...

... Zdroj: istock.com

Znáte job crafting? Vytvořte si pracovní pozici na míru!

Nemusíte rovnou dávat výpověď. Zkuste si své současné pracovní místo přizpůsobit svým potřebám a přáním. Ano, skutečně to jde. 

Moje kamarádka Zuzana mi před pár týdny napsala po Facebooku: „Dávám výpověď.“ Upřímně, nebylo to poprvé, co jsem od ní slyšela tak silné prohlášení. Měla svým způsobem job svých snů - pracuje jako právnička v neziskovce. Ale i když její titul na vizitce vypadal impozantně, ve skutečnosti byla ze své pracovní náplně, spočívající hlavně v administrativě, dost nešťastná.

Věděla jsem ale, že Zuzana ve skutečnosti nechce odejít. Chtěla něco lepšího: Udržet si svou stávající práci a zároveň v ní dělat to, co by ji skutečně bavilo. Tedy častěji pracovat přímo s klienty.

Dva dny poté, co si v pracovní době tajně sepisovala výpověď, požádala o schůzku svou šéfovou. A protože je její šéfka skutečně osvícená, navrhla Zuzaně: „Sepište mi, jak byste si představovala svou ideální práci, a zkusíme najít nějaké styčné body s tím, co je reálně možné.“ A to se také stalo.

Zuzana díky tomu dostala příležitost nejen méně papírovat a více pracovat s klienty, ale také se podílet na přípravě návrhů nových zákonů. Výzkumnice z Yaleské univerzity Amy Wrzesniewski tento postup označuje jako „job crafting“, což znamená přibližně „vyrobit si své vlastní pracovní místo“, změnit svou současnou práci tak, aby nám přinášela více uspokojení.

Nemusí ale jít o tak radikální změnu, jako to bylo v případě Zuzany. „Jedna z věcí, kterou můžete změnit, je i to, jak o své práci přemýšlíte. Tím změníte i způsob, jak přistupujete k jednotlivým úkolům,“ vysvětluje Amy Wrzesniewski. Job crafting může spočívat v tom, že změníte povahu nebo počet úkolů, které vykonáváte. Druhý, kognitivní přístup je o tom, že na tytéž úkoly začnete pohlížet jinak a nacházet v nich nový smysl. Třetí způsob směřuje ke změnění vztahů na pracovišti, mění se tedy především interakce s různými lidmi. V každém případě, chcete-li své současné pracovní místo „přetesat na míru“ svým potřebám a tužbám, jsou před vámi dva úkoly: Zaprvé, uvědomte si, jaké jsou cíle firmy, ve které pracujete. Zadruhé, pojmenujte si přesně to, co chcete a co si přejete vy. A hledejte, kde by se tyto dvě veličiny mohly protnout.

Článek vyšel v magazínu Moje psychologie!