Jak nedržet dietu a zhubnout

Připadá vám, že pro vás pojmy dieta a zdravý životní styl znamenají jedno a totéž? Pak jste se nejspíš chytili do pasti. Není divu, nástrah číhá zejména v internetovém prostředí hodně. Přitom stačí osvojit si několik jednoduchých pravidel a trochu upravit nastavení uvažování o vlastním těle.

Jakmile do Googlu zadáte „plán hubnutí“, dostanete přes půl milionu výsledků. A to jenom v češtině! Velký dietní plán, Tři až pět kilo za měsíc, Zhubněte do plavek, Dieta přesně pro vás a další. Co mají společného? Skoro nepoznáte, že vám něco hrozí. Zprvu to možná bude fajn, kila půjdou dolů, ale za nějakou dobu se ocitnete na začátku svého úsilí. V nejlepším případě s jojo efektem, v horším s podlomeným zdravím. Ano, až tak může být dieta nebezpečná.

Navíc pokud se rozhodnete držet dietu, je celkem pravděpodobné, že se brzy dostaví stres a nervozita z toho, že musíte dodržet předepsaný plán, nebo najednou dostanete chutě na jídla, jejichž konzumace by vás normálně ani nenapadla, a to jenom proto, že teď máte pocit, že jsou zakázaná. A jestli navíc patříte mezi citlivé jedince, může se vám taky stát, že bude cítit vztek na všechny, kteří můžou jíst podle vás „normálně“.

Jak zhubnout navždy

Zastavit tento kolotoč hubnutí a přibývání na váze není jednoduché. Nebo ano? Odborníci, jako třeba lékař a zároveň autor revoluční teorie o potravinách, jež pomáhají předcházet nemocem a prodloužit život, Michael Greger, to vidí jinak. Na svém kontě má totiž už další knihu– o hubnutí. „Jsem unavený z nutričních nesmyslů. Je to nekonečné množství rad, které se budou vždycky dobře prodávat, protože vás taky vždycky zklamou,“ vyjádřil se s tím, že ho to motivovalo, aby se na dlouho ponořil do vědeckých výzkumů a konečně vytvořil způsob, jak navždy zhubnout!

Zní to až příliš dokonale? Omyl, je to docela jednoduché. Asi vás nepřekvapí, že o samotném hubnutí to není. Michael Greger to se svým týmem ale vzal od úplných základů. Prošli více než půl milionu odborných článků a teorií o hubnutí i obezitě, aby našli shodné faktory, které prokazatelně ovlivňují úbytek tělesné hmotnosti. „Našli jsme sedmnáct prvků v různých potravinách, které podle všeho dokážou, že zhubnete,“ vysvětlil. Asi nebudete překvapeni, že musíte sledovat příjem cukrů a tuků, sáhnout po potravinách s nízkým glykemickým indexem, jíst více vlákniny… Ale něco bylo skutečně nové, až revoluční. Takže tentokrát vynechejte rady z internetu a zkuste něco, co vám doopravdy pomůže.

Čaj místo kávy

Oblíbeného životabudiče se nemusíte vzdávat úplně, ale občas ho vyměňte za šálek kvalitního čaje. Ten totiž obsahuje látku epigalokatechin galát (angl. zkr. EGCG), která mimo jiné prokazatelně podporuje hubnutí.

Voda je základ

Před jídlem se napijte čisté vody. Už jen dvě sklenice zařídí, abyste snědli o 20 % méně jídla.

Vyhněte se rutině

Abyste dosáhli vytyčeného cíle, musí vás bavit i samotná cesta k němu. To se týká i tolik (pro některé) nenáviděné činnosti, jakou je cvičení. Pokud patříte do této skupiny, pak místo do fitnesscentra vyrazte raději na procházku a vezměte to přes schody nebo do kopce. Uvidíte, že najednou vám to nepřijde tak nudné či ubíjející.

Kapku (nebo dvě) octa

Ocet je nejen skvělým dochucovadlem, ale taky vás podpoří v hubnutí. Aktivuje enzym AMPK, který je brán jako regulátor tuku. A stačí k tomu jen dvě lžičky octa.

Nejdřív snězte salát

Mění totiž způsob, jakým vaše tělo reaguje na zbytek jídla, a po jídle snižuje hladinu cukru v krvi. Ve výzkumu univerzity Fernando Pessoa v Portugalsku pomohlo jen jedno rajče před hlavním jídlem, aby účastnice zhubly za měsíc skoro kilogram ze své váhy, aniž by měnily cokoli dalšího.

Občas je třeba si připomenout, že diety původně vznikly jako prostředek zdravotní léčby. Nevhodné experimenty na vlastním těle můžou vést i k rozhození metabolismu.

A na co ještě dát pozor?

