Od Morticie po witch bitch Fionu: 10 ikonických filmových čarodějnic
Zelenou čarodějnici se zahnutým nosem a špičatým kloboukem z Čaroděje ze země Oz máme v paměti asi všichni, dávno už to ale není jediný obrázek, který v popkultuře reprezentuje ženu s magickou mocí. Čarodějky ve filmech a seriálech bývají synonymem femme fatale – tajemné, nezávislé a svůdné ženy, která drží otěže pevně v rukou. Představujeme 10 ikonických fiktivních čarodějnic, jimiž se klidně můžete inspirovat… Alespoň v některých aspektech.
Morticia Addams
Bílá pleť, rudé rty, perfektní postava à la přesýpací hodiny podtrhnutá chic gotickými róbami. Matka klanu Addamsových je žena-vamp, která působí trochu jako svůdný přízrak ze sna, chod netradiční domácnosti má ale v malíčku a je znát, že se těší respektu (a nehynoucí vášni ze strany milovaného Gomeze). Ve filmech a seriálech už dostala několik podob (nejnovější je ta v podobě Catherine Zeta-Jones v seriálu Wednesday), ikonickou podobu jí ale v 90. letech vtiskla Anjelica Huston. V jejím podání je Morticia nedostižnou metou. A přitom chce to, co každá žena. Rodinu, hodného manžela – jen mít víc času na práci… s temnými silami.
TIP NA VIDEO: Připomeňte si temnou historii salemských honů na čarodějnice
Eva Ernst
Morticia Addams není jediná filmová čarodějnice, jíž Anjelica Huston propůjčila svou ostře řezanou, netradičně půvabnou tvář. Vůdkyni čarodějnic Evu Ernst si zahrála ve snímku Čarodějky (1990, v originále The Witches), který je adaptací knihy Roalda Dahla (před dvěma lety jsme měli šanci vidět stejnojmenný remake, kde se téže úlohy zhostila Anne Hathaway). V tomto příběhu čarodějnice loví a požírají děti, které k smrti nenávidí. Mají dlouhé drápy, hranaté nohy bez prstů a holé hlavy, přičemž se pomocí rukavic a paruk maskují jako běžné ženy ve středním věku. Hlavní hrdina filmu, sedmiletý Luke, se s nimi utkává přímo na jejich sněmu, kam se náhodou dostane, když svou babičku doprovází do lázní. I když je jasné, kdo je v tomhle filmu záporák, je opravdu těžké těm nebohým čarodějnicím nefandit.
Fiona Goode
American Horror Story je kultovní seriálovou záležitostí, a to navzdory tomu, že od páté sezóny kvalita jednotlivých řad povážlivě klesá – stejně jako jejich nápaditost. To se ale netýká série číslo tři s podtitulem Coven, která se točí právě kolem čarodějnic. Respektive školy pro čarodějnice, kterou vede laskavá, ale poněkud zakřiknutá Cordelia Foxx. Ta nedává plný průchod své magické moci a svým schopnostem částečně i proto, aby se odlišila od své matky – Nejvyšší. Tou je právě Fiona Goode: mocichtivá, tvrdá, sarkastická čarodějka, která touží po věčném mládí a kráse, a aby je získala, neštítí se prakticky ničeho. Moc dobře si totiž uvědomuje, že na tomhle světě je jediná věc, které se musíte bát – a tou je právě ona. Archetyp atraktivní ženy s prakticky neomezenou mocí, která ale zároveň není jednorozměrným, černobílým charakterem, tady funguje skvěle i díky Jessice Lange, pro kterou se tato role stala zásadní: přinesla jí totiž malou kariérní renesanci.
Zloba
Maleficent, kterou v českém prostředí známe jako Zlobu, je jednou z nejoblíbenějších záporaček od Disneyho. Temná čarodějnice, která na krásnou princeznu Růženku uvrhla kletbu, kvůli níž po píchnutí do prstu upadla do věčného spánku, je ikonická i díky svým na první pohled rozpoznatelným rohům. Ve hrané verzi jí inovovanou podobu i nový rozměr vtiskla Angelina Jolie: ta před několika lety vykreslila Zlobu jako nepochopenou bytost, která bývala dobrá, ale nesmyslná krutost lidí jí zatvrdila srdce.
Nancy Downs
Devadesátá léta přála filmové a seriálové tvorbě pro teenagery, a tak není divu, že příběh o partě náctiletých čarodějnic se stal kultovním. Čarodějky (1996, v originále The Craft) Andrewa Fleminga z roku 1996 zpracovávají klasickou rivalitu mezi náctiletými dívkami po svém. Schéma nejdřív byly kamarádky, skončilo to bojem na život a na smrt tady dostává mysteriózní nádech a především doslovný rozměr. Titulní hrdinka Sarah se nejprve nechá zlákat do magického kroužku, ale když pochopí, že zahrávat si s démonickými silami se nevyplácí, nechce už mít s čarodějnictvím nic společného. Proti ní ale stojí zlomyslná a lačná Nancy (dokonalá Fairuza Balk). I když nedoporučujeme inspirovat se Nancy v její šílené honbě za absolutní mocí, z jejího ikonického módního stylu, který je trochu witchy, trochu goth a trochu dobový grunge, vytěžíte hodně i v roce 2022.
