Proč stárne facebook?

Na Facebooku je už i moje pětasedmdesátiletá babička, kdežto moje náctiletá mladší sestra dává přednost Instagramu. Proč mladí lidé opouštějí Facebook? 

Podle nejnovějších výzkumů Instagram používají téměř tři čtvrtiny mladých lidí do dvaceti let, zatímco Facebook sotva polovina – a jeho podíl stále klesá. Zato Instagram mezi aplikacemi u náctiletých letí bleskově nahoru.

Známý analytik Dan Olds uvádí, že za odchod teenagerů z Facebooku může hlavně to, že tuto sociální síť nyní využívá mnoho dospělých: „Jakmile maminka s tatínkem začnou sledovat to, co se jejich dětem na Facebooku líbí, či jim dokonce něco komentují, někteří teenageři na to začnou reagovat opuštěním této sociální sítě.“

Proč si to fotíš desetkrát?

Moje maminka mě neustále žádá, ať jí založím Facebook, že chce být v kontaktu se svými vrstevníky. Schválně jsem se zeptala, proč ji neláká třeba Instagram. Odpověď mě rozesmála. „To je jako ta věc, kde projíždíš fotky cizích chlapů a dáváš prstem doleva, doprava, a pak jdeš na rande?! Ty ses asi zbláznila!“ Jinými slovy, doteď si Instagram pletla s digitální seznamkou, Tinderem.

Proč je naopak Facebook pro její generaci číslem jedna? Rozdíl těchto dvou sociálních sítí tkví v jejich odlišném obsahu a zaměření. Instagram je založený na sdílení fotek, obvykle vylepšených pomocí filtrů, což uživatele svádí k tomu, prezentovat jen hezké a pozitivní věci. Facebook je více založen na textovém sdělení. Najdete tu i negativní zážitky, kritiku, dokonce i vzájemné napadání a hádky.

Kolikrát slyším od babičky: „Kristapána, proč si fotíš tu svíčkovou? Neštvi mě a jez!“

„Proč si to červánkový nebe fotíš desetkrát, dívej se na to očima!“

Starší generace tyto novodobé malichernosti nedokáže pochopit. Fotky berou jen jako vzpomínky pro sebe či do alba. Před pár lety, kdy sítě jako Instagram nebyly, by každému stačila jedna fotka, o nějakém jejím vylepšování pomocí filtrů ani nemluvě.

Instagramová identita

Instagram nám umožňuje ukazovat svůj život jen z té nejlepší stránky. Trik je v tom, že svým odběratelům odkrýváte jen to, co chcete, aby viděli. Spousta uživatelů vnímá Instagram jako virtuální svět, ve kterém ukazuje sebe v té nejlepší verzi, nebo se tam snaží ukazovat tu osobu, kterou touží být.

Psycholog John Suler tvrdí, že Instagram a podobné sítě založené na fotkách jsou jen dalším v řadě nástrojů, které používáme k tomu, abychom měli svůj život pod kontrolou.

„Chceme ukázat, že jsme někde byli, že zažíváme stále nová dobrodružství a že si opravdu žijeme tak skvěle, jak to vidí naši sledující. Pokud se nevyfotíte u moře, jako byste tam nebyli,“ říká.

Zejména mladí lidé pak mají pocit, že musejí svou identitu přizpůsobit tomu, co se od nich očekává. Zapomínáme, že i ostatní zveřejňují na Instagramu jen iluzorní verzi svého života, a snažíme se o totéž. Snažíme se všem vyrovnat.

Kouzla s identitou

A to je další důvod, proč Instagram nad Facebookem u mladých lidí vítězí. Na Instagramu totiž můžeme být tím, kým právě chceme, stačí si založit další účet. Naproti tomu Facebook trvá na používání skutečných jmen a snaží se propojit jednotlivé oblasti vašeho života, od škol, které jste navštěvovali přes minulá zaměstnání či město, odkud pocházíte. Facebook vás zkrátka nutí k tomu, abyste byli tím, kým skutečně jste. Kdežto na Instagramu můžete svoje já stylizovat a proměňovat podle nálady.

PROČ JSOU TEENAGEŘI NA INSTAGRAMU?

1. Vystačíte si beze slov.

2. Oproti Facebooku tam sledujete opravdové celebrity a jejich soukromí, ne jejich management.

3. Tudíž #drbyzprvniruky.

4. Nikde nenajdete hezčí fotky jídla.

5. Pokud si nechcete číst hádky o imigrantech či politice, místo Facebooku zvolte Instagram.

6. Tam se hádáte jen se sebou, jaký filtr použít na fotku.

7. Jednou filtr, navždy filtr.

8. Instagram je výborný nástroj na šmírování vašeho (ex)přítele.

9. Instagram je výborný nástroj na šmírování kohokoli.

PIDI NEVÝHODY:

1. (Ex)přítel šmíruje vás.

2. Navštívíte každou restauraci, kterou uvidíte božsky nafocenou u kamarádky, kterou sledujete. Tudíž #bezpenez a #sedvemakilynahore.

3. „Jednou filtr, navždy filtr“ neplatí v případě, že jdete přes Instagram na rande.

4. Nepoznal vás bez filtru? Poučte se. Nechoďte přes Instagram na rande.