Pít, či nepít: Je pro nás mléko zdravé, nebo tělu škodí? | Ženy.cz
 


Pít, či nepít mléko? Udělejme si v tom jednou provždy jasno

12. září 2021 • 06:00
Pokud nemáte zdravotní omezení, není třeba se mléku úplně vyhýbat
Pokud nemáte zdravotní omezení, není třeba se mléku úplně vyhýbat • Foto: Shutterstock

Zatímco jeden se čerstvého mléka napije s chutí, jiný ho ze svého jídelníčku dávno vyškrtl. Je dobré ho pít, nebo ne? A jak se vyznat v jeho rostlinných alternativách? Pojďme si v tom udělat trochu jasno.

O živočišném mléce se v posledních letech stále častěji mluví jako o bílém zabijákovi. Je tomu ale skutečně tak? Vždyť mléko lidé konzumují od pradávna. Pravda je taková, že samo o sobě nijak závadné není. Škodit může pouze v případě, patříte-li do početné skupiny nešťastníků, jenž se potýkají s alergií či intolerancí na laktózu, které vlivem nevhodných způsobů výroby a zpracování mléka anebo dlouhodobých špatných stravovacích návyků společnosti postihují nemalou část světové populace.

TIP NA VIDEO: Proč je nesmysl mléko zatracovat?

Nejen pro tyto případy jsou k dostání rostlinné alternativy. Náhražky mléka jsou zdravé a obsahují spousty prospěšných látek. Navíc jsou skvělým zpestřením jídelníčku. Pozor si však dejte při jejich výběru. Každé nemléko má jinou chuť. Některá jsou přirozeně sladší, například kokosové, mandlové či špaldové, jiná, například rýžové, je spíše neutrální. Specifickou chuť má pak mléko makové. Je proto důležité dbát na účel použití. Pokud chceme vyrábět domácí jogurt, nejlépe poslouží sójová náhražka, která obsahuje velké množství bílkovin. Do kávy se naopak hodí chuťově méně výrazné rýžové nebo mandlové mléko, do kaší potom téměř jakékoliv. Při přípravě kari omáček je vhodné kokosové.

Zkontrolujte složení

Než rostlinný nápoj koupíte, je dobré zkontrolovat složení a přesvědčit se, zda neobsahuje zahušťovadla karagenan či guarovou gumu, která mohou způsobit problémy s trávením či dokonce poškodit střevo. Vhodná nejsou ani přidaná sladidla, lepší je vybírat mléka nedoslazovaná. Pokud ale přesto toužíte po příjemnější chuti, můžete dosladit javorovým či datlovým sirupem.

Jak na domácí Chcete-li mít jistotu, co rostlinný nápoj obsahuje, a navíc i ušetřit, zkuste si ho vyrobit sami. Postup je velmi jednoduchý. Hrnek ořechů nebo semínek nejdříve pro větší jemnost a stravitelnost na několik hodin namočte do vody, poté slijte, nechte okapat a vložte do mixéru. Zalijte 1/2 až 1 litrem vody a rozmixujte. Pro lepší a příjemnější chuť přidejte sušené ovoce, špetku soli, vanilku, skořici apod. Poté přeceďte přes pláténko. V lednici nápoj vydrží v uzavřené nádobě 2–4 dny. 

Zkoušejte a kombinujte

Pokud vás nelimitují žádná zdravotní omezení, je nejideálnější cestou různá mléka kombinovat. U těch živočišných se rozhodně nemusíte spokojit jen s mlékem kravským. Daleko zdravější a nutričně bohatší je mléko ovčí, kozí či bůvolí. Nebojte se svůj stravovací režim obohatit o nové chutě. Vaše tělo vám za to určitě poděkuje.

EXTRA TIP: Pokud nestihnete celé otevřené balení rostlinného mléka spotřebovat, než se zkazí, nalijte ho do formiček na led a vložte do mrazáku. Kostičky ledu pak stačí vyloupnout a ochutit s nimi kávu či je kdykoli využít při přípravě pokrmů.

Další články na téma fakta a mýty ve výživě najdete v novém vydání časopisu Dieta. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Dieta 09/2021 Dieta 09/2021 Autor: Lucie Robinson

Autor: Petra Šmídová
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy