Kdy chodit spát? Najděte si svoji nejlepší hodinu a ráno budete svěží

6. října 2017
Já nejsem ranní ptáče • Foto: pinterest.com

Ráno se probouzíte nevyspalá? Toužíte tak ještě po dvou hodinách spánku? Kde je chyba, víte. Měla jste jít spát dřív. Jenže, kdy je ta správná doba, abyste ráno vstávala jako svěží kráska a ne ploužící mátoha? Nebojte, jde to načasovat.

Svého partnera ráno vítáte s kruhy pod očima, v práci zíváte a v duchu si nadáváte, že jste neměla tak dlouho pracovat, sjíždět Instagram, dívat se na seriály… Jenže, času je tak málo a vy z něj chcete vyždímat co nejvíc. Přece nebudete chodit spát po večerníčku jako děti vaší sestry, vždyť večer toho můžete ještě tolik zažít. Je-li to u vás stejné jako u nás, kde jsme všichni „sovy“, tudíž největší produktivita nás zasáhne ve večerních a nočních hodinách, nejspíš je ve vaší domácnosti kolem dvanácté pěkně živo. No, ale ta rána. Šestá hodina ranní je pro vás mučením, nakonec sice vůle zvítězí, ale je to dlouhý a vyrovnaný boj. Chcete-li ponocovat, musíte tomu přizpůsobit i vaše vstávání, jinak to nepůjde.

Každá hodina spánku před půlnocí stojí za dvě hodiny spánku po půlnoci.

Sova, nebo skřivan? Kdo je na tom líp?

Znamená to tedy, čím dřív, tím lépe? Experti na spánek říkají, že to zase tak jednoduché není. Nicméně existuje časový rozsah, ve kterém byste rozhodně měla ulehnout ke spánku.

"Pro lidi, kteří jsou noční sovy, je jít spát velmi brzy přímo v rozporu s jejich fyziologií." Totéž platí pro "ranní skřivánky", kteří se snaží zůstat vzhůru dlouho do noci. U obou těchto typů osob je nejlepší dobou, kdy jít na kutě, moment, kdy se cítí být velmi ospalí. To znamená, že noční sovy by se neměly přemáhat a nutit se jít spát v 9 nebo 10 v případě, že nejsou ještě unavené. To je prostě jejich vlastní fyziologie a biologické nastavení,“ vysvětluje Dr. Allison Siebern, náměstek ředitele institutu Insomnia & Behavioral Sleep Medicine Program při Stanfordově univerzitě.

Najděte si správnou hodinu

Pro každého je vhodná jiná hodina. Abyste našla tu pravou, experimentujte. Siebern navrhuje zkoušet různé časy, kdy jít spát, a používat ospalost jako barometr pro nejlepší čas, kdy ulehnout do peřin. "Jen se ujistěte, že chodíte spát zhruba ve stejnou dobu každý den v týdnu a i o víkendech." Velmi častou chybou je, že v týdnu vstáváte v 6:30 a o víkendu si to prodloužíte až do desíti. Takto odlišnými hodinami spánku nabouráte vaše spánkové rytmy a děláte si nejen samotné spaní náročnější. Při svém zkoumání nejlepšího času k ulehnutí na lože se vědci a lékaři zaměřovali i na fyziologické změny v našem těle, jaký orgán zrovna potřebuje pracovat a který spát.

Už víte, kdy máte jít spát?Už víte, kdy máte jít spát?Autor: newstes.ru

„Ideální čas spánku je od 22 hodin, kdy se nejvíce regenerují nadledvinky – tedy orgány, které jsou zodpovědné za tvorbu stresových hormonů a vůbec se významně podílejí na regulaci hormonálního systému. Dostatečný spánek v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu a snižuje jeho vliv na organismus,“ uvádí MUDr. Jan Vojáček, lékař celostní medicíny.

Skočte do hlubokého spánku nebo do snění

Ve své paměti jistě uchováváte jakési informace o různých fázích spánku a pojmy REM fáze a non-REM fáze vám nejsou cizí. I s nimi je důležité počítat, když plánujete ulehnout, a hlavně se probouzet.

Dr. Matt Walker, šéf Institutu pro spánek při Kalifornské univerzitě v Berkeley, říká: "Čas v noci, když spíte, je výrazně rozdílný, pokud jde o strukturu a kvalitu vašeho spánku." Váš spánek se skládá z řady 90minutových cyklů, během nichž se váš mozek pohybuje mezi hlubokým spánkem (non-REM) a tzv. REM spánkem.Těchto 90 minut v jednom cyklu je poměrně stabilních po celou noc," vysvětluje Walker. Non-REM spánek má tendenci dominovat vašemu spánku právě v rané fázi noci. Ale jak se hodiny plíží směrem k úsvitu, REM spánek posiluje. To je zásadní. Některé výzkumy naznačovaly, že non-REM spánek je hlubší a daleko více regenerační než pouze lehčí, sny naplněný REM spánek. Mnohem svěžejší se tedy cítíte, když se probudíte už v lehké REM fázi, jenže na to vám čtyři hodinky spánku nepostačí. Tělo si také potřebuje hluboce odpočinout.

Kdy spát víte, tak ještě pár rad, jak se dobře vyspat a bude z vás svěží ranní královna.

480p 360p 240p
Podívejte se na deset tipů, jak se lépe vyspat

 

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy