Hubněte podle toho, jaký jste metabolický typ! Co zabere právě vám? | Ženy.cz
 


Hubněte podle toho, jaký jste metabolický typ! Co zabere právě vám?

12. června 2019 • 06:00
Hubněte podle toho, jaký jste metabolický typ! Co zabere právě vám?
• Foto:istock.com

Držíte diety podle časopisů, a kila se nehýbou kýženým směrem? S jídelníčky, které nejsou vytvořeny přímo vám na míru, je totiž jeden problém: Každý člověk je jiný a každému vyhovuje trochu jiný způsob stravování. Víte například, jaký jste metabolický typ? Každý totiž jinak rychle spaluje a pro každého by měl tedy jídelníček vypadat trochu jinak!

Stravování podle metabolického typu je sice teorie, kterou začali nutriční terapeuti praktikovat až ve dvacátém století, ale jde o metodu, která vychází ze starodávné indické, čínské, egyptské i řecké medicíny. Jak říká nutriční terapeutka Dana Šímová, základem je teorie, že každý člověk má jiné biochemické složení a patří k jinému endokrinnímu typu.

„S tím souvisí odlišný vztah k jednotlivým druhům potravin, jejich trávení a spalování, a proto každému typu vyhovuje jiné složení stravy. Dlouhodobý nedostatek některých vhodných potravin nebo nesprávný výběr podle metabolického typu vede k chronickým nemocem, ale taky k obezitě nebo problémům s trávením,“ dodává Dana Šímová. To, jaký jste typ, si nechte zjistit u nutričního terapeuta, který vás nechá vyplnit speciální dotazník, podle kterého se to dá zjistit. Případně to jde mnohem přesněji z vyšetření krve.

Typ sacharidový

Tyto typy přibírají výrazněji kolem pasu a břicha a moc na ně neplatí drastické diety ani brutální tréninky. „Potřebuje ze všeho nejvíc klid a kvalitní spánek, během něhož nastupují důležité hormony, které řídí metabolismus,“ říká Dana Šímová. Jestli se nám nedostává dost spánku, nemůžeme se divit, že se ručička na váze skoro nehne. „V jídelníčku by měl tento typ přirozeně omezit kofein a všechny energetické nápoje. Hlavním nepřítelem jsou cukry. Sacharidy by měl sice jíst ve větší míře, ale pouze v potravinách s vysokým obsahem vlákniny a nízkým glykemickým indexem,“ říká nutriční terapeutka.

Co jíst, když jste sacharidový typ?

Dopřát si můžete neomezené množství čerstvé zeleniny, ale taky ovoce včetně toho s vysokým obsahem cukru. Určitě byste měli do jídelníčku zařadit obiloviny ve formě pečiva či těstovin. Mléčné výrobky volte spíše nízkotučné. Minimálně jezte ořechy a semínka, šetřete tukem. Z masa je vhodné kuřecí a krůtí, ryby a z uzenin maximálně libová šunka.

Poměr potravin:

15 až 20 % proteinů, 70 až 80 % sacharidů, 5 až 10 % tuku

Typ proteinový

Tohle je typ lidí s metabolismem s rychlou oxidací. Zní to složitě, ale v praxi to znamená, že člověk s tímhle typem metabolismu dokáže rychle měnit bílkoviny a tuky na energii. „Bývá často hladový, má rád mastná a slaná jídla. Nízkokalorické diety u těchto lidí nefungují, protože u nich vzbuzují pocit únavy, nervozity a úzkost. Proteinové typy můžou jíst všechny typy masa včetně vnitřností, ryb a mořských plodů. Nedoporučují se velké přílohy, ideální příloha je zelenina,“ radí nutriční terapeutka.

Co jíst, když jste proteinový typ?

Kromě výše uvedeného je pro vás také vhodná zelenina, tedy zejména mrkev, chřest, artyčoky, květák, luštěniny, brambory, a z ovoce pak avokádo, jablka, banány a hrušky. Mléko je vhodné plnotučné, z obilovin lze jíst všechny, můžete si občas dopřát i ořechy a semena. Nevadí ani smetanové, sójové a jiné omáčky. Pokud chcete nějaký zákusek, pak jsou vhodné ty z tvarohu.

Poměr potravin:

45 až 50 % proteinů, 30 až 35 % sacharidů, 20 % tuků

Typ smíšený

Tak pokud patříte zrovna k tomuto metabolickému typu, je to asi to nejlepší, co vás mohlo potkat. Tento typ tloustne i hubne rovnoměrně všude. „Pozor ale na štítnou žlázu, může ji rozhodit zvýšená hladina estrogenu, a to je důvod, proč většina žen po dětech ztloustne. Estrogen zpomaluje činnost štítné žlázy, a tím pádem i metabolismus. Smíšený typ má výhodu, že může jíst mix typu proteinového a sacharidového,“ říká Dana Šímová.

Poměr potravin:

40 až 45 % proteinů, 30 až 35 % sacharidů, 20 % tuků

Příklad jídelníčku pro smíšený typ

Snídaně: Žitný chléb s tvrdým sýrem a šunkou, paprika

Svačina: Tvaroh s pažitkou

Oběd: Losos na grilu, dušená zeleninová směs

Svačina: Kefírové mléko neochucené

Večeře: Vaječná omeleta s dušeným čerstvým špenátem a kousky sýra

Řešíte, jak ještě do prázdnin shodit pár kilo? Inspiraci hledejte v časopise Dieta. Koupit ho můžete na www.ikiosek.cz.

Autor: aši
Jdi na homepage Zpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!