy
Ráda nakupujete, mnohdy zbrkle a následek je další a další věc ve vaší domácnosti. Stejnou rovnici si pokládejte i při nákupu nové. A k ní si přidejte ještě jedno nové pravidlo One in and one out. Pokud se rozhodnete koupit si další novou věc, zbavte se jedné věci z vašeho domu. Pomůžete tím i vašemu volnému času a duševní energii. Jen si vzpomeňte, kolik času vám zabere neustálé uklízení, praní, čištění daných věcí a čím míň jich bude, tím víc času a energie můžete věnovat jinam.