Lucidní snění: Naučte se ovládat své sny!

6. listopadu 2017
Lucidní snění: Naučte se ovládat své sny!
• Foto: istock.com

Chtěla byste ovládat své sny a utvářet vědomě jejich realitu? Vyzkoušejte si to! Naučte se umění vědomého spánku.

Chtěli byste se naučit létat, vznášet se těsně nad ledovou řekou nebo vysoko nad horami, občas se zastavit uprostřed nebe a sledovat dění pod sebou? Anebo se v pravé poledne procházet liduprázdným městem a potkat tam tajemného cizince? Je tolik věcí, o kterých sníme. Pojďme si je tedy skutečně vysnít. 

Lucidní snění je vědomý spánek – stav, při kterém si uvědomujeme, že sníme a své sny můžeme utvářet a kontrolovat. Slovo lucidní vychází z latiny a představuje něco jasného, světlého. Lucidita znamená jasnost vědomí. Možná jste někdy zaslechli pojem lucidní pacient, jedná se o zdravotnický žargon, kterým lékaři a sestřičky popisují pacienta, který je při vědomí a vnímá veškeré souvislosti. Myslíte si, že bdělost a spánek jsou dva protiklady, které se navzájem vylučují? Naopak, dají se sloučit a výsledkem je právě lucidní snění.

Lidé, kterým se podařilo dosáhnout lucidních snů, často popisují své zážitky jako fantastické představy s velkou intenzitou prožívání. Nejedná se však pouze o prožitky a pocity. Pravidelným kontrolovaným sněním na sobě můžeme pracovat a zlepšovat skrze sny i následnou skutečnost. Pokud se napříkad vyhýbáte konfliktním situacím, jelikož vám jsou nepříjemné, vyzkoušejte si hádku ve snu, která nebude mít žádné další společenské dopady. Náš mozek vysněnou situaci ukládá, zpracovává a připomene si ji i v bdělém stavu, když bude třeba ozvat se a být slyšet. Máte problém, že si své sny nepamatujete ani normálně? Nevadí, vše je o nácviku. Podle studie německé psycholožky Ursuly Voss po zvládnutí základních technik dokáže lucidně snít až 92 % z nás.

Jak snít s kontrolou

Vyvolat lucidní snění není obtížné, ale zároveň se nemusí dostavit okamžitý úspěch. Někomu se podaří vědomě prožít sen hned napoprvé, jinému může trvat několik měsíců, než se pomocí základních technik dostane do vědomého prožívání snů. Důležité je ale nenechat se odradit a zkoušet získat kontrolu nad svými nočními představami pomocí těchto kroků.

1. Vzpomínejte na své sny

Každému se zdají sny, někteří z nás je ale po probuzení zapomenou nebo zaženou. Pokud máte pocit, že je váš spánek bezesný, zkuste změnit svůj ranní rituál. Po probuzení zůstaňte ležet, nechte zavřené oči a soustřeďte se na vybavení posledního snového obrazu. Pokud se vám vynoří vzpomínka na sen, udržte ji, snažte se vybavit si souvislosti – proč jste na místě byli a co se dělo. Sen se často navrátí a vybavíte si mnohem více detailů.

2. Vytvořte si snový deník

Pokud si na svůj sen vzpomínáte, zapisujte si i zdánlivě nepodstatné detaily do deníčku. Nemusíte se omezovat pouze na děj snu. Popište také místo, na kterém jste se nacházeli, lidi, kteří byli s vámi, a jaké jste měli pocity. Záznam zapisujte nejlépe v přítomném čase. Věta „přecházím ulici, když v tom se všechno začíná třást“ vám umožní vžít se do snu snáz než vzpomínka zanesená do minulosti.

3. Objevte své snové vzorce

Cílem zápisů je uvědomit si situace, které se ve vašich snech opakují. Může se vám například pravidelně zdát o práci, kterou nestíháte dokončit, o úkolech do školy nebo o člověku, který se vám líbí. Jedná se o takzvaný snový vzorec, který se vynořuje pravidelně a představuje možnost, jak si uvědomit sám sebe ve snu. Opakujte si tento vzorec těsně před usnutím. Například, pokud se vám opakovaně bude zdát o domě, ve kterém jste vyrůstali, říkejte si těsně před usnutím „až se objevím v domě rodičů, je to sen“.

Další formu, založenou na opakování těsně před usnutím představil Stephen LaBerge, autor knihy o lucidním snění. Jeho metoda je založena na postupném počítání „jedna – jsem ve snu, dva – jsem ve snu…“, dokud vědomě neusnete.

4. Testujte realitu

Ptejte se sami sebe přes den „je tohle sen?“. Podobnými otázkami procvičíte svou pozornost a zjistíte, jak neuvědomělí jsme v průběhu celého dne. Čím častěji se sami sebe budete ptát a v průběhu dne si uvědomovat svou bdělost, tím je pravděpodobnější, že si jednou položíte stejnou otázku ve snu a pochopíte, že právě kontrolovaně sníte.

5. Zdřímněte si odpoledne

Odpolední odpočinek je pro lucidní sny to nejlepší. Naše tělo je unavené, ale mysl bývá stále v pohotovosti, takže spánek není tak hluboký jako v noci. Dejte si odpoledne pauzu, myslete na jeden ze svých snových vzorců nebo si opakujte, že jste právě ve snu a jednou se vám určitě podaří snít vědomě a jasně.

Výhody lucidního snění

Ve chvíli, kdy získáte nad svými sny kontrolu, můžete naplno prožívat své představy a fantastická dobrodružství, o kterých se vám ani nesnilo. Pomocí vědomého snění se můžete zbavit nechtěných nočních běsů nebo můžete své noční můry lépe prozkoumat a pochopit. Lucidní sny se stávají místem, ve kterém můžete nacházet inspiraci, prožívat utajená sexuální přání, získat potřebné odhodlání a posilovat své přirozené schopnosti. Působí na váš bdělý stav, přestože některé věci se skutečně stanou „leda ve snu“.

Čánek vyšel v časopisu Moje psychologie. Aktuální číslo, ve kterém najdete například rozhovor s Alenou Šeredovou, je právě v prodeji.

......Autor: red

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy