CICO dieta: Co to je, kdy bude fungovat a je zdravá? | Ženy.cz
 


CICO dieta: Co to je, kdy bude fungovat a je zdravá?

4. prosince 2019 • 06:00
CICO dieta: Co to je, kdy bude fungovat a je zdravá?
• Foto:iStock.com

Zaregistrovali jste CICO dietu? Pokud ano, pak jistě víte, že podle tohoto modelu můžete jíst cokoliv, co vám chutná, pod jedinou podmínkou: Že počet kalorií, který přijmete, bude menší, než počet kalorií, které vydáte. Chipsy, dortíky, je to jedno. Stačí dobře počítat. Geniálně jednoduché, ale opravdu to funguje?

Calories in, calories out – tedy příjem versus výdej. Podle CICO diety stačí mít výdej vyšší a máte vystaráno – budete štíhlí. Tento model se jeví jako ideální pro milovníky nezdravého jídla – hrst chipsů k svačině je přece mnohem chutnější než tvaroh s okurkou. Jenže: „Hubnutí není jen matematická rovnice. Na tom, co jíte, hodně záleží,“ říká Sonya Angelone, mluvčí americké Academy of Nutrition and Dietetics.

CICO dieta nevytváří správné návyky

Pokud snížíte příjem a předtím jste diety nedrželi, možná pár kilo shodíte. Pravděpodobně si ale zaděláte na zdravotní potíže, pomalý metabolismus a jojo-efekt, obzvlášť budete-li jíst minimálně nebo naopak, budete-li bez omezení konzumovat bílý cukr, smažená jídla, umělá sladidla nebo průmyslově zpracované potraviny. Proč?

Na každý druh potraviny tělo reaguje jinak. Jinými slovy: není kalorie jako kalorie. Například takové dietní nápoje. Kalorií mají sice nula, protože místo cukru obsahují umělá sladidla. Dlouhodobé výzkumy ukazují, že umělá sladidla stimulují hlad a chuť na sladké. „Dietní nápoje nastavují mozek na to, aby chtěl více cukru,“ říká texaská odbornice na výživu Lori Shemek a doporučuje je vypustit z jídelníčku úplně. Tedy pokud patří mezi to, co opravdu milujete, dejte si je jen občas. Rozhodně ale nepočítejte s tím, že je můžete pít místo vody.

Zpomalený metabolismus

Průmyslově zpracované potraviny jsou často plné nezdravých tuků a rafinovaných cukrů. Bílý chléb, sušenky, salátové dresingy, kečup nebo konzervy zvyšují hladinu cukru v krvi, ten zase rychle poklesne a vaše tělo signalizuje potřebu dodat rychle něco dalšího. Ideálně sladkého.  Výzkum publikovaný v časopise International Journal of Obesity navíc naznačuje, že takové potraviny zasahují do procesu regulace chemických látek v mozku, což vede k depresím a přejídání.

Navíc je u pouhého počítání kalorií riziko, že mozek se nastaví na rovnici „čím méně kalorií, tím rychleji zhubnu“. A to není pravda. Naopak. Jakmile výrazně omezíte příjem kalorií, metabolismus se zpomalí, a tím vzroste riziko, že se shozená kila rychle vrátí kvůli jojo efektu.

Vyváženost je základ

Svačina obsahující jen sacharidy a tuky (například suché pečivo) nezasytí, rozkolísá krevní cukr a vy dostanete brzy hlad nebo chuť na něco dalšího. Pokud ji ovšem doplníte bílkovinou a vlákninou z ovoce nebo zeleniny, sice přijmete více kalorií, krevní cukr ovšem bude stabilnější a vaše tělo zasycené na delší dobu. Nebudete mít po hodině ani hlad, ani chuť na sladké a ve výsledku toho sníte za den mnohem méně.

Nejlepší dieta? Žádná

A pokud máte pocit, že byste chtěli pár kilo shodit, a to nejlépe nastálo, zapomeňte na slovo dieta. „Chcete-li trvale změnit svou váhu, musíte změnit svůj životní styl,“ říká Angelone. „Znamená to občas nejíst něco, na co máte chuť, a naopak, občas jíst to, o čem víte, že je pro vás dobré.“ Pokud jste například milovníky čokolády, i pro tu se najde ve zdravém jídelníčku místo. Jde jen o to, že ji sníte ve správný čas, správně nakombinovanou a správné množství.

Jak vypadá takový vyvážený jídelníček, se podívejte zde. S jakým jídelníčkem zdravě zhubnete, najdete zde.

Autor: Pavla Skurovcová
Jdi na homepage Zpět na začátek