Jak sestavit jídelníček, který zvedne náladu, dodá energii nebo zničí celulitidu? | Ženy.cz
 


Jak sestavit jídelníček, který zvedne náladu, dodá energii nebo zničí celulitidu?

1. srpna 2018
Jak sestavit jídelníček, který zvedne náladu, dodá energii nebo zničí celulitidu?
• Foto: iStock.com

Určitě to neslyšíte poprvé – jídlo může fungovat jako prostředek k uzdravení, ke zlepšení nálady, odbourání únavy, nebo dokonce jako zázrak vedoucí ke zlepšení stavu pleti. Je ale potřeba uvědomit si několik zásadních věcí…

Co si vlastně představíte pod slovem lék? Je to něco, co vám někdo předepíše či doporučí, vy to nějakou dobu užíváte, a problém zmizí – no ne? V ideálním případě by to tak mohlo být i s jídlem. Našli byste, co funguje na doplnění energie, danou potravinou proložili obvyklý jídelníček, a ono by se to vyřešilo… Mám bohužel špatnou zprávu.

Pokud hledáte lék na problém, hledáte obvykle něco, co vám pouze pomůže potlačit následky problému. Když jste unavení, chcete něco na energii. Máte-li špatnou náladu, toužíte po zázraku, který vám ji zvedne. Jestliže se trápíte s celulitidou, hledáte, jak ji vyhladit. Ale únava, špatná nálada a dolíčky na stehnech – to není problém, ale následek problému. Je to důsledek životního stylu, který k trablům vedl.

Komplexně a do hloubky

„Proto je nejdůležitější si uvědomit, že chcete-li s jídlem zacházet jako s něčím, co vám má pomoct, je třeba neřešit následek, ale příčinu. Pokud vás často bolí hlava, je to následek něčeho, co je špatně na celém životním stylu. A to je nutné najít,“ říká Jana Králiková, nutriční gastronomka z webu zasadnezdrave.cz. Nespraví to jednorázové zvýšení pitného režimu nebo dočasný přísun vitaminů.

„Potřebujete probrat stávající životní styl, zjistit, co v něm může bolesti hlavy zapříčinit, a to pak změnit,“ říká k tomu odbornice, která má osobní zkušenosti s tím, jak může nebo nemůže jídlo řešit zdravotní problémy. A ví, že může. Jen je třeba dívat se na to komplexně a jít do hloubky. Brát hledání léku v jídle i mimo něj jako start nové cesty, ne dočasné řešení. „Léčení je nasměrování ke změně, s níž nám bude dlouhodobě dobře. A vyléčení pak není o návratu k tomu, co bylo, ale o pokračování v cestě, na kterou jsme přišli a která nás neomezuje,“ dodává Jana Králiková.

Obecně zdravý jídelníček

Pokud se budeme dál soustředit na jídlo a vezmeme třeba problém nedostatku energie… Jde o to, že vám nepomůže jednou dvakrát posnídat ovesnou kaši zasypanou semínky, ořechy a banánem, která vás opravdu spolehlivě nakopne na celé dopoledne. Jestliže to nakopnutí nemá být jen na čtyři hodiny jednoho dne, ale jde-li o dlouhodobou snahu o vyšší hladinu energie, je třeba se k ovesné kaši (nebo třeba avokádovému toastu s vejcem, high-tech smoothie…) vracet každý den a pak navázat vhodnou svačinou, obědem (ne to nakonec zapíchnout ve fastfoodu). „Léčba prostřednictvím jídla vlastně předpokládá obecně zdravý jídelníček, který postupně implementujeme do svého života. Napořád,“ upozorňuje odbornice. A v tom základním zdravém jídelníčku potom vypíchneme a znásobíme potraviny, složky, které pomohou vyléčit právě náš původní problém.

Zázraky na počkání nepřijdou

„Je to o změně, která musí vycházet z nás, z našeho vědomí: cítím problém a vím, že jeho řešení bude dlouhodobé. A také zdlouhavé,“ říká na rovinu Jana Kraliková. Zdlouhavé je hledání problému. Pak nacházení potravin, které se teoreticky hodí k léčbě. A nejzdlouhavější je osahávání si té skupiny potravin a vybírání těch, jež sedí vám konkrétně. Můžete vědět, že raw strava založená hodně na bázi ořechů je na srovnání energetického deficitu skvělá, jenže pokud máte alergii na ořechy, je to pro vás k ničemu a musíte hledat jiné možnosti. Něco z nich vám pak zachutná, něco ne.

