Nemůžete zhubnout? Zkuste hormonální dietu a kila půjdou dolů

Nemůžete se zbavit uloženého tuku, přestože pravidelně cvičíte? Míváte neovladatelné chutě na sladké? Možná za to mohou hormony. Zjistěte víc o tom, jak fungují a jak můžete jejich činnost ovlivnit správným jídelníčkem.

Hormonální cyklus nepřináší jen pravidelné měsíční krvácení: do života ženy zasahuje v různých oblastech. Právě hormony mohou třeba i za to, že se vám nedařízbavit se tolik nenáviděných faldíků na břiše, i když jíte, jak byste měla, a pravidelně cvičíte. Mohou za to, že se cítíte nafouklá, že špatně spíte a že vám najednou vaše stehna v zrcadle přijdou nějak širší, i když reálně třeba ani nejsou.

TIP NA VIDEO: Podívejte se na rozhovor s výživovým odborníkem o zásadách vyváženého jídelníčku

Podcast Restart: Správná výživa má svá pravidla. Která to jsou? VIDEO Videohub

„Hormony ovlivňují přibírání na váze a ukládání tuků zcela zásadně, protože řídí celý náš energetický i látkový metabolismus. Zjednodušeně řečeno, hormony ovlivňují i náš pocit hladu a sytosti, množství našich energetických zásob, včetně množství tukové tkáně a svalové hmoty, a dokonce řídí i to, kolik energie za den spálíme, nebo naopak uložíme,“ vysvětluje Lukáš Roubík z Institutu moderní výživy.

Hormonální nerovnováha je něco, co je dobré konzultovat s lékařem, dá se ale řešit i úpravou jídelníčku. Proto vzniklo něco, čemu se říká hormonální dieta. Co to je a jak to funguje?

Jaké potraviny patří do hormonální diety?

Nejprve je potřeba uvést na pravou míru, že celý zdravý životní styl zahrnující vyváženou a pestrou výživu, pravidelné pohybové aktivity a dostatečnou kvalitu a kvantitu spánku je vlastně cílená manipulace s našimi hormony. Platí pro všechny výživové styly a redukční diety, takže to není parketa pouze hormonální diety.

Ta nicméně patří k pohodlnějším jídelníčkům, protože vychází z populární a hodně rozšířené středomořské diety. Staví na dostatečném množství čerstvé zeleniny a ovoce, libovém masu a rybách, luštěninách, zahrnuje také ořechy, semena, olivový olej a mléčné výrobky. Její hlavní filozofií je, aby byl jídelníček z drtivé většiny složen z kvalitních, průmyslově nezpracovaných potravin.

Má to háček

Pokud si budete hledat rady, jak na hormonální dietu, dost možná narazíte na to, že by měla začít dvou- až čtyřtýdenní očistou organismu, která počítá s úplným vyřazením některých potravin. „Některé rozpisy takzvané hormonální diety doporučují začít nejdříve očistnou fází, ve které se má vysadit cukr, červené maso, živočišné tuky, alkohol, ale dokonce i ořechy, citrusy, káva a lepek, ale to je nesmysl. Zdravý životní styl či hubnutí není nutné začínat žádnou extrémní restriktivní očistou,“ upřesňuje Roubík.

Pokud se ale chcete pustit do změny životního stylu a vypustit například alkohol, směle do toho. Jen pamatujte, že hormonální i jakákoliv jiná dieta musí být dlouhodobě udržitelná, aby byla zdravá a fungovala trvale. Pokud zvládnete jen čtyřtýdenní detox a pak se vrátíte ke starým stravovacím návykům, kila půjdou opět nahoru.

Více článků o zdravých způsobech stravování najdete v časopisu Dieta. Aktuální číslo si můžete koupit v naší on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma!

Dieta 03/22