Hubnutí a tuky: Které potraviny si dopřejte a které naopak vynechte? | Ženy.cz
 


Tajemství hubnutí: Jezte správné tuky, abyste shodili ty nežádoucí

19. února 2019
Tajemství hubnutí: Jezte správné tuky, abyste shodili ty nežádoucí
• Foto:iStock.com

Tuk rozhodně není žádným nepřítelem těch, kteří mají díky vyvážené stravě i krásné tělo. K životu tuky potřebujeme stejně jako bílkoviny a sacharidy. A pokud chceme být zdraví a štíhlí, není důležité zaměřit se na to, kolik tuků sníme, ale jaké.

Dávno už neplatí rovnice, že čím méně tuků v jídelníčku, tím lépe. Naopak – ty správné prospívají nejen naší váze, ale i zdraví. Jsou to především omega-3 a omega-9 mastné kyseliny, které prospívají srdci a cévám, podporují imunitu, nervový systém i činnost pohlavních orgánů. Škodlivé tuky najdeme především ve smažených jídlech, brambůrcích, sušenkách apod. Vznikají průmyslovou úpravou či zahříváním za vysokých teplot.

Co z toho plyne pro zdravý životní styl? Že některé potraviny je dobré si dopřávat, i když jsou kvůli tuku kaloricky náročné. Přinášejí totiž tělu významné benefity a s udržením té správné váhy naopak pomáhají. Které potraviny to jsou?

Ořechy

Loupané mandle, oříšky vlašské, pekanové, para, piniové, pistácie obsahují kvalitní bílkoviny, vitaminy skupiny B a E, hořčík, draslík a měď. Snižují riziko chronických zánětů, rakoviny, cukrovky, nemocí srdce a cév a podobně. Vlašské ořechy navíc podporují činnost mozku, snižují krevní tlak a udržují pružnost cév. Ořechy jsou tučné, a proto je lepší jíst je po menších dávkách.

Chia semínka

Chia semínka obsahují až 80 procent zdravých tuků, 75 procent v podobě omega-3 a 20 procent omega-6 mastných kyselin, což z nich tvoří možná nejvhodnější rostlinný zdroj tuků. I další semínka: lněná, dýňová, slunečnicová, konopná či sezamová pro nás schovávají spoustu výživných látek a pomáhají ve zdravém způsobu stravování.

Olivy a olivový olej

Olivy odedávna představují symbol dlouhověkosti. Ať již samotné plody, nebo extra panenský olej, který se z nich lisuje zastudena, představuje bohatou zásobárnu vitaminů, minerálů a dalších živin. Svým protizánětlivým účinkem a schopností snižovat nadměrnou srážlivost krve brání olivový olej rozvoji aterosklerózy, rizikového faktoru srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Skvělé také je, že blahodárně působí na trávicí ústrojí, upravuje střevní mikroflóru, posiluje ledviny a podporuje regeneraci nervového systému.

Hořká čokoláda a kakao

V posledních letech výzkumy prokázaly, že hořká čokoláda a kakao mají (navzdory předchozím domněnkám) příznivý dopad na naše zdraví. Kvalitní čokoláda obsahuje především kakaovou hmotu, kakaový prášek, kakaové máslo a případně třtinový cukr, s podílem kakaa 70 procent a více. Ideální dávka je cca 30 gramů za den, třeba místo dezertu po jídle.

Dokáží snížit tlak, zlepšit pružnost cév, srdeční rytmus a snižují riziko demence.

Sardinky, losos a další ryby

Ryby jako takové patří k hlavním zdrojům omega-3 mastných kyselin, vysoce kvalitních bílkovin, zinku, selenu, železa, vitaminu D a B12. Jezte ryby nejméně 2x týdně. Ideálně sardinky, makrely, sledě, lososa, ančovičky. Nebo dodávejte organismu rybí olej v kapslích (tobolkách). Výrazně tím snížíte riziko infarktu!

Luštěniny

Fazole, hrách, čočka, sója, cizrna podporují udržení správné střevní mikroflóry, stabilizují hladinu krevního cukru a krevní tlak. Mají vysoký obsah bílkovin a vlákniny, vitamínů a minerálů. Nejvíce zdravých tuků mají červená čočka, mungo a bílé navy fazole, cizrna a fermentované sójové produkty (tofu, tempeh a miso).

Máslo a ghí

Máslo se pod vlivem mnoha článků v médiích zcela neprávem ocitlo ve společnosti potravin, které není radno příliš konzumovat. Poslední dobou se však čím dál více prokazuje fakt, který věděli již naši prarodiče – máslo a především ghí (tedy přepuštěné máslo) určitě do jídelníčku patří. Obsahuje zejména vitaminy A, E, K a D, kterých má většina z nás nedostatek. Máme samozřejmě na mysli máslo z mléka krav ve volném výběhu.

A ghí? Jde o lehce stravitelné přepuštěné máslo, kdy se filtrováním odstraňují mléčné bílkoviny a mléčný cukr. Podle Dr. Freje ájurvédská medicína ghí považuje za elixír a prostředek k regeneraci organismu. 


Tip: Ghí s horkou vodou před obědem a večeří posílí funkci ledvin, pokud jej takto užijete na noc, zmírňuje psychické potíže (podrážděnost, změny nálad, neurózu apod.).

Autor: redakce Ženy.cz
Klíčová slova:  jak zhubnoutmáslo ghítuk
Jdi na homepage Zpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!