.

. Zdroj: iStock.com

Jak na work-life balance: Naučte se lenošit a říkat ne!

Hledání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem je, jak spousta z nás ví, běh na dlouhou trať. A tak se každá rada, která nás k ní může přiblížit, hodí. My vám jich z vlastní zkušenosti a z pohledu odborníka přinášíme hned pět. Pojďte najít balanc!

Sladit pracovní život s osobním nebývá vždy lehké. Základní krok ale složitý není. Podle mentorky a koučky Ivany Olivové je základem úspěchu držet se osvědčených postupů: Uvědomte si svoji důležitost, zbavte se dojmu, že vše, co děláte, musí být dokonalé, a dělejte si pravidelně radost. Když k tomu přidáte i důraz na vlastní odpočinek, máte vyhráno. Co můžete udělat pro to, abyste byly ve svém pracovním i osobním životě spokojenější?

1) Zbavte se perfekcionismu

Touha odvést perfektní výkon je v mnohých z nás silně zakořeněná a dnešní doba apelující na úspěch a dokonalost ideálně ve všech našich rolích tomu ještě více nahrává. Jsou to však právě perfekcionisté, kdo velmi často končí vyhořelí nebo se hroutí pod tíhou stresu. Naučte se, že všechno, co děláte, nemusí být vždy dokonalé. Naučte se žít s heslem, že něco prostě stačí. Dokonalost si rezervujte jen pro záležitosti s vysokou prioritou. Ostatně to potvrzuje i osobní koučka. „Pokud vás nastavená laťka dokonalosti blokuje v dotahování věcí do konce, pokud se bojíte neúspěchu nebo trpíte strachem z odmítnutí či odsouzení za „nedokonalý“ projekt, pak se váš perfekcionismus stává opravdovou překážkou. Nedokonalý ale neznamená nedostatečný. Neblokujte svoje plány touhou po dokonalosti. Svět se točí příliš rychle na odsouvání radosti do budoucnosti,“ uvádí Ivana Olivová.

2) Dopřejte si lenošení

Jedno z typických hesel dneška zní „žít naplno“. Je i váš diář zaplněný k prasknutí a každý den máte obsazený aktivitami? Ano, diář je skvělý nástroj pro efektivní time-management, ale proč by nás musel od rána do večera honit? Zbavte se dojmu, že váš život bude šťastný jedině tehdy, když pojedete na plný plyn. Nezáleží přece jen na tom, kolik toho stihnete, záleží na potěšení, které z toho máte. Takže čas od času prostě hoďte diář na dno šuplíku, skočte na gauč, zachumlejte se pod deku a jen tak si zalenošte.

3) Naučte se říkat ne

Každý den se na vás valí hora žádostí, nabídek, proseb a úkolů, z nichž mnoho vůbec nemusíte řešit nebo na ně jednoduše už nemáte čas. Nedělejte ze sebe mučednici a naučte se říkat v takových případech ne. Ano si vyhraďte na nezbytnosti a své priority. „Vždy, když se priority druhého stanou důležitější a ty vaše odsouváte, tak plýtváte velmi cennými komoditami: vaším časem a vaší energií. Pro správnou rovnováhu v životě je důležité naučit se říkat ne bez pocitu viny, a to vždy, když vám závazek vůči druhému způsobuje stres, časovou tíseň nebo dokonce frustraci. Není to snadné, a proto doporučuji vyzkoušet si odmítnutí na něčem jednoduchém. To vás posílí pro složitější situace,“ doporučuje mentorka a koučka Ivana Olivová.

4) Neposouvejte samy sebe na konec žebříčku

Uvědomte si, že jste důležité, tak se neustále neuskromňujte na úkor druhých. Není to sobectví, ale nutná sebezáchova. Víkendy nejsou od toho, abyste dohnaly resty pracovního týdne a veškerou energii věnovaly rodině. Vždy do svých plánů zahrňte čas samy na sebe a na věci, které vás osobně těší a nabíjejí. „Abychom všechny denní úkoly zvládali, potřebujeme se zastavit. Dát si doslova pár hodin volna od života. Potřebujeme dobít baterky, mnohdy si srovnat hlavu, ujasnit si priority. Pokud vám opravdu záleží na vašich osobních, niterných potřebách, udělejte si čas jen pro sebe,“ doporučuje Ivana Olivová.

5) Potěšte se malými radostmi

Neodkládejte různá potěšení až na víkendy či dovolené a i během pracovního týdne si naplánujte maličkosti, na které se můžete těšit. Například si každou středu užijte večerní aroma lázeň. Nebo si každý pátek k pracovní svačině přibalte báječný dezert, který si nerušeně vychutnáte.