Platby spojené s vlastnictvím nemovitosti: Na co nezapomenout

V loňském roce se prodalo bezmála 40 000 nemovitostí. Pokud jste se i vy stali vlastníkem, pohlídejte si, že máte v pořádku všechny platby. S nabytým vlastnictvím se totiž pojí nejen daň z nemovitosti, poplatek za návrh na vklad na katastru nemovitostí, ale i poplatky za komunální odpad.

Na jaké poplatky se připravit ještě před vlastnictvím

První poplatky vás čekají ještě před tím, než dojde k přepisu vlastníka na katastru nemovitostí. Pokud nemovitost kupujete přes realitní společnost, je možné, že některé poplatky uhradí ona, avšak tuto skutečnost si vždycky raději ověřte.

A o jaké poplatky se jedná?

Poplatek za návrh na vklad na katastru nemovitostí: Ještě v roce 2019 byla výše poplatku za podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí 1 000 Kč. Tato výše se ale od ledna 2020 zvýšila, a to dvojnásobně. Nyní za přepis vlastníka zaplatíte 2 000 Kč. Právě tento poplatek je ale často součástí realitních služeb, takže pokud si nemovitost kupujete přes realitní společnost, nejspíš se jeho placení vyhnete.

Členský poplatek: Pokud si kupujete družstevní byt, čeká vás platba členského poplatku. Ten bývá většinou jednou z podmínek převodu družstevního podílu. Výšku členského poplatku si každé družstvo stanovuje samo. Většinou se výše poplatků pohybuje okolo 5 000 Kč za rok.

Daně spojené s nemovitostmi

Ještě v srpnu roku 2020 se platila daň z nabytí nemovitosti. Její výše byla 4 % z pořizovací ceny nemovitosti. Od 25. 9. 2020 se tato daň zrušila, a tak máte po nabytí nemovitosti o starost méně. I přesto se ale daním nevyhnete. Pokud si koupíte nemovitost, čeká vás k zaplacení daň z nemovitosti. Pokud si nemovitost kupujete až v červnu, daň z nemovitosti za uplynulý rok platí předchozí vlastník. Tato daň se musí zaplatit jednou ročně, a to nejpozději 31. 5.

Pokud jste tedy v uplynulém roce nabyli nemovitost, máte podle zákona č. 338/1992 Sb. povinnost podat daňové přiznání. Ale neděste se, jakmile ho podáte jednou a vyměří se vám výše daně, přiznání v dalších letech už znovu podávat nemusíte. Jen pokud by se změnily skutečnosti rozhodné pro stanovení daně (k tomu by došlo například po přistavení místnosti, patra atd.). Daňové přiznání se podává na finančním úřadu, pod který spadá vaše nemovitost.

Pokud výše stanovené daně z nemovitosti převyšuje částku 5 000 Kč, je možné ji rozložit do dvou stejně vysokých částek, z čehož jedna je splatná v květnu a druhá v listopadu.

Přehled pravidelných plateb

Co se týče pravidelných poplatků, je to dost podobné, jako když bydlíte v nájmu. Poplatky, které se pojí s téměř každou nemovitostí, jsou 4 základní:

Komunální odpad: Poplatek za svoz komunálního odpadu si stanovuje každá obec a město podle svého, například v Praze je to 3 120 Kč ročně, zatímco ve Zlíně pouze 600 Kč. Kromě výše poplatku se liší i datum splatnosti. Proto si tyto dvě informace na obci nebo na městě zjistěte. Od poplatku za komunální odpad jsou osvobozeny pouze děti do 4 let, třetí a každé další dítě v rodině, senioři nad 70 let a nezaopatřené děti z dětských domovů.

Energie: Jejich dodavatele i výši poplatků nejspíš převezmete od předchozího majitele. Ať už se rozhodnete dodavatele energií změnit, nebo ne, nezapomeňte si nastavit trvalý příkaz na platbu měsíčních záloh. Jejich výši většinou stanovuje dodavatel, a to na základě průměrné spotřeby domácností v Česku. Jednou za rok vám pak přijde vyúčtování, na jehož základě buď doplatíte nedoplatek, nebo se vám vrátí přeplatek.

Voda: I voda (pitná voda) a stočné (odvádění a čištění odpadních vod) se platí formou měsíčních záloh. Výše záloh se určuje podle předchozí spotřeby a jednou ročně získáte od dodavatele vyúčtování.

Fond oprav: Jestliže jste si koupili byt, čeká vás i měsíční přispívání do fondu oprav. Do něj spadá úklid veřejných prostor, opravy v domě, poplatky za správu domu atp. I jeho výše se u jednotlivých bytových domů liší. Většinou je určena částka za metr čtvereční. Pokud tedy bydlíte ve větším bytě, částka bude vyšší.