Konec zmrzlým nohám! 11 potravin, které vám rozproudí krev v žilách

4. listopadu 2021 • 06:00
  • Čas věčně studených končetin je opět tady. Pokud nepomáhají pletené ponožky ani plyšová deka, zkuste do jídelníčku zařadit potraviny, které podporují krevní oběh. Ledové ruce i nohy vám nejen prohřejí, ale také jim vrátí barvu. A které to jsou? Možná budete překvapení.

    Vzduch v místnosti se jen nepatrně ochladí a vaše končetiny začnou okamžitě podezřele stydnout. Že je vám to povědomé? Možná jste si na tento nepříjemný jev už zvykli a berete ho jako svou součást – podle některých studií jsou totiž ruce a nohy žen v průměru o 2,8°C chladnější než končetiny mužů, což je způsobeno hormonálními změnami. Dost dobře je ale také možné, že se vám tím vaše tělo snaží něco říct. Jedním z hlavních důvodů zimomřivosti bývá vyčerpání, nedostatek spánku a stres. Proto zpomalte a třeba si uvařte něco dobrého. Na jídle, které tělu dodáváte, záleží víc, než si myslíte.

    TIP NA VIDEO: Jak připravit poctivý boršč na zahřátí?

     

    Článek pokračuje v následujících kapitolách. >>>

  • Kurkuma

    Tohle zářivě žluté koření našlo upotřebení v mnoha odvětvích. Hlavní léčivá složka kurkumin podporuje trávení, krevní oběh a chrání srdce, ale také posiluje imunitu a brání depresi i ponurým náladám. Dle studií navíc zlepšuje paměť a zpomaluje nástup Alzheimerovy choroby. Má také silné protizánětlivé účinky na pleť a protirakovinné vlastnosti. Zkuste kurkumou dochutit maso, ryby či zeleninové pokrmy. Výborně chutná i v kombinaci s luštěninami.

  • Česnek

    Zatímco jedni ho milují, druzí ho nemůžou ani cítit. Řeč je o česneku. Jakkoliv je však tahle potravina aromatická a nevábná, dá se považovat za jeden z největších darů přírodní medicíny. Díky silným antibakteriálním, protiplísňovým a antivirovým účinkům je česnek vhodný v rámci prevence i při prvních příznacích nejrůznějších onemocnění.

  • Luštěniny

    Co takhle si připravit cizrnovou nebo fazolovou pomazánku či čočkovou nebo hrachovou polévku? Luštěniny jsou plné bílkovin i dalších zdraví prospěšných látek, které nás v zimě zocelují. Jejich pravidelná konzumace má pozitivní účinky na kardiovaskulární systém a trávicí trakt a přispívá také k ochraně před vznikem nádorových onemocnění. Díky nim vám zima určitě nebude!

  • Ostré koření

    Chilli, kari, pepř, badyán, rozmarýn… Mají protizánětlivé účinky, prokrvují tělo a tím pádem i zahřívají. Najdete v nich mangan, hořčík, draslík i železo. Jsou plné antioxidantů a chrání organismus před působením volných radikálů. Dokonce se říká, že ostré koření působí i jako přírodní afrodiziakum. Tak se toho nebojte a pořádně svým pokrmům zatopte!

    Koření rozproudí krevní oběh a nastartuje metabolismus. Pomáhá tedy i s rychlejším spalováním Koření rozproudí krevní oběh a nastartuje metabolismus. Pomáhá tedy i s rychlejším spalováním Autor: Shutterstock

  • Med

    Čaj s medem. Kdo by tento zahřívací zázrak neznal? Pomáhá nejen proti nachlazení a únavě, ale v kombinaci s černým nebo zeleným čajem, které jsou silnými antioxidanty, vás dokáže také zahřát. Nejlepší je poctivý domácí přímo od včelaře.

  • Skořice

    Zahřát dokáže v jablečném závinu i v horkém punči. Její moc rozproudit krev v žilách je až neuvěřitelná. Navíc brání organismus před útoky virů, bakterií a infekcí a zefektivňuje trávení. Zkuste skořici vmíchat do sklenice s medem a v zimních měsících si jím sladit čaj. Vytvoříte tak hřejivé trojkombo.

  • Zázvor

    Na organismus tepelně působí také zázvor. Jeho specifickou štiplavou chuť vyvolává látka gingerol, jejíž účinky oceníme především při prochladnutí. Pomáhá totiž tělu trávit a udržuje teplo uvnitř. Také mírní nevolnosti všeho druhu, i ty těhotenské, a posiluje imunitu.

  • Červená řepa

    Možná na ni máte nemilé vzpomínky ze školní jídelny, ale zkuste jí dát ještě jednu šanci! Červená řepa je totiž ideální potravinou podzimní a zimní sezóny, z níž se dá kouzlit na tisíc způsobů. Zkuste horký boršč, pečenou řepu, nebo jednoduchou pomazánku. Zahřeje, že ani nebudete vědět jak!

    Chipsy z červené řepy mohou být zdravou zimní svačinkou Chipsy z červené řepy mohou být zdravou zimní svačinkou Autor: Shutterstock

  • Listová a kořenová zelenina

    Podle rad odborníků bychom se ve svých jídelníčcích měli držet převážně sezónních plodů a těmi exotickými si pokrmy pouze zpestřovat. V zimních měsících je tak na zahřátí nejlepší kysané zelí, špenát či kořenová zelenina jako křen, celer nebo petržel.

  • Ořechy a semena

    Pokud ujíždíte na konzumaci ořechů a nejrůznějších semínek, máme pro vás dobrou zprávu. Kešú, arašídy, mandle, vlašské nebo pekanové ořechy a dále třeba sezamová semínka prospívají kardiovaskulární a nervové činnosti a celkovému prokrvení. Jen pozor na zdravou míru. Pytel pražených solených večer u televize nepomůže ničím nikomu.

  • Ryby

    Je jedno, zda vám víc chutná losos, makrela, pstruh, tuňák nebo snad sardinky. Všechny tyto rybky totiž obsahují velké množství bílkovin a omega-3 mastných kyselin, které jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů tepla v nás. Tělo se po konzumaci bílkovin více zapotí, protože má s jejich spalováním více práce. Proto jsou v zimě ideální tučnější ryby.

    Více na téma, jak se zahřát a zbavit se pocitu chladu, se dočtete v novém vydání časopisu Dieta. Koupit ho můžete v naší on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

    Časopis Dieta – 11/21 Časopis Dieta – 11/21 Autor: časopis Dieta

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy