Hubnutí a tuky: Které potraviny si dopřejte a které naopak vynechte? | Ženy.cz
 


Tajemství hubnutí: Jezte správné tuky, abyste shodili ty nežádoucí

19. února 2019 • 06:00
Tajemství hubnutí: Jezte správné tuky, abyste shodili ty nežádoucí
• Foto: iStock.com

Tuk rozhodně není žádným nepřítelem těch, kteří mají díky vyvážené stravě i krásné tělo. K životu tuky potřebujeme stejně jako bílkoviny a sacharidy. A pokud chceme být zdraví a štíhlí, není důležité zaměřit se na to, kolik tuků sníme, ale jaké.

Dávno už neplatí rovnice, že čím méně tuků v jídelníčku, tím lépe. Naopak – ty správné prospívají nejen naší váze, ale i zdraví. Jsou to především omega-3 a omega-9 mastné kyseliny, které prospívají srdci a cévám, podporují imunitu, nervový systém i činnost pohlavních orgánů. Škodlivé tuky najdeme především ve smažených jídlech, brambůrcích, sušenkách apod. Vznikají průmyslovou úpravou či zahříváním za vysokých teplot.

Co z toho plyne pro zdravý životní styl? Že některé potraviny je dobré si dopřávat, i když jsou kvůli tuku kaloricky náročné. Přinášejí totiž tělu významné benefity a s udržením té správné váhy naopak pomáhají. Které potraviny to jsou?

Ořechy

Loupané mandle, oříšky vlašské, pekanové, para, piniové, pistácie obsahují kvalitní bílkoviny, vitaminy skupiny B a E, hořčík, draslík a měď. Snižují riziko chronických zánětů, rakoviny, cukrovky, nemocí srdce a cév a podobně. Vlašské ořechy navíc podporují činnost mozku, snižují krevní tlak a udržují pružnost cév. Ořechy jsou tučné, a proto je lepší jíst je po menších dávkách.

Chia semínka

Chia semínka obsahují až 80 procent zdravých tuků, 75 procent v podobě omega-3 a 20 procent omega-6 mastných kyselin, což z nich tvoří možná nejvhodnější rostlinný zdroj tuků. I další semínka: lněná, dýňová, slunečnicová, konopná či sezamová pro nás schovávají spoustu výživných látek a pomáhají ve zdravém způsobu stravování.

Olivy a olivový olej

Olivy odedávna představují symbol dlouhověkosti. Ať již samotné plody, nebo extra panenský olej, který se z nich lisuje zastudena, představuje bohatou zásobárnu vitaminů, minerálů a dalších živin. Svým protizánětlivým účinkem a schopností snižovat nadměrnou srážlivost krve brání olivový olej rozvoji aterosklerózy, rizikového faktoru srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Skvělé také je, že blahodárně působí na trávicí ústrojí, upravuje střevní mikroflóru, posiluje ledviny a podporuje regeneraci nervového systému.

Hořká čokoláda a kakao

V posledních letech výzkumy prokázaly, že hořká čokoláda a kakao mají (navzdory předchozím domněnkám) příznivý dopad na naše zdraví. Kvalitní čokoláda obsahuje především kakaovou hmotu, kakaový prášek, kakaové máslo a případně třtinový cukr, s podílem kakaa 70 procent a více. Ideální dávka je cca 30 gramů za den, třeba místo dezertu po jídle.

Dokáží snížit tlak, zlepšit pružnost cév, srdeční rytmus a snižují riziko demence.

Sardinky, losos a další ryby

Ryby jako takové patří k hlavním zdrojům omega-3 mastných kyselin, vysoce kvalitních bílkovin, zinku, selenu, železa, vitaminu D a B12. Jezte ryby nejméně 2x týdně. Ideálně sardinky, makrely, sledě, lososa, ančovičky. Nebo dodávejte organismu rybí olej v kapslích (tobolkách). Výrazně tím snížíte riziko infarktu!

Luštěniny

Fazole, hrách, čočka, sója, cizrna podporují udržení správné střevní mikroflóry, stabilizují hladinu krevního cukru a krevní tlak. Mají vysoký obsah bílkovin a vlákniny, vitamínů a minerálů. Nejvíce zdravých tuků mají červená čočka, mungo a bílé navy fazole, cizrna a fermentované sójové produkty (tofu, tempeh a miso).

Máslo a ghí

Máslo se pod vlivem mnoha článků v médiích zcela neprávem ocitlo ve společnosti potravin, které není radno příliš konzumovat. Poslední dobou se však čím dál více prokazuje fakt, který věděli již naši prarodiče – máslo a především ghí (tedy přepuštěné máslo) určitě do jídelníčku patří. Obsahuje zejména vitaminy A, E, K a D, kterých má většina z nás nedostatek. Máme samozřejmě na mysli máslo z mléka krav ve volném výběhu.

A ghí? Jde o lehce stravitelné přepuštěné máslo, kdy se filtrováním odstraňují mléčné bílkoviny a mléčný cukr. Podle Dr. Freje ájurvédská medicína ghí považuje za elixír a prostředek k regeneraci organismu. 


Tip: Ghí s horkou vodou před obědem a večeří posílí funkci ledvin, pokud jej takto užijete na noc, zmírňuje psychické potíže (podrážděnost, změny nálad, neurózu apod.).

Autor: redakce Ženy.cz
Klíčová slova:  jak zhubnoutmáslo ghítuk
Jdi na homepage Zpět na začátek