A tak týden za týdnem hledáte a skládáte: obecně zdravý jídelníček, navrch jídelníček cílený na váš problém. „A to může být i letitý proces, protože se během něj učíte pracovat se svým tělem, s informacemi, které vám dává. A perete se u toho navíc například i s pocity viny – jak to, že to jiní umí a vy ne? Vaše vina to přitom není. Nikdo vás to nenaučil. Navíc jsme se narodili do světa, který miluje rychlá řešení, což bohužel na úrovni ,jídlo jako lék‘ nefunguje. Nefunguje to ani u dlouhodobého zdraví, ani dlouhodobé spokojenosti,“ dodává nutriční gastronomka.

Samo jídlo nestačí

Aby toho nebylo málo, změnit samotné jídlo samozřejmě nestačí. Když vám dochází energie, je nutné revidovat hlavně množství spánku, odpočinku, pohybu na čerstvém vzduchu, fakt, v jaké jste životní situaci (po rozchodu nebo během menstruace budete potřebovat k doplnění energie něco jiného, než když jste se nevyspala kvůli rušným sousedům). „Problém je vždycky komplexní a jeho řešení vyžaduje synergii na několika úrovních. Jídlo je v tomto případě jako palivo. S blbým palivem nikam nedojedete. Ale také platí, že jen dobré palivo vás do cíle nedostane. Jsou tu okolnosti – dopravní kolaps, objížďky, kdy je vám superbenzin k ničemu. A stejně tak vám bude k ničemu superjídlo, když nebudete mít zmapované i ostatní okolnosti. Jde zkrátka o rovnováhu,“ doplňuje na závěr Jana Kraliková.

Co jíst, kdy bojujete s únavou?

Zaměřte se na potraviny s vysokým obsahem železa, hořčíku, esenciálních aminokyselin a vitaminu B, jako jsou například čočka, ovesné vločky, banán, mandle, ořechy a semínka, zelená zelenina (brokolice, kadeřávek) a kvalitní červené maso i ryby. A přiberte doplňky typu spirulina, zelený ječmen. Obsahují totiž ve velkém množství enzymy, které jsou důležité pro aktivitu každé buňky.

Co jíst, když chcete potlačit celulitidu?

Budou se hodit otruby, quinoa nebo pohanka. Jejich plusem je totiž kromě jiného aminokyselina lyzin. Ta skvěle podporuje regeneraci buněk, svalů, ale také třeba tvorbu kolagenu, takže pomáhá pokožce udržet pružnost (to umí mimochodem také lněné či slunečnicové semínko, ořechy). Lyzin najdete i ve zmíněných zelených potravinách. Zázračné jsou pak také bylinky, jako je koriandr nebo petržel, protože podporují detoxikaci.

Co jíst pro lepší náladu?

Když máte splín, chce to zvednout hladinu serotoninu. A to umí kromě tradiční čokolády třeba selen (para ořechy, otruby, kuřecí játra, luštěniny, mořské ryby). Červené maso a ořechy zase vedou ke vzniku tryptofanu, z něhož pak dál vzniká serotonin. A obecně potřebujete vitamin B (tedy opět ovesné vločky, banány, ořechy…). Vytvořit si jídelníček přesně podle svých potřeb je dlouhodobý proces, během kterého se učíte pracovat se svým tělem.

Článek vyšel v časopise Dieta. V aktuálním vydání vás čeká mimo jiné rozhovor s Lucií Borhyovou a také finále soutěže Hubneme do plavek! Která soutěžící si vedla nejlépe? To vše a mnohem víc najdete v nové Dietě.

Kupte si srpnové číslo s Lucií Borhyovou přes sms:

Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

DIETA1808W mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

Příklad: DIETA1808W Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900

Cena každé přijaté SMS je 50 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje Czech News Center, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.cz, www.platmobilem.cz.

Autor: red

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!

 

1080p 720p 360p