V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián.

V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián. Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM

Hana Podolská se vyučila dámskou krejčovou v Praze, u Anežky Fišerové v Celetné ulici.
Večerní šaty z roku 1927, z hedvábného žoržetu, ručně vyšívaného korálky a flitry.
Nákresy modelů zahraničních přehlídek mnohdy kreslířka Podolské vytvářela tajně na toaletách.
Lída Baarová
V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián.
9
Fotogalerie

Elegance první republiky: V čem spočívala a čím se můžeme inspirovat?

Když se řekne první republika, většina lidí si vybaví elegantní dámy, dvorné pány a život tak nějak kulturně na výši. Což je jistě pravda, důležité ale je uvědomit si to, že tyto „staré dobré časy“ tu nevznikly jen tak samy od sebe. Co všechno stálo za elegancí první republiky? Kdo šil šaty předním osobnostem a která herečka patřila k těm nejlépe oblékaným?

Období po roce 1918 je charakterizováno velkou debatou o ženských právech a snaze žen uspět v mnoha oblastech, které byly do té doby výhradně pánskou záležitostí. Od volebního práva po právo studovat, vyučovat, sportovat nebo například pilotovat letadlo. To vše ovšem za předpokladu, že i přesto nemusí žena ztratit na své eleganci a vybraném chování. Ostatně – gentlemani také ne.

Video placeholde

Zajímavé je nahlédnout do časopisu Eva z roku 1935, kde se píše, jaký je rozdíl mezi ženou „běžné společenské úrovně“ a mezi ženou „vnitřně ušlechtilou“. Zatímco ta první se například „dohovoří několika jazyky“, ty vnitřně ušlechtilé především „dokonale ovládají svoji mateřštinu“. Ta první dovede „zacházet s růží a zkrášlovacími prostředky“, tak druhá „dává přednost individuálnímu výrazu svého obličeje“. To, co si pracně dobýváme nyní, jako právo nekopírovat mediální vzory krásy, propagovaly ženské časopisy už v období mezi válkami.

...
... | Zdroj: red

Ikonické ženy první republiky tedy byly v první řadě ušlechtilé a vzdělané, s intelektem a morálními kvalitami však dbaly i o kulturu svého těla. Velkou inspirací pro veřejnost byly pochopitelně herečky. Zajímavé je, že jejich šaty nebyly filmové „kostýmy“, ale byly většinou jejich vlastní civil, s výjimkou historických filmů.Zita Kabátová vzpomínala, že náklady na šaty leckdy spolkly celý honorář. Ačkoliv se točilo černobíle, herečky musely mít šaty různých barev, aby patřičně vynikly. A tak není divu, že herečky nosily své filmové modely i jako civil a velmi řešily, jaký model si pořídí.

K Podolské pro pláště, k Rosenbaumovi pro róby

Módě kralovaly dva salony – Hany Podolské a Oldřicha Rosenbauma. Ačkoliv byli majitelé v podstatě konkurenti, i jejich chování provázela noblesa. Dokázali spolu až neuvěřitelně vycházet – telefonovali si například navzájem a informovali se o tom, co připravují, aby si „nelezli do zelí“. A řada významných osobností „šila u Podolské i Rosenbauma“. Například obě české herecké hvězdy - Adina Mandlová a Lída Baarová. K Podolské se chodilo pro kostýmy a pláště, salon Rosenbaum byl proslulý róbami a šaty a měl dokonce i vlastní parfém.

V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián.
V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM

Hana Podolská a Adina Mandlová vytvořily jedno z nejinspirativnějších spojení. Právě tato švadlena stojí za překrásnými kostýmy z filmu Kristián a sama Adina Mandlová prohlásila, že ne ona, ale paní Podolská měla dostat za film státní cenu. U Hany Podolské pracovala jako manekýna další herečka, Eliška Pleyová, která podle dobových svědectví patřila mezi nejlépe oblékané herečky první republiky. Kromě filmů, jako jsou například Okouzlená nebo Dívka v modrém, hrála v Národním a v Divadle E. F. Buriana. Byla nadšenou zákaznicí dalšího z významných salonů – salonu Hedviky Vlkové.Významný byl také Modelový dům Roubíček, který zažil největší slávu v období stylu art deco. Jeho rozkvět – stejně jako činnost salonu Rosenbaum – ukončil nástup Hitlera k moci. Rosenbaum musel emigrovat, ale na módu nezanevřel. Založil úspěšný módní salon v New Yorku – Oldrich Royce – a mezi jeho klientky patřily například i manželky prezidentů Trumana a Eisenhowera. Arnoštka Roubíčková ze salónu Roubíček takové štěstí neměla a podle všeho zemřela v koncentračním táboře.

Podívejte se do galerie na nejvýznamnější modely pražských salónů a na hvězdy společnosti, které je nosily.

Elegance první republiky: V čem spočívala a čím se můžeme inspirovat?

V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián.
V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM
Hana Podolská se vyučila dámskou krejčovou v Praze, u Anežky Fišerové v Celetné ulici.
Hana Podolská se vyučila dámskou krejčovou v Praze, u Anežky Fišerové v Celetné ulici. | Zdroj: Foto: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM
Večerní šaty z roku 1927, z hedvábného žoržetu, ručně vyšívaného korálky a flitry.
Večerní šaty z roku 1927, z hedvábného žoržetu, ručně vyšívaného korálky a flitry. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM
Nákresy modelů zahraničních přehlídek mnohdy kreslířka Podolské vytvářela tajně na toaletách.
Nákresy modelů zahraničních přehlídek mnohdy kreslířka Podolské vytvářela tajně na toaletách. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM
Lída Baarová
Lída Baarová | Zdroj: archiv
V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián.
V kostýmu od Podolské okouzlila Adina Mandlová Oldřicha Nového ve slavném filmu Kristián. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM
Výstava 13 komnat první republiky
Výstava 13 komnat první republiky | Zdroj: archiv Tančící dům
Výstava 13 komnat první republiky
Výstava 13 komnat první republiky | Zdroj: archiv Tančící dům
Krásnou a obdivovanou prvorepublikovou hvězdou byla Adina Mandlová (†81) i díky úchvatným róbám od Podolské.
Krásnou a obdivovanou prvorepublikovou hvězdou byla Adina Mandlová (†81) i díky úchvatným róbám od Podolské. | Zdroj: M. Přibyl, G. Urbánek, O. Kocourek, UPM

Psáno s využitím knihy Evy Uchalové Česká móda 1918 - 1939.