Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: iStock.com

Tahle apka není pro starý! Víte, na čem tráví čas děti z generace Z?

Nejstahovanější aplikací ve Spojených státech za rok 2018 není ani Instagram nebo Facebook, ale TikTok. Ponořte se do svého displeje a zjistěte, co stojí za službou, kterou měsíčně používá více než půl miliardy lidí na celém světě.

Chcete být obchodně úspěšní? Přineste lidem cokoli, co se rychle používá a zjednoduší jim život. Ať dovoz jídla domů, objednání taxíku na dvě kliknutí nebo aplikace, kde můžete sledovat, komentovat a sdílet krátká videa, které vytvořil někdo na opačném konci světa.

Přesně to je TikTok, jehož podnadpis zní „opravdu krátká videa“. Jednodušší to být nemůže. Přihlásíte se pomocí Facebooku nebo svého e-mailu a získáte okamžitý přístup k nevyčerpatelnému množství krátkých videí. Jeden záběr netrvá déle než 3–60 sekund.

Čínská společnost ByteDance v roce 2016 vypustila do světa předchůdce TikToku, aplikaci s názvem Douyin. Té se dařilo tak, že se dostala na jednu miliardu zhlédnutí… během jediného dne. TikTok, jak byla aplikace nazvána pro zahraniční trh, dnes najdete ve 150 zemích a v 75 jazykových provedeních.

Odbíjení na vlastní kůži

Neuvěřitelná čísla mě nutí k zamyšlení, jak je možné, že jsem o TikToku doteď neslyšela a téměř nikdo z mých blízkých ho nepoužívá. Odpovědí je, že nejsem cílová skupina. Marketingová strategie cílí především na mladé lidi, které můžeme shodit do generace Z, tedy generace narozené po roce 1995.

Krásou, ale i úskalím TikToku je jeho jednoduchost. Není nic nenáročnějšího, než si lehnout do postele a lehkým pohybem palce projíždět krátká videa, která vás buď pobaví, nebo přinejmenším rozptýlí. Sám TikTok se představuje slovy: „TikTok je čas strávený mezi chvílemi, kdy se musíš chovat, jak se patří. Není to Youtube, není to Instagram, není to nic upraveného v editoru – jsi to ty v pyžamu v ložnici o půl osmé ráno, když si čistíš zuby. Je to skutečné. Je to neupravené. Je to příběh vyprávěný během 15 sekund.“

Nainstalovala jsem si aplikaci jen pro průzkum a byla si jistá, že na ní nestrávím víc času, než bude nezbytně nutné. Jenže nakonec mi tvorba článku společně s ,rešerší‘ zabrala skoro dva dny. Jakmile začnete, je těžké přestat. Je to jako konzumovat cukrovou vatu, nejprve se zdá, že z růžového kotouče nic neubývá a najednou jste přeslazení.

Prošla jsem desítky romantických a tanečních videí. Vystupovaly na nich převážně mladé dívky, které bych jinak potkávala na ulici s cudně zahalenými rameny, v sukních minimálně pod kolena. Na TikToku stejné ženy v krátkých crop topech tančí do rytmu posledního songu od Katy Perry. Nakolik aplikace zabírá skutečnost, nebo naše alterego v podobě lepšího já, se kterým se potkáváme i na Instagramu a Facebooku, si nejsem jistá. Jedno vím ale určitě, čas se na něm tráví velmi lehce. A mezitím rychle utíká. TikTok.

Článek vyšel v červnovém čísle časopisu Moje psychologie. Aktuálně je na stáncích červencové číslo s Aňou Geislerovou na titulce. Objednat si ho můžete i přes www.ikiosek.cz.

.
. | Zdroj: Archiv Mojí psychologie