Maxim Velčovský: Recyklaci mám rád

7. února 2017
Designér Maxim Velčovský • Foto: Profimedia

Při recyklaci důmyslní nejsme, ale jsme zruční a vynalézaví, říká úspěšný český designér Maxim Velčovský.

Netajíte se tím, že máte rád staré věci. Přibylo ke sbírkám skládacích metrů, dálkových ovladačů a dětských pistolek něco dalšího?

Začal jsem sbírat zajímavé portréty, dřevěné socialistické intarzie a kutilské objekty. Taky mám rád neobjasnitelné předměty.

Stíháte ještě chodit do bazarů? Co jste ulovil naposledy?

Jen občas. Naposledy jsem ulovil kolekci plakátů z dob socialismu, které hlásají, že cibule je zdravá.

Jsou Češi při recyklaci nábytku, dekorací a designu důmyslní? Jak vycházíme ve srovnání se zahraničím?

Myslím, že důmyslní nejsme, ale jsme zruční a vynalézaví. Nedávno jsem viděl vodovzdorné provedení židle pomocí obmotání plastové lepicí pásky. To mi přišlo velmi dojemné. Myslím, že v porovnání se zahraničím máme tendenci věci opravovat, zatímco na Západě se vyhazují.

Narazil jste v poslední době na zajímavě recyklovaný kousek? Co vás baví od českých designérů nejvíc?

Kromě zmíněné vodovzdorné židle si nedokážu na žádný zajímavý recyklát v Čechách vzpomenout. Vlastně mne napadá jeden pro firmu Ton, takzvané Tram Chair, které ale navrhl Rakušák. Jinak mám dost práce s vývojem kolekcí pro Lasvit, takže moji oblíbenci pocházejí právě z této stáje.

Získal si s nějaký obchod s recyklovaným nábytkem nebo designem?

Abych řekl pravdu, netuším, že nějaký u nás existuje. Rád nakupuji v bazarech, protože zde lítá energie ze všech dekád designu. To mne na bazarech baví nejvíce.

Zajímavé je, že ty nejlepší kusy jsou vždy nejdříve pryč. Kvalita je zde prověřena časem. 

Maxim Velčovský (*1976) Vystudoval VŠUP a spolu s Jakubem Berdychem založil studio Qubus. V Česku i v zahraničí proslul dekorativními produkty na pokraji uměleckých děl, kterými parafrázuje dobře známé předměty i symboly a staví je s nadsázkou do nové role. Pracuje především se sklem a porcelánem. Známé jsou například jeho porcelánové šálky inspirované tvarem PET lahví a kelímků, vázy ve tvaru holinek a mísa ve tvaru České republiky. V roce 2010 spolupracoval na instalaci českého pavilonu pro Expo 2010 v Šanghaji. Od roku 2011 působí jako umělecký ředitel firmy Lasvit.

Rozhovor připravila redakce Bydlení Stavby Reality.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy