Co vidět ve Varech? Vybíráme filmové tipy z festivalového programu

4 min čtení

4 min čtení

56. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se nezadržitelně blíží, a tak organizátoři vypustili kompletní filmový program. Vybraly jsme pro vás 10 filmů napříč programovými sekcemi, na jejichž promítání byste se ve Varech určitě měli pokusit dostat.

Ve svém loňském filmu Zrcadla ve tmě režisér Šimon Holý nabídl vhled do životních témat a nátury pražských mileniálů z pohledu hlavní hrdinky v podání Aleny Dolákové, jež za svůj výkon získala Cenu české filmové kritiky. V novém snímku A pak přišla láska… se Holý vrací k ženské perspektivě. V dramatu, které bude mít na karlovarském festivalu premiéru v nové soutěžní sekci Proxima, se šedesátnice Kristýna spolu s dcerou Sárou vydává za kartářkou, aby s ní probrala své životní neštěstí. Mezigenerační i jiné vztahy, ezoterika a životní traumata. Co víc si přát?

TIP NA VIDEO: Podívejte se na rozhovor s uměleckým ředitelem karlovarského festivalu Karlem Ochem

Adam Sedlák, který stojí za filmem Domestik či oceňovaným webovým seriálem Semestr, natočil snímek o klukovi, který touží nahrát hit s uznávaným rapperem. Sedlákův druhý celovečerní počin BANGER. se odehrává během jedné noci plné rapu a kokainu a je kompletně natočený na iPhone – záměrně, kvůli autentičtější atmosféře. Na karlovarském festivalu bude k vidění v rámci sekce Zvláštní uvedení.

Foto z filmu BANGER.

Čtyři roky starý případ vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové otřásl nejen Slovenskem, ale i Českem a silně zarezonoval i v zahraniční. Právě ze zahraniční perspektivy a s potřebným odstupem mapuje spletité pozadí kauzy dánský dokument Kuciak: Vražda novináře režiséra Matta Sarneckého. I ten bude na KVIFF promítán v sekci Zvláštní uvedení.

Foto z dokumentu Kuciak: Vražda novináře

Manželé Václav a Věra si dali slovo, že budou vždycky stát při sobě a nikdy nepřekročí své morální hranice. Jenže se píše rok 1968 a nejen jejich morálka je těžce zkoušena politickými událostmi a společenskými změnami v Československu. Režisérka Chvilek Beata Parkanová natočila další intimní drama. Slovo bude ve Varech uvedeno v Hlavní soutěži, v běžné kinodistribuci by posléze mělo být od září.

Z natáčení dramatu Slovo.

Hranice lásky jsou celovečerním debutem polského režiséra Tomasze Wińského s Hanou Vagnerovou a Matyášem Řezníčkem v roli páru, který po letech soužití začíná propadat stereotypu. Z toho důvodu Hana a Petr otevřou diskuzi o svých erotických fantaziích, kterou brzy převedou i do praxe. Snímek zkoumá mezilidskou intimitu i způsoby, jakými se dá na plátně zachytit plasticky. Ve Varech bude film v Hlavní soutěži, v běžné distribuci by pak měl být k vidění od listopadu.

Foto z filmu Hranice lásky.

Již před festivalem v Cannes velmi diskutovaný snímek Zločiny budoucnosti se v rámci sekce Půlnoční filmy dostane i na KVIFF. Kultovní David Cronenberg se vrátil ke svým body hororovým kořenům a natočil snímek z nedaleké budoucnosti, v níž mají lidé schopnost pěstovat si na těle nové orgány. V hlavních rolích Viggo MortensenLéa Seydoux Kristen Stewart. Jestlipak se některá z těchto hvězd dostaví na karlovarský festival uvést snímek osobně?

Foto z filmu Davida Cronenberga Zločiny budoucnosti.

Císařovnu Sissi si většina lidí spojuje s ikonickým portrétem v bílých šatech, se stříbrnými hvězdami ve vlasech a jako mladou dívku. Snímek Korzet režisérky Marie Kreutzer ale nabízí úplně jiný pohled: Alžbětu Bavorskou v podání Vicky Krieps představuje coby čtyřicetiletou ženu svázanou zkostnatělými pravidly vídeňského dvora, toužící po svobodě a emancipaci. KVIFF kostýmní drama uvede v rámci sekce Horizonty.

Foto z filmu Korzet o životě císařovny Sissi.

Na karlovarském festivalu bude v rámci sekce Horizonty k vidění i letošní vítěz Cannes, drama Trojúhelník smutku režiséra a držitele Zlaté palmy Rubena Östlunda. V koprodukčním dramatu se dvojice modelů dostane na palubu luxusní jachty, která se ovšem potopí a přeživší se ocitají na pustém ostrově v pozici trosečníků. Společenské role a hierarchie v nesourodé společnosti se proměňují, protože uklízečka je jediná, kdo umí rybařit. Jednu z vedlejších rolí si zahrál Woody Harrelson.

Z natáčení filmu Trojúhelník smutku.

Zvláštního uvedení se dočká i nová komedie Miroslava Krobota Velká premiéra. Pavel Šimčík v ní hraje herce, který utíká od života v Praze a krize v manželství do Olomouce, kde na něj čeká první režijní příležitost – divadelní hra, v níž chce sám zazářit improvizací a po boku své vlastní babičky. I šéf divadla doufá, že představení bude událostí sezóny: to se nakonec splní, ale poněkud jinak, než si všichni zúčastnění původně představovali.

Foto z komedie Miroslava Krobota Velká premiéra.

Z nabídky sekce Půlnoční filmy by vás na festivalu neměl minout kříženec folk a body hororu Men britského režiséra Alexe Garlanda. Snímek z produkce studia A24 není jen bezduchou lekačkou: ovdovělá Harper v podání Jessie Buckley přijíždí na venkov, aby se vyrovnala se ztrátou manžela. Klid a odpočinek jsou ale tím posledním, co mezi vyšinutými izolovanými vesničany najde. Buckley, která byla nedávno opěvována za svůj výkon ve filmu Temná dcera, víc než důstojně sekunduje Rory Kinnear. Ten představuje všechny mužské postavy, jež Harper ztrpčují pobyt v malé vesničce – a z průměrného snímku se tak rázem stává intenzivní vizuální noční můra.

Foto z filmu Men.