Lucie Kutálková: Oblečení je hra, nenechte se stresovat!

„A člověk by se jím neměl nechat stresovat,“ říká oděvní designérka a zakladatelka značky Leeda Lucie Kutálková. „Když vám to bude slušet, tak se za vámi lidé s potěšením otočí.“

Připadá mi, že českou módní raritou je nosit outdoorové oblečení, a to kamkoli. Rozhlédnu se po Praze a vypadá to, že polovina lidí míří na trek do Himálaje. Vnímáte to také?

Myslím si, že Češi jsou experti na povýšení outdoorové módy na módu městskou. To nikde jinde na světě nevidíte. A důvody? Jedním z nich může být, že doba komunismu tady vcelku výrazně vymlátila eleganci. A to se napravuje jen velmi pozvolna. Možná mají lidé pocit, že když si koupí bundu z funkčních materiálů, která stojí poměrně dost peněz, musejí ji uplatnit i ve městě.

Ještě horší jsou páry ve stejných kalhotách z kostkované látky. Praktičnost se staví nad eleganci a to je škoda. Řekla bych, že někdy až nad společenskou únosnost, protože když jdou takto oblečení i do divadla, je to opravdové peklo.

Jak hodnotíte celkově oblékání českých žen a mužů? Zlepšilo se?

Lepší se to, samozřejmě. I muži se začínají pozvolna zajímat o módu a snaží se oblékat elegantně.

Kvalitní boty, kabát, šaty, které se dají různě variovat a které můžete obměňovat podle příležitosti. A nemusíte toho mít moc. Jedná se spíš o promyšlenou skladbu šatníku. To je rozhodně lepší cesta než bezhlavě nakupovat věci a nechávat se ovlivňovat módními trendy, které se nám snaží vnutit rychleji a rychleji kvanta věcí. Ideální je mít jeden kvalitní batoh, který vydrží desetiletí, nebo kvalitní kabelku, kterou po vás podědí ještě dcera. Ale to se musíte o věci také dobře starat a udržovat je.
Módní základ podle Leeda

A co postoj společnosti k designu a designovým věcem obecně? Přestává být design vnímán jako záležitost pro horních deset tisíc?

Ano, už se to mění. Spousta lidí se také zamýšlí nad tím, jak a z čeho byly věci vyrobeny, kdo je vyrobil a co všechno za tím stojí. Nechtějí mít doma oblečení, které šili lidé nebo dokonce děti v nehorázných podmínkách. Čím dál víc je zajímá, jestli bylo vyrobeno s respektem k lidem i přírodě. A to je v pořádku.

Jak se ubránit tlaku módních trendů?

Nemyslím si, že by se člověk musel nějak urputně bránit. Stačí se nad tím jen zamyslet a používat vlastní hlavu. Útočí na nás všemožné reklamy – na jogurty, sušenky, prací prášky. Člověk musí jen přemýšlet, co za tím je. Proč například věc, která je vyrobená v Čechách, kvalitně, v dobrém zázemí a v dobrých podmínkách i pro ty, kteří ji vyrábějí, stojí zrovna tolik. A proč jsou věci z obchodního řetězce o tolik levnější.