Šest nejčastějších chyb podle dietologa, které při hubnutí děláte i vy | Ženy.cz
 


Šest nejčastějších chyb podle dietologa, které při hubnutí děláte i vy

13. března 2020 • 06:00
Šest nejčastějších chyb podle dietologa, které při hubnutí děláte i vy
... • Foto:iStock.com

Lidé při hubnutí dělají stále stejné chyby, které jim brání dosáhnout vysněné váhy. Ať už jde o strach snít něco „zakázaného“ nebo vybočit ze zajetých kolejí či se příliš uskromňujete, vaše snaha působí kontraproduktivně. Místo hubnutí můžete kila dokonce nabírat.

Při jakékoliv úpravě stravy je třeba nejen přemýšlet nad tím, co byste měli a neměli jíst, ale také nad tím, co prospívá vašemu tělu. „Dívat se na stravu je nutné z hlediska objektivních a subjektivních potřeb. Je jasné, že abychom zhubli, je třeba objektivně dodržovat určitá pravidla. Poradí vám je dietolog, ale najdete je na internetu i v časopisech. Tyhle rady jsou cenné a určitě se bez nich neobejdete, ale nelze zapomenout na vás. To vy víte, co na vás funguje a co ne. Každé tělo je jiné, takže cílem je přizpůsobit si pravidla na míru,“ radí dietoložka Lisa Hayimová.

Podle ní, jakmile začnete chápat, jak vaše tělo funguje a co potřebuje, začnete mu věřit. A při výběru potravin není nic lepšího než zdravé sebevědomí.

Strach dělat chyby

Při poznávání vlastního těla je třeba dělat to nezaujatě. Abyste přišli na to, co vašemu tělu vyhovuje, možná budete muset zkoušel úplně nové způsoby stravování. Možná se toho bojíte. Ale vlastně není co zkazit. Zkuste jíst méně nebo výrazně více. Vyzkoušejte nový stravovací směr nebo třeba půst. Uvědomte si, že žádná zaručená pravidla co, kdy a kolik jíst nejsou.

Vaše pokusy vám umožní své tělo víc poznat a můžete tedy přijímat zodpovědná rozhodnutí.

Čekáte na hlad

Pokud se zajímáte o vědomé či intuitivní stravování, pravděpodobně jste slyšeli o stravování založeném na pocitu hladu. Jíte tedy, když pociťujete hlad. „To je skvělý přístup, ale všimla jsem si, že lidé často čekají, dokud nebudou doslova vyhladovělí. Jenomže tento přístup vede k následnému přejídání. Zkuste najít rovnováhu a všímejte si už drobných náznaků hladu. Pak se najezte, a jakmile zaženete hlad, jíst zase přestaňte. Vyhnete se tak nejen přibírání na váze, ale i nepříjemným následkům přejídání, jako jsou únava a nadýmání,“ doporučuje Hayimová.

Náznaky jemného hladu mohou být u každého jiné. Někteří lidé se cítí slabí nebo mají mírné bolesti hlavy, jiní zase cítí v žaludku jakési prázdno nebo náznaky kručení břicha. Důležité je zachytit to předtím, než dostanete vlčí hlad.

Strategie funguje, pokud nepatříte k takzvaným emočním jedlíkům. Tedy těm, kteří jídlem zahání negativní emoce jako strach, stesk, stud, samotu. Emoční jedlíci se na své pocity nemohou příliš spolehnout.

Neomezujte svůj jídelníček, obohacujte ho

Když lidé chtějí zhubnout a cítit se dobře, začnou ze svého jídelníčku vyřazovat různé potraviny – mléko, lepek, cukr a cokoliv dalšího. I když to možná na nějaký čas zafunguje a vy zhubnete, nejde o skutečnou změnu – je totiž jen dočasná a vy se časem vrátíte ke starým zvykům. Protože skutečné zdraví není o omezování. Je to o hojnosti, pocitu jíst zdravé, dobré a barevné potraviny a vyživovat své tělo. Místo toho zvažte, co byste do svého jídelníčku mohli přidat. Mohou to být nová jídla, jako je ovoce a zelenina, nebo si můžete pohrát s množstvím toho, co jíte. Můžete přidat více rostlinných tuků nebo vyzkoušet přirozeně bezlepkové potraviny, jako je quinoa a oves.

To, co dřív fungovalo, už nemusí

Během života dochází v těle k mnoha změnám, proto je pravidelně třeba se zamýšlet nad svým životním stylem a stravou. To, co vás udržovalo fit ve 20, už ve 40 nebude stačit. Jednoduše proto, že se vám zpomalil metabolismus a hormony také fungují jinak než dříve.

Proto si udělejte seznam všech pro hubnutí důležitých věcí. Zapište si jídelníček, své stravovací zvyky a také pohybové aktivity. Pak jednu položku po druhé podrobte zkoumání, zda je to v pořádku a zda má výsledný efekt. Například jste v minulosti dodržovali přerušovaný půst a pomohl vám zhubnout. Teď chcete zase pár kilo shodit, ale je třeba se zamyslet, zda je ještě přerušovaný půst pro vás ten pravý, jestli nemáte po ránu větší hlad a pak toho nesníte víc, jestli se vám nedělá nevolno a podobně. V takovém případě je čas vyzkoušet něco nového.

Váha není jediným ukazatelem úspěchu

„Nejsem odpůrce vážení, ale myslím si, že na ni klademe příliš velký důraz. Pokrok ukazují i jiné ukazatele než jen ručička váhy. Osobní růst a zdravý jídelníček nezvážíte. A když číslo neklesá, může to být pro mnoho lidí demotivující. Navíc většina lidí, kteří se snaží zhubnout, sportuje, rostou jim svaly. Svaly jsou těžší než tuk, a proto může klidně váha dlouhou dobu ukazovat pořád stejně. Zvlášť, pokud nebojujete s obezitou, ale jen s několika kilogramy navíc,“ vysvětluje dietoložka Lisa Hayimová.

Podle ní je dobré se občas zvážit, abychom věděli, že jde vše správným směrem, ale pozornost je třeba věnovat i výkonosti, zmenšujícímu se oblečení a zlepšení zdravotního stavu.

Nedáte si to, na co máte chuť

Hlad není jediným důvodem k jídlu. Jídlo může být též cesta k sebepoznání. „Opravdu věřím, že někdy můžete jíst, na co máte zrovna chuť, abyste se stali odborníkem na své tělo,“ domnívá se Hayimová.

Pokud se normálně stravujete vyváženě a pak se ocitnete na party, kde si všichni ostatní dopřávají, nemusíte stát v koutě. Dejte si také. A klidně i druhý den. Když totiž nebudete občasné mlsání považovat za podvod a prohřešek, umožní vám to si jídlo opravdu vychutnat.

Autor: Lucie Kořistová
Klíčová slova:  hubnutípotravinastravapůst
Jdi na homepage Zpět na začátek