Jídelníček nejen pro sportovce

Snažíte jste se do svého života zapojit sport? Pak možná přemýšlíte, jak to udělat s jídlem. Jak moc ho musíte změnit stravování, případně co do jídelníčku zařadit, aby tělo nestrádalo?

Správná a vyvážená strava je nedílnou součástí tréninkového procesu. Fyzicky zatěžovaný organismus má vysoké nároky na vyvážený přísun všech živin, vitaminů a minerálů a jeho požadavky jsou významně odlišné od organismu neaktivního. Tento fakt si bohužel uvědomuje jen malé množství nejen fyzicky aktivních jedinců, ale i řada profesionálních sportovců. Dostatek energie a všech živin je nezbytně nutný pro regeneraci organismu a tím pádem i pro nárůst jeho výkonnosti. Zatěžovaný organismus, který nedostává vše, co potřebuje v dostatečné míře, začíná stagnovat. Objevuje se únava, následuje často i pokles fyzické výkonnosti a úbytek aktivní tělesné hmoty (svalů).

V extrémních případech i zdravotní komplikace typu chudokrevnosti, časté praskliny svalů, únavové zlomeniny a další. Je tedy dobré dodržovat zásady zdravé výživy, jen příjem by měl být o to vyšší, oč jsme aktivnější. To ale neznamená, že pokud sportujeme, můžeme si najednou dopřát cokoli nebo se dokonce přecpávat. Je také důležité, jakým sportům se věnuji. Pokud těm dynamickým, pak čerpám energii z cukrů, pokud vytrvalostním, pak spaluji tuky. Když sportuji ráno, je dobré se hýbat nalačno a najíst se až po tréninku, ideálně do půl hodiny, pokud večer, je dobré najíst se asi 2 hodiny před a opět pak doplňovat energii do půl hodiny po sportu.

Seznamte se…

Červená řepa

Často opomíjenou potravinu bychom mohli rovnou zařadit mezi české superpotraviny. Zvláště v podzimních a zimních měsících se řepa hodí do jídelníčku. Zvyšuje imunitu, je skvělým antioxidantem, vytváří vazivové tkáně, posiluje cévy, odstraňuje zácpu, podporuje peristaltiku střev, zbavuje tělo mykóz, zlepšuje využití bílkovin, zajišťuje duševní pohodu a posiluje kosti.

Tvaroh

Obsahuje stoprocentně stravitelnou bílkovinu, spoustu minerálů vstřebatelných v tucích i velké množství vápníku. Tělo jich umí využít třikrát víc než z jiných druhů potravin. Podle dietologů je tvaroh ideální potravinou, můžete ho nasladko s ovocem i naslano do pomazánek – a má opravdu nízkou energetickou hodnotu. Zkuste tvaroh kravský, kozí nebo ovčí.

Jehněčí maso

Jde o vysoce kvalitní a zdravé maso. V kuchyni se využívá nejčastěji v kombinaci s česnekem a bylinkami, protože může mít specifi ckou vůni. Je málo tučné a obsahuje hodně bílkovin, vápníku a fosforu, železa i vitaminů skupiny B, a to v optimálním množství, což je skvělý předpoklad pro zařazení do zdravé stravy. Ideální části jsou kýta a hřbet.