Elaine Parks
Ačkoliv snímek The Love Witch vznikl v roce 2016, zcela záměrně vypadá jako technicolorové horory ze 60. let 20. století. Feministická režisérka Anna Biller svým vizuálně podmanivým retro kouskem vzdává hold jejich estetice, zároveň ale zpracovává aktuální témata související s genderovou rovností: Proč se muži bojí silných žen? Proč se ženy učí utlumovat své vrozené přednosti, potlačovat svou sílu? A co se stane, když žena tuto sílu naopak naplno projeví a začne ji využívat ve svůj prospěch – tak, jak to po staletí dělají právě muži? Titulní postava čarodějky Elaine Parks pomocí kouzel hledá pravou lásku, i když sama tuší, že žádný muž ji nikdy nebude milovat dost – tak, jak by si představovala. Biller ve filmu detailně zkoumá archetyp femme fatale: místo, aby Elaine byla pasivní, nedosažitelnou ikonou v pozadí, jako protagonistka je ocitá v centru dění.
Sabrina Spellman
Jakkoliv povedený je aktuální reboot legendárního devadesátkového seriálu, ti z nás, kteří dospívali právě na konci minulého století, moc dobře vědí, že na mladou čarodějnici Sabrinu v podání Melissy Joan Hart prostě nikdo nemá. Vždyť právě ona – spolu se svými potrhlými tetičkami Hildou a Zeldou a sarkastickým kocourem Salemem – řadu lidí provázela všedními odpoledni. Člověk ze školy dorazil tak akorát, aby seriál, který kombinuje čarodějnické kulisy a problémy běžné teenagerky, pohodlně stihl. S přibývajícími léty pak navíc bylo možné plynule přejít na Čarodějky (1998–2006, v originále Charmed).
Willow Rosenberg
Ačkoliv titulní postavou v seriálu Buffy, přemožitelka upírů byla pochopitelně právě ta přemožitelka upírů, její spolužačka a kamarádka Willow Rosenberg jí šlapala na paty jak v počtu epizod, v nichž se objeví, tak v popularitě mezi fanoušky téhle televizní klasiky. S Willow v podání Alyson Hannigan se seznamujeme jako s tichou, chytrou nerdkou, která ale postupem času získává sebevědomí a posléze objeví i svou magickou sílu. Stane se natolik mocnou čarodějkou, až v jeden moment hrozí, že zničí celý svět, pokud nedokáže najít balanc mezi tím, co dokáže, a tím, co je dobré pro lidi okolo ní. Zároveň se ve čtvrté sérii zamiluje do ženy; Willow a Tara byly jedním z prvních lesbických párů, které se v americké mainstreamové seriálové produkci objevily. Postava Willow tak ve své době důstojně a výrazně reprezentovala nejen emancipaci, ale i LGBTQ+ komunitu.
Jadis
Bílá čarodějnice Jadis je jednou z hlavních záporných postav v knižní sérii Letopisy Narnie. Zrodila se z Adama a jeho první ženy Lilith, divoké a nezávislé ženy, která se odmítla podrobit vůli muže stejně tak, jako se odmítla podrobit vůli boží. Lilith je dodnes považována za symbol feminismu a pramáti všech čarodějnic právě pro svou nespoutanou povahu. Jadis má kromě toho i něco z krve obrů, zamrzlé srdce a v podání Tildy Swinton, která ji ztvárnila v nejnovějších filmových adaptací příběhů C. S. Lewise, je půvabně násilnická a psychopatická. Herečka byla za svůj výkon dokonce nominována na filmovou cenu MTV pro nejlepšího padoucha.
Thomasin
Že všechny ženy jsou hříšné čarodějnice prostě proto, že jsou ženy, by jistě i dnes řekl nejeden konzervativní katolík. S touto myšlenkou si skvěle pohrál režisér Robert Eggers ve svém celovečerním debutu Čarodějnice. Hlavním tématem oceňovaného folk hororu s mysteriózními prvky, který se odehrává v Nové Anglii ve 30. letech 17. století, je izolace. V té se ocitá silně věřící rodina osadníků, která tak pod vlivem samoty a strádání postupně propadá paranoii. Obvinění z čarodějnictví se týká jejich nejstaršího dítěte – dcery Thomasin. Ta je sice nevinná, ale jak postupně začíná přijímat svoji ženskou podstatu, začíná mít blíže právě k čarodějnicím, které žijí v okolních lesích, než ke svým bohabojným rodičům. Thomasin skvěle ztvárnila Anya Taylor-Joy, jedna z nejpopulárnějších mladých hereček současnosti, pro kterou to zároveň byla první velká filmová role.