Běháte a nehubnete? Možná děláte tyhle chyby! | Ženy.cz
 


Běháte a nehubnete? Možná děláte tyhle chyby!

10. ledna 2020 • 12:00
  • Běháte a nehubnete? Možná děláte tyhle chyby!

    Možná je právě běh druh pohybu, který vás baví a díky kterému chcete shodit nadbytečná kila. I přes velký počet spálených kalorií se ale nemusí dostavit chtěné výsledky. Pokud se vám váha už delší dobu drží na stejném čísle, nebo se dokonce zvýšila, zaměřte se na chyby, kterých se dopouštíte. Proč nehubnete?

    Nejdříve se zaměřte na stravu, která tvoří osmdesát procent úspěchu. Až poté se zabývejte samotným během.

    Jíte hodně

    Pro ztrátu hmotnosti musíte spalovat více kalorií, než přijímáte. I když se tedy rozhodnete trénovat na půlmaraton, nebudete-li jíst méně než spálíte, bude vaše váha stoupat. Při výrazně vyšším výdeji lze očekávat větší hlad a chuť k jídlu, jelikož vaše tělo bude vyžadovat ztracenou energii, aby správně fungovalo.

    Pokud se tedy nebudete hlídat, budete mít větší potřebu sáhnout po nezdravých potravinách, které jsou energeticky vydatnější. Výjimkou nejsou ani vědomé odměny v podobě dortíků a čokolád, které zcela vymažou veškerou vaši snahu zhubnout. Nejenže přijdete o svůj tvrdě vydřený deficit, ale dojde také k rozkolísání hladiny cukru v krvi a z jednoho dortíku tak mohou být rázem dva.

  • Zadržujete vodu

    Vyšší číslo na váze nemusí představovat tuk ani svaly, ale voda. Při větším zatížení svalů tělo zadržuje vodu, aby opravilo poškozená svalová vlákna a účinněji doručilo palivo (tj. v tomto případě glykogen) do svalů. Při intenzivnějším tréninku také dochází k navýšení pitného režimu. V porovnání s předchozími dny tak pijete mnohem více a to se může odrazit na váze.

    Jedná se však o tekutinu, která odchází skrze močové ústrojí, a tak se není třeba z vyšší váhy nijak stresovat. Se zadržováním vody souvisí také nadměrný příjem soli, premenstruační období, určité léky, antikoncepce, betablokátory a protizánětlivá léčiva.

    Než se tedy pustíte do užívání diuretik nebo jiného radikálního řešení retence, odhalte první její příčinu! Spolu s vodou byste totiž přišli také o elektrolyty, které jsou pro trénink potřebné a jejich nedostatek se projevuje bolestí hlavy, svalovou křečí a nedostatkem energie.

  • Běháte příliš a jste přetrénovaní

    Někdy méně znamená více. To platí i v případě cvičení. Každodenním sportováním můžete tělo dostat do příliš velkému deficitu, na který reaguje jako na hladovění. Pro svou vlastní záchranu si bude tukové zásoby držet co nejdéle, a vy tak i přes všechnu snahu přestanete hubnout.

    Dalším z jevů, se kterými se můžete setkat zejména u maratonských běžců, je ztráta svalové hmoty a nárůst tuku v oblasti břicha. Tomu ale můžete snadno předejít kvalitní stravou s dostatkem kalorií, a to zejména v podobě bílkovin a komplexních sacharidů. Nadměrné vypětí v těle vyvolává také hyperprodukci stresového hormonu kortizolu. To následně zpomaluje funkci štítné žlázy a pohlavních hormonů, což opět podporuje ukládání tuku.

    Udržujte se pouze v mírném deficitu, tj. ideálně 250 kalorií denně, kterým docílíte týdenního úbytku 200 gramů a zároveň budete mít dostatek energie na své velké sportovní výkony.

  • Běháte stále stejně

    Běháte neustále dokola tu stejnou trasu, držíte si stejné tempo a neliší se ani vzdálenost, kterou vždy uběhnete? Vaše tělo si zvyklo na určitý výkon a ten už je pro ně natolik snadný, že přestal být efektivní. Udělejte z každého dalšího pohybu svou osobní výzvu!

    Zařaďte do běhu kopce, prodlužte vzdálenost nebo vyzkoušejte intervalový běh. Střídejte sprinty s během ve středním tempu a nemusíte běhat déle než dvacet minut. Se zlepšující se kondicí pro vás bude o to těžší zvýšit tepovou frekvenci. Je tak třeba neustále posouvat své vlastní hranice a svaly správně stimulovat. Jen tak docílíte těch nejlepších výsledků! 

    Tip redakce: Přihlaste se na závody!

    Šest závodů, šest odlišných míst v Česku. iSport LIFE Columbia běžecké závody 2020 startují registrace. Závody jsou pro celou rodinu, takže na své si přijdou děti, začínající běžci, ale i ti zkušenější. Dva závody nabídnou dokonce okolo 20 kilometrů v terénu. Nabízíme vám zajímavé balíčky, jeden v sobě skrývá běžecký batoh Columbia při zakoupení všech 6 závodů (počet omezen na 70 registrací). Přihlaste se na závody již dnes!

Autor: Marek Odstrčilík,Veronika Duží
Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy