Tommy Hilfiger: král amerického preppy stylu
Kdo by neznal červenobílomodré obdélníkové logo, které zdobí oblečení našich mužů a čím dál více i naše. Jeho preppy sportovní oblečení si zamilovali miliony lidí. A co teprve jeho parfémy. Co je to za muže, který se nebál zariskovat a dnes bychom bez něj neměli co nosit.
Kariéra Tommyho Hilfigera je dokonalou ukázkou amerického snu v praxi. Totéž ale platí pro jeho stejnojmennou oděvní značku. Její typické červenobílomodré obdélníkové logo je dnes skoro stejně rozpoznatelné jako hvězdy a pruhy na americké vlajce. Pokud by někdo toužil natočit film o vzestupech i pádech amerického oděvního průmyslu a chtěl jej ilustrovat na nějaké konkrétní postavě, není asi vhodnější kandidát než Tommy Hilfiger.
Věděl jsem přesně, co chci dělat. Chtěl jsem vytvořit jakousi značkou životního stylu, který by byl preppy a cool.
Květinové začátky
Ještě jako teenager založil módní byznys, aniž měl jakoukoli zkušenost s navrhováním či oděvním průmyslem. Na konci 60. let začínal jako prodejce džínů v rodném městečku nedaleko New Yorku. Nosil dlouhé vlasy a ve svém, vonnými tyčinkami provoněném, obchůdku The People’s Place nabízel hippie mládeži kalhoty do zvonu. Právě tehdy se nejpíš zrodila jeho pozdější obchodní filozofie zvaná F.A.M.E. – Fame, Art, Music, Entertainment.
V polovině sedmdesátých let však obchod zkrachoval. Pětadvacetiletý Hilfiger chvíli studoval marketing se zaměřením na různá módní specifika a poté se vypravil na dlouhodobou stáž do indických továren na džíny. Právě praktické samostudium se ukázalo jako stěžejní pro jeho pozdější návrhářskou tvorbu. V téže době se také velmi spřátelil s Andym Warholem, jehož díla je dnes vášnivým sběratelem (a kterého tak trochu i vizuálně připomíná, že?).
Vždycky říkám, kdybych nebyl módní návrhář, moje další vysněné povolání je být rocková hvězda!
Pop-art jej v oděvní tvorbě inspiruje dodnes. Ještě větším a trvalým zdrojem inspirace je mu uhlazený styl studentů prestižních amerických škol zvaný preppy. Tento klasický americký styl spojuje mondénnost vyšších vrstev se sportovními vlivy – jsou to blejzry a košile s propínacím límcem, ale i svetry s logy univerzit, samozřejmě kašmírové. S takovou představou o tradiční americké módě Hilfiger v roce 1985 odstartoval svůj stejnojmenný brand – Tommy Hilfiger.
Svět se o značce dozvěděl vzápětí, kdy se na superprestižním reklamním spotu – na newyorské Times Square – objevil obří billboard. Velkorysá kampaň Hilfigera přiřadila k triumvirátu do té doby hlavních amerických návrhářů – Calvin Klein, Ralph Lauren a Perry Ellis. A ne neprávem…
Selfmademan
Hilfiger je naprostým autodidaktem – sám se naučil kreslit, sám navrhovat, stříhat, ale i naceňovat zboží. Také byl jedním z prvních, kdo v módní branži pochopil sílu a moc světa celebrit. Dlužno dodat, že na rozdíl od konkurence celebritám za propagaci nemusel platit, protože s řadou z nich byli osobními přáteli.
Zlatý věk pro značku Tommy Hilfiger nastal v devadesátých letech, kdy paradoxně netěžil ze svého tradičního preppy stylu, ale z příklonu k nové a raketově rostoucí scéně – k hip hopu. Traduje se, že když se v roce 1994 rapper Snoop Dogg objevil kompletně oblečený do XXXL oděvů od Hilfigera v zábavné show Saturday Night Live, firmě následně tržby vzrostly o desítky milionů dolarů.
Návrat ke kořenům
Napojení na hiphopovou scénu se ukázalo však jako dvojsečné. Značce Tommy Hilfiger sice přineslo nesmírnou popularitu, ale také zařazení do škatulky kultovního symbolu devadesátých let. A taková škatulka má přece jen omezenou dobu životnosti.
Naštěstí Hilfiger záhy pochopil, že cesta z tohoto „módního stigmatu“ vede přes návrat ke svým kořenům, tedy k produkci toho, co je mu nejbližší – elegantnímu a pohodlnému „preppy“. Butiky Tommy Hilfiger jsou tak od minulého desetiletí znova místem, kde si pořídíme výtečné kašmírové svetry za přijatelné ceny a perfektně střižené chinos kalhoty. Jen stěží u Hilfigera najdeme vyloženě módní, sezonní výstřelek. A přesto – nebo snad právě proto? – je celosvětový úspěch nadčasového zboží s visačkou Tommy Hilfiger tím nejlepším důkazem, že i mírná předvídatelnost umí svět módy posouvat kupředu.
Článek připravila redakce časopisu ForMen.