Jak se lépe soustředit: Co jíst a co udělat před prací nebo učením? | Ženy.cz
 

Jak se lépe soustředit? Vsaďte na správné jídlo, bylinky a strategii

5. června 2019
  • Jak se lépe soustředit? Vsaďte na správné jídlo, bylinky a strategii

    Známe to všichni – musíme se učit, chceme vyřešit papíry od pojišťovny nebo udělat něco důležitého. Sedneme si k dané věci a za pár okamžiků se přistihneme, že myslíme na to, co si vezmeme večer na sebe na sraz s kamarádkou, nebo že začneme odpovídat na maily. Vrátíme se k práci a myšlenky na daný úkol se nám rozutečou do minuty. Co můžeme v takové chvíli udělat? Jak se lépe soustředit?

    Každý máme občas den, kdy je těžké soustředit myšlenky na jednu činnost nebo úkol. S radostí se tak necháme vyrušit téměř čímkoliv. Někdy si můžeme dovolit práci odložit a věnovat se místo toho něčemu jinému, jindy je ovšem potřeba udělat to okamžitě. Jak se začít hned soustředit? A co udělat dalšího pro to, abychom umění koncentrace podpořili?

    Ukliďte si kolem

    Zní to až příliš jednoduše, ale funguje to: Pokud máte nepořádek kolem sebe, nemůžete mít pořádek v hlavě. Schválně se rozhlédněte po vašem stole nebo místnosti: Vidíte špinavé hrnky od kávy? Haldu časopisů a na nich papíry „k vyřízení“, krém na ruce, nesrovnané oblečení vedle na židli. Pak se není čemu divit, když si najednou místo práce mažete suché ruce, jdete pro další šálek kávy nebo přemýšlíte o tom, jestli nekoupit lístek do divadla na hru, o které jste četla v časopise. Věřte nebo ne, nejlepším začátkem je uklidit si své okolí.

  • Zbavte se rušičů

    Zkuste si naplánovat, jak dlouho budete na daném úkolu pracovat. Na tu dobu vypněte zvonění na telefonu, a pokud to jde, vypněte i internet. Naléhavé zprávy od kamarádů, jestli vám to učení také tak nejde, nějakou chvíli počkají. Stejně jako maily nebo jiná práce. Poproste doma zbytek rodiny, aby vám věnoval půl hodiny klidu. Vypněte hudbu. Pokud pracujete v open-space, nasaďte si sluchátka a pusťte si do nich třeba šumění moře nebo je mějte jen tak. Dáte tak kolegům najevo, že nechcete být rušeni. Čím méně podnětů bude ve vašem okolí, tím spíše se mozek bude soustředit na danou práci a v případě učení si věci pamatovat.

  • Udělejte si plán

    Zkuste reálně odhadnout, jak dlouho vám bude úkol nebo učení trvat a jak dlouho jste také schopni se plně soustředit. Poměrně osvědčeným modelem je 25 minut soustředěné práce a 5 minut přestávka. Pokud se potřebujete učit nebo soustředit déle, rozhodněte se už ráno, kdy na to bude ten správný čas. Pokud to jde, zkoušejte ve stejném modelu pracovat vždycky. Vybudujete si tak návyk a po nějakém čase vám soustředění půjde mnohem lépe.

    Mimochodem, je vždycky lepší stanovit si nějaký konkrétní cíl. Tedy ne: budu kontrolovat účty, dokud nebudu unavený, ale třeba: projdu si leden, únor a březen a pak si dám oraz.

  • Zvolte si impulz pro začátek

    Někomu to pomáhá: Uvaří si kávu, přinese si ji ke stolu a pustí se do práce. Impulzem může být cokoliv, někteří lidé si rozsvítí aromaterapeutickou lampičku s vonnými esencemi podporujícími koncentraci, jiní volí třeba Bachovy kapky ve formě sprejů do vzduchu. Je to takový malý rituál, který ale dá tělu i mysli jasně najevo: Začínám!

  • Dávejte si menší cíle

    Pokud jste dosud měli potíže s koncentrací, nepočítejte s tím, že si uklidíte stůl a dvě hodiny se pak neodtrhnete z práce. Pokrok přichází postupně a s tím je třeba počítat. Na začátek si dejte cíl třeba jen deset minut. Možná zjistíte, že vám to nedělá problém, pak si tedy dobu můžete prodloužit.

    Jsou věci, které můžete udělat těsně předtím, než se budete učit nebo pracovat. Na soustředění má vliv ale i řada dalších věcí, které byste měli dělat nejlépe každý den. Které to jsou? Čtěte na další straně.

  • Jídlo

    Stejně tak, jako potřebuje palivo naše tělo, potřebuje ho i mozek. Jsou potraviny, které prospívají nervům a jejich činnosti a pomohou vám lépe si pamatovat i se soustředěním. Jsou to především omega-3 mastné kyseliny, které najdete hlavně v rybách. Správnému fungování mozku pomohou například i ořechy, borůvky, citrusové plody nebo špenát.

    Z bylinek pomohou například gingko, ženšen nebo pupečník asijský. Více o potravinách pro lepší koncentraci si přečtěte v následujícím textu:

  • Meditace

    Jednou z věcí, která výrazně pomáhá s koncentrací, je každodenní meditace. Stačí deset minut denně a po pár týdnech ucítíte výsledky. Je to ovšem jedna z těch věcí, která se dobře říká a hůře dělá. Nejlepší je vyzkoušet meditační praxi s lektorem na nějakém kurzu, například mindfulness. Důležité je zkoušet to stále znovu a vytrvat.

    Jak na meditaci? Pár tipů a rad pro začátečníky si přečtěte zde:

Klíčová slova:  meditacesoustředěnímozek
Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy