Kolik kávy denně už je příliš? Takto to poznáte!

2. července 2017
  • Kolik kávy denně už je příliš?  Takto to poznáte!

    Kolik šálků kávy denně vypijete? Možná tři a může to být naprosto v pořádku, možná jen jeden a může to být pro váš organismus bomba jak blázen. Záleží totiž na tom, jak silný si nápoj děláte, a také na tom, jak na tom jste zdravotně. Nelze tedy říci, co je ta správná míra. Nicméně pokud se budete sledovat, tělo vám samo řekne, že je to už přes čáru. 

    Ležíte v posteli, ručička hodin se už dávno překulila přes půlnoc a vy stále nemůžete usnout. Jasný příznak toho, že jste to dnes s kávou trochu přehnali. To asi dojde každému. Nicméně existuje i spousta dalších ukazatelů, které vám nenápadně naznačují, že pijete příliš kávy. A to nejen z krátkodobého, ale hlavně z dlouhodobého hlediska. Otázka zní: Musíte se kávy vzdát, když zjistíte, že se vás nějaký z následujících příznaků týká? Odpověď vás určitě potěší  nemusíte. Ve správném dávkování může mít na váš organismus pozitivní vliv

  • Cítíte úzkost a jste podráždění

    Strach z blížící se porady, důležité schůzky nebo neúprosný deadline vyloženě svádějí k tomu sáhnout po dalším šálku kávy. Jenže místo toho, aby přišlo to správné nakopnutí nebo povzbuzení mozkové činnosti, dostaví se opak  nervozita, pocity zmaru, případně stále se rozrůstající úzkost. Kofein sice posiluje centrální nervový systém, zároveň ale blokuje určité receptory. To vede k tomu, že člověk může pociťovat ještě větší nervozitu, úzkost, dokonce i stavy podrážděnosti nebo hněvu. Pokud se vám při stresu po kávě rozhodí emoce, dejte si svůj šálek raději jindy.

    Káva ve vás může vzbuzovat úzkostKáva ve vás může vzbuzovat úzkostAutor: iStock
  • Není vám ráno dobře od žaludku

    Ranní nevolnost může někoho vyděsit. Jiný to přisoudí špatnému sendviči z večera nebo PMS. Přitom ale problém může být úplně jinde, a to v ranní kávě. Látky v ní obsažené totiž stimulují sekreci žaludečních šťáv tím, že žaludek v podstatě podráždí. Můžete to sice na chvíli vyřešit prášky proti nevolnosti, ale z dlouhodobého hlediska se raději zamyslete nad svými stravovacími návyky. 

    Ranní nevolnosti nejsou vždy způsobeny PMS nebo těhotenstvímRanní nevolnosti nejsou vždy způsobeny PMS nebo těhotenstvímAutor: iStock
  • Klesá vaše produktivita

    Zní to trochu jako oxymóron, ale káva může snižovat vaši produktivitu, proto není dobré na ni vždy spoléhat. Kofein sice na chvíli může povzbudit a probrat člověka z toho nejhoršího, jenže po chvíli jeho účinek upadá. Energie, o které si myslíme, že jsme z něj získali, je falešná. Tělo se tedy rychle nabudí, ale o to rychleji se pak unaví. Pokud potřebujete energii, zkuste si místo šálku kávy dát zelený čaj. Ten tělo probere pozvolněji, ale energie zase déle vydrží. 

    I za prokrastinaci může kávaI za prokrastinaci může kávaAutor: iStock
  • Chodíte často na záchod

    Káva je diuretikum. To znamená, že působí močopudně. Pokud ke každé kávě vypijete sklenici vody, není divu, že lítáte co půl hodiny na toaletu. Někteří odborníci sice tvrdí, že si tělo na kofein může zvyknout a poté vás káva tolik odvodňovat nebude, nicméně příliš na to nespoléhejte. Abyste zpomalila vylučování tekutin z těla, dejte si ke kávě něco malého k snědku. Potraviny totiž tento proces zpomalují.

    Káva je diuretikumKáva je diuretikumAutor: iStock
  • Objevuje se tik v oku

    Tiky v oku nebo kdekoliv jinde mohou být způsobeny stresem stejně jako nadměrným pitím kávy. Příliš mnoho kofeinu totiž uvolňuje serotonin, noradrenalin a neurotransmitery, které mohou zvýšit aktivitu svalů, i když jsou v klidovém režimu. Takže až vám začne cukat oko, zkuste si vzpomenout, kolikátou kávu ten den už máte.

    Máte tiky v oku?Máte tiky v oku?Autor: iStock
  • Chodíte častěji na velkou

    Není to jen močení, co nás nutí chodit častěji na záchod. Vědci nedokážou stoprocentně říct, co stojí za tím, že káva tak rychle zaměstnává naše střeva. S největší pravděpodobností to je ale kyselinami, které se v kávě vyskytují a které mají stimulační účinek na střeva.

    Chodíte častěji na velkou? Aha!Chodíte častěji na velkou? Aha!Autor: iStock
  • Jste unavení

    Káva narušuje náš spánek, ale ne kvůli tomu, že by nás tolik nabudila, že bychom pak leželi v posteli s očima dokořán. Kofein ovlivňuje biologické hodiny některých našich buněk, a způsobuje tak vlastně falešný jet-lag – je to, jako kdybyste rychle cestovali do jiného časového pásma. To je ale v případě, když vypijete kávu tři a méně hodin před spaním. V jedné studii vyšlo, že kofein zpomaluje vyplavování melatoninu, hormonu, který nám umožňuje zahájit spánek.

    Z nadměrného pití kávy můžete být unavenáZ nadměrného pití kávy můžete být unavenáAutor: iStock

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy