Terapie chůzí: Prevence nemocí i úžasné přírodní sedativum

16. března 2021 • 06:00
• Foto: iStock.com

Jestliže byste měli zvolit ten nejlepší, nejzdravější a nejjednodušší pohyb pro vaše tělo, bezpochyby by to byla chůze. Organismus je pro ni přímo stvořený, každý krok je pro zdraví blahodárný a výhody chůze jsou nespočetné.

Minulý rok jsme mimo jiné přišli o řadu možností, jak se uvolnit fyzicky i psychicky, a tak není divu, že chůze znovu získala na významu. Snad nikdy jsme nepotkávali tolik lidí na procházkách v parcích či na lesních stezkách. Přitom asi málokdo tuší, co vše lze díky tomuto vůbec nejpřirozenějšímu pohybu získat. Jen stručně: Chůze je ideální nejen pro zlepšení imunity, udržovaní pevných svalů, dobrou funkci tělesných orgánů, ale i stimulaci mozku a očištění mysli. Představuje také únik ze zrychleného světa, nabízí možnost překonat své limity a možná podniknout dokonce i duchovní cestu. Ideální je oddat se aspoň občas na několik hodin čisté přírodě a ponořit se do smyslového požitku vůní a zvuků, kterými vás spolehlivě obklopí.

Procházka jako sedativum

Každý zná ten jedinečný pocit po vydatné procházce, který je výsledkem blahodárné interakce mysli a těla. Půlhodinová vycházka několikrát týdně působí jako přírodní sedativum. Umožňuje nejen uklidnit mysl, ale také vidět věci jasněji a snadněji nacházet i různá řešení. Řada vědeckých studií prokázala výhody chůze při prevenci psychických problémů od běžného stresu až po deprese. Pravidelné dýchání při chůzi podporuje lepší okysličení těla a mozku, což pomáhá zmírnit nahromaděné napětí. Kromě toho chození jako každý pohyb uvolňuje endorfiny, které přispívají k našemu pocitu pohody.

Žádný účinný lék proti degenerativním onemocněním mozku, jako je Alzheimerova choroba, sice ještě nebyl vynalezen, nicméně stejně se nabízí jisté dílčí řešení: pravidelně chodit. „Je to jediná léčba, kterou dnes pro starší lidi máme, a také nejlepší prevence,“ tvrdí profesor François Carré, kardiolog a sportovní lékař z Fakultní nemocnice v Rennes. „Nejlepší je chodit ve skupině a při tom diskutovat nebo recitovat básně. Při pohybu vpřed musíte spolupracovat s mozkem. Ale Číňané našli ještě lepší řešení: kráčení pozpátku! Taková chůze vyžaduje značnou koncentraci a nutí nás přemýšlet, což významně posiluje neuronová spojení.“

Klíč ke štěstí

Chůze podporuje naši pozornost i kreativitu. „Když se například procházíme uprostřed zeleně, naše pozornost je prohloubená, méně rozptýlená. Doslova každý krok posiluje naši koncentraci. Také myšlenky se v přírodě mění. Jsou méně praktické a více existenciální,“ uvádí klinická psycholožka Valérie Germain.

Symbolika chůze je navíc velice výmluvná. Při chůzi jsme spojeni s oblohou a zemí, nohy jako by přijímaly energii země, zatímco hlava se zdvihá k nebi. Chůze tak má dimenzi duchovního hledání a naznačuje příležitost objevit v sobě netušené zdroje inspirace. Jako třešnička na dortu je fakt, že chůze přináší potěšení z čerstvého vzduchu a šumění větru, zpívání ptáků, slunečné oblohy, pohledu do krajiny… Tato senzorická stimulace otevírá řadu emocí a umožňuje nám, abychom vnímali pocit spontánního štěstí.

Chůzí pro zdraví

Ale to není vše: „Jsme naprogramováni k chůzi a také proto náš organismus funguje optimálně, jen když se pohybujeme,“ vysvětluje profesor Carré. „Kontrakce svalů umožňuje uvolňovat hormony, které působí prospěšně na různé tělesné systémy. Pravidelnou chůzí můžete tak pečovat o svou linii, ale snížíte i riziko infarktu myokardu o 25 až 30 procent. Lidé, kteří pravidelně chodí, snižují také významně riziko mozkové mrtvice. Stejně tak je pravidelná procházka velmi dobrou zbraní v boji proti cukrovce druhého typu, která má škodlivé účinky na srdce, ledviny a oči,“ vysvětluje profesor.

Pravidelná chůze má však i mimořádné výsledky při prevenci rakoviny, obecně snižuje jejího riziko o 20 až 30 procent. A pokud jde o rakovinu prsu, odborníci zjistili, že ve skupinách žen, které pravidelně chodily, byl téměř o 50 procent nižší výskyt této nemoci. Podle lékařů je zřejmé, že chůze sice nenahrazuje léky, ale umožňuje pacientům například lépe snášet chemoterapii.

Meditace krok za krokem

Jděte kamkoli. Ať už jste ve městě nebo na venkově, v parku nebo na rušné ulici, v tichosti svých myšlenek a v pravidelně rytmicky se opakujícím pohybu vklouznete do meditace možná snadněji než v jogínském sedu. Harmonie mezi tělem a hlavou, do které nás uvede chůze, je v první řadě příležitostí pro setkání se sebou samým, umožňuje nám dialog mezi naší vnější a vnitřní bytostí a navrací nás k celistvosti.

Jak na to? Začněte zpomalením chůze a pokuste se vnímat nohy na zemi, které se pohybují samy vpřed. Nejprve se můžete zaměřit na tělesné pocity a pak začít pozorováním dechu, protože chůze je stejně přirozená jako dýchání. Poté začněte věnovat pozornost například tomu, co slyšíte v pravém uchu, poté v levém uchu a nakonec v obou uších. Pak už se jen nechte vést vaší plynoucí myslí.

Chůze a psychika

Chůze je jednoduchá a osvobozující činnost. „Chůze je to první, po čem touží malé dítě, a to poslední, čeho se chce vzdát starý člověk,“ říká John Butcher, jeden ze zakladatelů Mezinárodní organizace pro chůzi Walk21. Všichni víme, jak chodit, začít můžeme hned a užít si to bez jakékoli přípravy. Nejsou nutné žádné dovednosti a nepotřebujeme žádné speciální vybavení. „Chůze uvádí naše tělo do pohybu a to má dopad na naši psychiku – nutí nás to vyjít z našeho obvyklého fungování ve smyčce,“ vysvětluje Valérie Germain. „Během chůze můžeme na mnohé věci získat nový úhel pohledu, uniknout vizi bez východiska a opustit třeba některé myšlenkové schéma, které se v nás donekonečna točí.“

Vzhledem k výše popsanému asi není třeba zdůrazňovat přirozenou potřebu chůze. Ta je o to větší, čím sedavější, a tudíž nezdravější životní styl vedeme. Světová zdravotnická organizace doporučuje fyzickou aktivitu po dobu 30 až 40 minut denně. Nové doporučení je založené na studii publikované v British Journal of Sports Medicine. „Mluvíme o chůzi, protože je našemu tělu přirozená, ale pokud dáváte přednost skákání přes švihadlo, je to přinejmenším zrovna tak dobré. Důležité je zkrátka hýbat se,“ uzavírá profesor François Carré.

VIDEO: Jaký vliv má chůze na naše zdraví? 

 

Další skvělé články najdete v novém vydání časopisu Moje psychologie. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Moje psychologie 04/2021 Moje psychologie 04/2021 Autor: Archiv Mojí psychologie
Autor: Štěpánka Strouhalová
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy