6 tipů, jak si užít nicnedělání bez pocitů viny

10. října 2018
6 tipů, jak si užít nicnedělání bez pocitů viny
• Foto: iStock.com

Nedělat nic? Zní to skoro jako rouhavá myšlenka. A přece je nicnedělání důležité pro naše tělo i duši. Zde je pár rad, jak si nicnedělání doopravdy užít bez vtíravých pocitů viny. 

1. Inspirujte se u předků

Chceme-li zasvětit nějaký čas nicnedělání, největší překážkou jsou naše vlastní výčitky svědomí. „Odmalička nám všichni tvrdí, že bychom se měli stále zaměstnávat a že jen tak se poflakovat je ostuda,“ říká Tom Hodgkinson, autor bestselleru Jak být líný. „Já jsem odmítl cítit se provinile, když jsem se dozvěděl, že lidé ve středověku si povalování nijak nevyčítali. Vinu za to, že nic neděláme, na nás uvalily až protestantské církve a puritánská kultura. Když si uvědomíte, že takhle to být nemusí, setřást pocit viny je snadnější.“

2. Dejte mozku dovolenou

Nicnedělání zpočátku vůbec není snadné. Odolat nutkání něco dělat vyžaduje značnou sílu vůle. A v současnosti je to ještě těžší, protože o naši pozornost bojují nejrůznější informační kanály. Pokud ale u nicnedělání dokážete setrvat, dobrá zpráva je, že vaše schopnost koncentrace se tím velmi posílí.

3. Zaveďte zpátky neděli

Bojujete-li s nedostatkem času, zkuste si nicnedělání naplánovat do diáře jako úkol. Ideálním termínem může být sobota nebo neděle, donedávna respektovaná i v sekulární společnosti jako den odpočinku. Vraťte neděli její ztracenou krásu a místo dne, kdy se dohánějí pracovní resty a dělá se velký úklid, z ní udělejte den, kdy se budete s potěšením věnovat… ničemu.

4. Nakreslete květinu

„Pokud jste začátečníkem v nicnedělání a máte nutkavou potřebu nějak se zaměstnávat, zkuste změnit druh činnosti. Naskicovat u kuchyňského stolu květinu může být skvělý způsob, jak do života uvést trochu božské kontemplace. Kreslení vás přiměje dívat se na květinu tak, jak jste ji předtím nikdy neviděli. Úzkost odpluje a vy na chvíli zapomenete sami na sebe,“ píše Tom Hodgkinson.

5. Zírejte do blba

Ano, to je další způsob, jak se pocvičit v nicnedělání. Vyberte si ovšem správné kulisy. Takříkajíc do blba se nejlépe zírá v kulisách, které mají vlastní dynamiku, ale nestrhávají veškerou vaši pozornost. Jsou to například plameny ohně v krbu, západ slunce, vodní hladina, přírodní nebo městská scenerie.

6. Podpořte kreativitu

„Každý den se snažím vyhradit si pro sebe nějaký čas, kdy sedím a nic nedělám – jen tak zírám nebo si čmárám – a jsem jen sám ve své hlavě. Ten čas je pro mě velmi vzácný a během něho mě poprvé navštívily některé z mých postav,“ říká režisér Tim Burton, tvůrce filmů Střihoruký Edward, Alenka v říši divů nebo Karlík a továrna na čokoládu. To, že duševní odpočinek podporuje naši tvořivost, je všeobecně známý fakt. Už se vám také stalo, že nejlepší nápad jste dostali při pracovní pauze nebo ve sprše?

Článek vyšel v srpnovém čísle časopisu Moje psychologie. Aktuálně je na stáncích říjnové s Terezou Voříškovou na titulce, které je tradičně věnováno podpoře žen s rakovinou prsu. Zakoupením říjnového čísla přispíváte 1 Kč na konto MAMMA HELP, která těmto ženám pomáhá. Objednat si ho můžete i online. Jak?

Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

PSYCHOLOGIE1810W mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

Příklad: PSYCHOLOGIE1810W Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900

Cena každé přijaté SMS je 69 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje Czech News Center, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.cz, www.platmobilem.cz.

Moje psychologie 10/2018Moje psychologie 10/2018Autor: Archiv časopisu Moje psychologie

Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy