Jste po osmi hodinách spánku stále unavení? Nejčastější důvody a jak poznat únavový syndrom? | Ženy.cz
 

Spíte 8 hodin, a přesto jste unavení? Známe příčiny i kdy jde o únavový syndrom

1. února 2019
  • Spíte 8 hodin, a přesto jste unavení? Známe příčiny i kdy jde o únavový syndrom

    Hlídáte si, abyste spali osm hodin, a i přesto máte ráno pocit, že nevylezete z postele? Máte večer po návratu z práce pocit, že musíte okamžitě zalézt pod deku? Možná vás napadlo, jestli za tím není únavový syndrom. Možná ano, ale existují častější příčiny, proč spánek není ani po osmi hodinách dostatečně osvěžující. Jaké jsou?

    Málo pijete

    Bez dostatečného příjmu tekutin nám totiž klesá krevní tlak. To zpomaluje proudění kyslíku do mozku, a vy se tak klidně i po 8 či více hodinách spánku cítíte stále unavení. Takže pokud jste si vědomi, že před spaním moc čisté vody nevypijete, napravte to. Množství vypité tekutiny je samozřejmě individuální pro každého člověka. Průměrně byste ale měli alespoň třikrát denně navštívit toaletu. Plnou sklenici vody si nechte i na nočním stolku u postele, ráno či v noci vám přijde vhod.

  • Špatná strava

    Možná máte v těle nedostatek minerálů. Hořčík například hraje zásadní roli při udržování hladiny glukózy v naší krvi a je užitečný i pro správné fungování svalů. Takže jeho nedostatek může způsobovat pocity letargie. Abyste se těmto problémům vyhnuli, měli byste jíst potraviny s vysokým obsahem hořčíku, jako jsou ořechy nebo listová zelenina.

    Únava a špatné soustředění se může také objevit po konzumaci některých potravin. Podívejte se na video:

    Podívejte se na jídla, po kterých budete unavení a nesoustředění VIDEO mojezdravi.cz/ccmixter.org

  • Alkohol

    Více než polovina lidí žijících západním stylem života si dá průměrně třikrát až čtyřikrát týdně skleničku nějakého alkoholického nápoje. Po náročném dni se sice můžete dobrým drinkem uvolnit. Je pravda, že alkohol může pomoci s usínáním, následný spánek ale není příliš kvalitní. Takže i když spíte svých osm hodin, spánek není kvůli alkoholu tak osvěžující.

    Na vině nekvalitního spánku mohou být i pocity úzkosti a deprese. Sice znovu spíte osm hodin, ale často se probouzíte a kvůli napětí, které z nějakého důvodu pociťujete, se nemůžete dostat do nejhlubší fáze spánku – REM.

  • Deprese

  • Štítná žláza

    Štítná žláza produkuje hormony, které stojí i za kontrolou našich pocitů ospalosti a hladu. Problémy se štítnou žlázou ale není možné diagnostikovat bez lékaře. Jedině ten díky krevnímu testu zjistí, zda netrpíte takzvanou hypotyreózou.

  • Syndrom spánkové apnoe

    Syndrom spánkové apnoe postihuje 3 až 7 procent populace. Pacienti v noci lapají po dechu a pociťují ztížené dýchání nebo se nemohou nadechnout. Někteří se těmito obtížemi opakovaně probouzejí, jiní si to neuvědomují nebo nepamatují. Důsledkem je mimo jiné i nekvalitní spánek a pocit únavy přes den. Neléčená spánková apnoe zvyšuje riziko srdečně cévních onemocnění a způsobuje i případnou náhlou smrt. Pokud netušíte, proč jste přes den unavení, konzultujte problém se svým lékařem.

  • Únavový syndrom

    Chronický únavový syndrom je kombinovaná reakce organismu na psychický i fyzický stres. Může začít banálně, například jako chřipka. Projevuje se dlouhodobou vyčerpaností, člověk může mít i stavy smutku, sklíčenosti a nechuti cokoliv dělat. Je pro něj těžké se soustředit, objevují se potíže s pamětí, zvýšená teplota, bolesti hlavy, svalů a kloubů a bolest v krku. Lymfatické uzliny v krku a podpaží se stávají citlivé na pohmat. Tyto potíže se zvyšují po fyzické nebo psychické aktivitě.

    Chronický únavový syndrom se dá vyléčit, často se však vrací. Léčí se kombinací léků, ale velmi důležitá je i změna životního stylu. Významně pomáhají terapie, cvičení, relaxace, meditace a zdravá strava. Pokud tedy trpíte únavou, která nesouvisí s výše uvedeným, a déle než půl roku jste vyčerpaní, zajděte k lékaři.

Klíčová slova:  únavaspáneknespavostdeprese
Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy