Zeny.cz - Back to work
 

Tommy Hilfiger: král amerického preppy stylu

3. ledna 2017

Kdo by neznal červenobílomodré obdélníkové logo, které zdobí oblečení našich mužů a čím dál více i naše. Jeho preppy sportovní oblečení si zamilovali miliony lidí. A co teprve jeho parfémy. Co je to za muže, který se nebál zariskovat a dnes bychom bez něj neměli co nosit.

Kariéra Tommyho Hilfigera je dokonalou ukázkou amerického snu v praxi. Totéž ale platí pro jeho stejnojmennou oděvní značku. Její typické červenobílomodré obdélníkové logo je dnes skoro stejně rozpoznatelné jako hvězdy a pruhy na americké vlajce. Pokud by někdo toužil natočit film o vzestupech i pádech amerického oděvního průmyslu a chtěl jej ilustrovat na nějaké konkrétní postavě, není asi vhodnější kandidát než Tommy Hilfiger.

Tommy HilfigerTommy HilfigerAutor: Pinterest.com

Věděl jsem přesně, co chci dělat. Chtěl jsem vytvořit jakousi značkou životního stylu, který by byl preppy a cool.

Květinové začátky

Ještě jako teenager založil módní byznys, aniž měl jakoukoli zkušenost s navrhováním či oděvním průmyslem. Na konci 60. let začínal jako prodejce džínů v rodném městečku nedaleko New Yorku. Nosil dlouhé vlasy a ve svém, vonnými tyčinkami provoněném, obchůdku The People’s Place nabízel hippie mládeži kalhoty do zvonu. Právě tehdy se nejpíš zrodila jeho pozdější obchodní filozofie zvaná F.A.M.E. – Fame, Art, Music, Entertainment.

 

V polovině sedmdesátých let však obchod zkrachoval. Pětadvacetiletý Hilfiger chvíli studoval marketing se zaměřením na různá módní specifika a poté se vypravil na dlouhodobou stáž do indických továren na džíny. Právě praktické samostudium se ukázalo jako stěžejní pro jeho pozdější návrhářskou tvorbu. V téže době se také velmi spřátelil s Andym Warholem, jehož díla je dnes vášnivým sběratelem (a kterého tak trochu i vizuálně připomíná, že?).

Vždycky říkám, kdybych nebyl módní návrhář, moje další vysněné povolání je být rocková hvězda!

Pop-art jej v oděvní tvorbě inspiruje dodnes. Ještě větším a trvalým zdrojem inspirace je mu uhlazený styl studentů prestižních amerických škol zvaný preppy. Tento klasický americký styl spojuje mondénnost vyšších vrstev se sportovními vlivy – jsou to blejzry a košile s propínacím límcem, ale i svetry s logy univerzit, samozřejmě kašmírové. S takovou představou o tradiční americké módě Hilfiger v roce 1985 odstartoval svůj stejnojmenný brand – Tommy Hilfiger.

Kniha, kde se o něm dozvíte všeKniha, kde se o něm dozvíte všeAutor: profimedia.cz

Svět se o značce dozvěděl vzápětí, kdy se na superprestižním reklamním spotu – na newyorské Times Square – objevil obří billboard. Velkorysá kampaň Hilfigera přiřadila k triumvirátu do té doby hlavních amerických návrhářů – Calvin Klein, Ralph Lauren a Perry Ellis. A ne neprávem…

Selfmademan 

Hilfiger je naprostým autodidaktem – sám se naučil kreslit, sám navrhovat, stříhat, ale i naceňovat zboží. Také byl jedním z prvních, kdo v módní branži pochopil sílu a moc světa celebrit. Dlužno dodat, že na rozdíl od konkurence celebritám za propagaci nemusel platit, protože s řadou z nich byli osobními přáteli.

 

Zlatý věk pro značku Tommy Hilfiger nastal v devadesátých letech, kdy paradoxně netěžil ze svého tradičního preppy stylu, ale z příklonu k nové a raketově rostoucí scéně – k hip hopu. Traduje se, že když se v roce 1994 rapper Snoop Dogg objevil kompletně oblečený do XXXL oděvů od Hilfigera v zábavné show Saturday Night Live, firmě následně tržby vzrostly o desítky milionů dolarů.

Tommy Hilfiger a Gigi HadidTommy Hilfiger a Gigi HadidAutor: profimedia.cz

Návrat ke kořenům

Napojení na hiphopovou scénu se ukázalo však jako dvojsečné. Značce Tommy Hilfiger sice přineslo nesmírnou popularitu, ale také zařazení do škatulky kultovního symbolu devadesátých let. A taková škatulka má přece jen omezenou dobu životnosti.

 

Tommy HilfigerTommy HilfigerAutor: Pinterest.com

Naštěstí Hilfiger záhy pochopil, že cesta z tohoto „módního stigmatu“ vede přes návrat ke svým kořenům, tedy k produkci toho, co je mu nejbližší – elegantnímu a pohodlnému „preppy“. Butiky Tommy Hilfiger jsou tak od minulého desetiletí znova místem, kde si pořídíme výtečné kašmírové svetry za přijatelné ceny a perfektně střižené chinos kalhoty. Jen stěží u Hilfigera najdeme vyloženě módní, sezonní výstřelek. A přesto – nebo snad právě proto? – je celosvětový úspěch nadčasového zboží s visačkou Tommy Hilfiger tím nejlepším důkazem, že i mírná předvídatelnost umí svět módy posouvat kupředu.

Článek připravila redakce časopisu ForMen.

Fotogalerie

19 fotografií

Jdi na homepage Zpět na začátek
Další příběhy