.

. Zdroj: istock.com

Jak fungovat v práci, když máte osobní problémy?

Ráno vplouváte do práce plná energie, máte spoustu plánů, nápadů a těžko se snažíte pochopit zamračený obličej kolegyně, která vypadá duchem mimo. A pak se to stane. Partner si balí kufry, maminka v slzách špitá svou zdravotní diagnózu… Najednou svět není tak růžový. Jenže, vy musíte fungovat, hlavně v práci.

Žijeme v neustálých sociálních interakcích, máme svou rodinu a taky své problémy. Některé nám zamotají hlavu na pár dní a jsou pryč, jenže pak jsou tady ty, co spotřebují veškerou naši pozornost, bolavé srdce a zavařený mozek kvůli neustálému hledání řešení. Denně trávíme osm hodin v práci a problém s námi. Máme se svěřit kolegyním? Vzít si pár dní volna? Absolutně vše vytěsnit? Paul Mitchel, 20 let na postu kreativního ředitele významné firmy, sesbíral pár základních doporučení, jak zvládnout osobní problémy v práci.

V práci o svých osobních problémech nemluvte

Snažíte se, ale moc to nejde. Kolegyně, která projeví zájem o vaši zachmuřenou náladu, najednou ve vašich očích vypadá jako osoba, které můžete svěřit všechno. Ale i tak, snažte se o svých problémech v práci nemluvit. I dobře míněná pomoc vaší kolegyně, která upozorní šéfa, ať na vás teď moc netlačí, že řešíte osobní problémy, může být cestou k propadu vaší kariéry.

Hledejte podporu mimo práci

Tak moc se potřebujete vypovídat, říct, co vás trápí, někomu, kdo bude mít radu, pochopí vás. Ano, udělejte to, ale mimo práci. Emoční podporu hledejte v rodině, u kamarádek, které s vaší prací nemají nic společného. Využít můžete i různé internetové stránky, kde zůstáváte v anonymitě.

Najděte způsob, jak se vypořádat s emocemi

Nemluvit o vašem problému v práci je těžké, zejména když situace v práci nejsou pohodové. Nejraději byste zakřičela, práskla deskami do stolu, jenže nikdo by nechápal důvody vašeho jednání. Proto je důležité najít způsoby, jak se emočně uklidnit. Nejlepší je sport. Jděte si zaběhat, vykřičte svou bolest do lesů, najděte si nové koníčky. Spousta lidí řeší své osobní problémy tím, že se vrhnou do nových projektů, aby co nejvíce zaměstnali svou mysl. Zmírní svůj stres a fungují normálně.

Poraďte se se svým šéfem o možnosti flexibility

Nemusíte do detailu vykreslovat váš problém. Proneste něco ve smyslu: „Právě procházím složitým obdobím. Potřebuji trochu času na řešení určitých problémů a uvítala bych pomoc s organizací mé práce a množstvím práce.“ Šéf ví, že nejste robot, a pokud jste byla dobrým zaměstnancem před problémem, vyhoví vám. Ale pozor, i ten nejhodnější šéf má své hranice. Bude-li trvat problém moc dlouho, měsíce i déle, trpělivost lidí kolem vás se bude zmenšovat.

Zvažte, zda použít sick day

Pokud je problém tak velký, že se vám nedaří soustředit se na vaši práci, bude lepší si vzít pár dní volna. Podívejte se i do zákona. V takových případech, kdy je nutná intenzivní péče o osobu blízkou, vám stát může pomoci. Říkáte si, že budete vypadat blbě, když si vezmete volno? Je vždy lepší na pár dní vypnout, než podávat velmi špatné výsledky, někdy mohou mít i katastrofální následky.

Vyhledejte profesionála, který vám pomůže

Ano, nestyďte se za to. Někdy je pomoc psychologa či psychiatra nezbytná a žádoucí. Profesionální poradenství může být cestou k vyřešení problému nebo alespoň otevře nové cesty, jak dosáhnout úspěchu. I tak je to vždy někdo, komu se můžete svěřit.

Snažte se zachovat klid, pozitivní myšlení a profesionalitu

Nezapomeňte si připomínat své úspěchy, dobré vlastnosti a ladit svou mysl pozitivním směrem. Používejte věty typu: „Dnes odvedu skvělou práci, protože jsem dobrý zaměstnanec.“ Síla pozitivního myšlení byla prokázána, tak ji využijte. I když to někdy nejde, usmějte se na sebe. Jak říká kouč Tim Ferris: „Když máte negativně naladěnou mysl, přemýšlíte o problémech, nikoliv o řešeních.“