Snídejte. „Studie dokazuje, že když vydatně posnídáte, pak se vám v těle hromadí méně tělesného tuku, než když totéž sníte večer,“ říká Greger. Vycházel přitom ze studie ve Wolfson Medical Center v Izraeli, které se zúčastnily ženy s příjmem 1400 kalorií denně. Zjistilo se, že ty, které jedly jídlo se 700 kaloriemi na snídani, 500 kaloriemi k obědu a 200 kaloriemi k večeři, zhubly dvakrát tolik a ztratily o pět centimetrů více v pase než skupina, která si dala velké jídlo jen k večeři.

V oslabení to nevyhrajete. Nemocné tělo nemůže fungovat správně. Organismus se obvykle brání zánětem, ale někdy jeho projevy nemusejí být na první pohled patrné. Obezitologové zjistili, že je o 30 % vyšší šance přibrat, když jíte zvýšené množství potravin, které podporují, nebo dokonce zhoršují, zánět v těle. Pokud je tělesná schránka v ohrožení, mozek „zastaví“ správné fungování leptinu, hormonu, který podporuje chuť k jídlu. Odbornice na výživu Anna Block k tomu říká: „Omezte potraviny, které můžou zhoršovat protizánětlivou schopnost těla, jako jsou průmyslově zpracované potraviny plné přidaného cukru, soli, umělých přísad a konzervačních látek.“

Omezte sůl. Sůl tělo potřebuje, už jen díky ní nám totiž jídlo chutná. „Víme, že sůl vás nutí více jíst a pít, ale taky kvůli ní můžete přibrat i jinými způsoby,“ vysvětluje Michael Greger. Sůl za tloušťku přímo nemůže, ale jejím nadužíváním si neprospějete. Raději experimentujte s bylinkami a kořením, a pokud jíte průmyslově zpracované potraviny, alespoň sáhněte po těch s nižším obsahem soli.

Myslete na střeva. Střevní bakterie jsou taková Beyoncé ve světě zdraví – tedy stejně jako zpěvačka pro showbyznys – významná, vlivná a nepostradatelná součást našeho organismu. A v otázce hmotnosti hrají také důležitou roli. „Nakrmte skupinu lidí 2400 kaloriemi a poté analyzujte jejich stolici,“ říká Greger s odkazem na studii z roku 2011, provedenou americkým Národním zdravotním ústavem. „Zatímco někteří si vezmou 2350 z těchto kalorií, jiní pouze 2200. Je to kvůli různým typům bakterií ve vnitřnostech.“ Pro vědu je tato souvislost zatím nepříliš dobře probádanou oblastí, ale pokud chcete zlepšit střevní mikroflóru, nic nezkazíte, když budete jíst více vlákniny. Další plus potravin bohatých na vlákninu je jejich nízká energetická hodnota.

Jezte čistě. Letitý boj, v němž by měl být dávno znám vítěz. Organické potraviny by měly mít přednost, ale víte proč? Může za to třeba bisfenol A (BPA) – chemická sloučenina z plastových láhví, nebo další skupina plastů – ftaláty. Těmto a jim podobným látkám je připisováno více než padesát tisíc případů obezity ročně. Harvardská studie z roku 2011 dokládá měření hladiny BPA u lidí, kteří jedli po dobu pěti dní domácí polévku, a u těch, kteří konzumovali polévku balenou. U druhé skupiny došlo k nárůstu hladiny BPA o 100 %.

Vybírejte si. Nebojte se, nevracíme se do doby Rudolfa II. a nehledáme elixír života. I když… Existuje něco, co se jmenuje kalorická denzita potravin. Čím je nižší, tím větší legrace, protože s touto hodnotou jde ruku v ruce i energetická hodnota daného jídla. Zjednodušeně: takových potravin můžete sníst větší množství a na své váze to skoro nepoznáte, dostatečně vás zasytí, ale neztloustnete. Rozhoduje o tom obsah vody v potravinách. Různá jídla mají totiž při stejném objemu různý počet kalorií. Proto není jedno, co sníte. Řeknete si, že kalorie je pořád jenom kalorie, a máte pravdu, ale příjem stejného množství kalorií, avšak z různých potravin, může mít na naše tělo různé účinky. Hádáte správně, vyhrává zelenina, pak ale také ovoce, luštěniny, jogurty, mořské plody. A na opačném konci této řady se objevují maso, chléb, hranolky a bohužel i čokoláda.

Přidejte rostliny. Pro milovníky steaků máme špatnou zprávu. Existuje totiž jen jedna jediná „dieta“, která splňuje všechny potřebné nároky, aby člověk jedl, zhubl a současně byl zdravý. Je to rostlinná strava – zelenina, ovoce, luštěniny, ořechy, semínka, bylinky a koření. I když se nemusíte hned stát veganem či vegetariánem, odborníci doporučují udělat z rostlinné stravy hlavní část jídelníčku. A pak stačí občas přidat například ryby, vejce i nějaké další maso (všechno ale v nejvyšší kvalitě a s ověřeným původem).