Nebojte se říct, co chcete
Jako děti jsme všichni uměli vyjednávat naprosto přirozeně a spontánně. Vzpomeňte si, jak jste třeba domlouvali s rodiči, že když budete mít na vysvědčení průměr do 1,5, dostanete nové kolo. Asertivita nám byla v dětském věku celkem vlastní, stejně jako úspěšné vyjednávací taktiky. Ale postupem času, vlivem výchovy a zkušeností u nás začal převládat stud a přílišná opatrnost. Ztratili jsme schopnost svá přání a potřeby vyslovit pořádně nahlas. Začněte to měnit. Když totiž ani nezkusíte požádat o to, co chcete, tak to zcela jistě nedostanete.
TIP NA VIDEO: Jak se připravit na pohovor?

Nesoutěžte, ale spolupracujte
Jedním z nejdůležitějších pravidel úspěšného vyjednávání je, abyste si uvědomili, že nejde o soutěž, ale o spolupráci. Pokud máte s někým udržovat spokojené partnerství – je jedno, zda v osobní či pracovní rovině –, nejde v něm o vítězství, ale o schopnost se dohodnout a dopracovat se výsledku, který bude přínosný pro obě strany. Proto se při vyjednávání snažte o vzájemné porozumění. Jakmile pochopíte, oč druhé straně jde, čím ji zaujmete a co je pro ni podstatné, je pak snadnější se domluvit. A hlavně buďte přátelští a ochotní. Ten druhý nemá být vaším soupeřem, ale přítelem či partnerem, s nímž vás spojuje stejný cíl.
Kompromis není debakl
Ještě než se pustíte do vyjednávání, je dobré mít záložní plán. Ne proto, že byste měli předem počítat s prohrou, ale proto, že když se při jednání začne situace vyvíjet jinak, než jste očekávali, můžete improvizovat, měnit postupy a přejít od hlavního plánu k jiným možnostem. Neznamená to, že nejste zásadoví, ale schopní flexibility, což se cení. Stejně tak je cenná schopnost kompromisu. Není v tom ani špetka poraženectví, jde o umění nalézt řešení i ve složitých situacích, což je obrovský bonus nejen v pracovní sféře, v přátelství, ale i v každém láskyplném partnerském vztahu.
Naučte se odmítat
Pokud chcete být úspěšný vyjednávač, musíte umět říkat jasné „ne“. A to platí jak v osobních, tak profesních vztazích. Jak na to? Mějte zkrátka své priority a jimi se řiďte. Ať už jde o situaci, kdy kamarádka pořádá párty v době, kterou chcete trávit úplně jinak, nebo o takovou situaci, kdy chcete nadřízenému říct, že už nehodláte navyšovat objem své práce za stále stejné peníze. Vyjádřit jasný nesouhlas patří k základním komunikačním dovednostem a neznamená to rozhodně nic negativního, co by mělo snižovat vaši hodnotu na poli pracovním či partnerském.
5 tipů, jak vyjednávat podle americké FBI
Naslouchejte: Nechte mluvit protistranu a jen dávejte najevo, že vnímáte – třeba slovy chápu nebo aha.
Vyjádřete porozumění: Občas stručně shrňte, co protistrana říká, nebo pokládejte otázky.
Vyčkejte na fázi spojení: Je to v momentě, kdy protistrana přijme fakt, že jste jí porozuměli. Tehdy získáte její důvěru.
Začněte ovlivňovat chování protistrany: Prezentujte své návrhy.
Zvrat situace: Protistrana přijme vaše návrhy řešení.
Článek vyšel v časopise Moje psychologie 06/20. Archivní čísla si můžete koupit v naší on-line trafice iKiosek.cz
