7 tipů, jak se začít lépe soustředit. Nastartujte svůj líny mozek | Ženy.cz
 


7 tipů, jak se začít lépe soustředit. Nastartujte svůj zlenivělý mozek

5. října 2019
7 tipů, jak se začít lépe soustředit. Nastartujte svůj zlenivělý mozek
Potřebuji se koncentrovat • Foto:iStock.com

Posloucháte druhého člověka a za chvíli se přistihnete s mobilem v ruce? Kdy jste naposledy dočetli něco do konce? Nemáte pocit, že se v poslední době špatně soustředíte? POkud ano, nebojte. Jde to napravit a my víme jak. Postačí tyto malé změny ve vaší denní rutině.

Slyšeli jste o termínu „líný mozek“? Možná ne, ale je dost pravděpodobné, že se s ním setkáváte dennodenně. Hypnoterapeut Harley Street a kouč Malminder Gill definují „líný mozek“ jako nedostatek motivace, uvědomění a schopnosti soustředit mysl, což poté ovlivňuje náladu, postoje a bytí v čase. Oba se shodují také na tom, že naše přílišná závislost na technice by mohla být jedním z hlavních důvodů zhoršující se koncentrace. „Aplikace pomáhají a zlepšují náš život, to bezesporu. Jenže jsme se dostali do bodu, kdy se na ně příliš spoléháme. A to natolik, že už tak často nemusíme procvičovat kognitivní funkce potřebné k tomu, abychom se soustředili. Tiše se zabíjí naše schopnost dokončit myšlenku, vyřešit problém, dokončit větu.“

Jednoduchým řešením je tedy vypnout chytré přístroje, jenže to neníé tak lehké. „Na vině je naše zoufalá potřeba zapadnout, držet krok, patřit někam a být součástí,“ vysvětluje náročnost odpojení se neurovědkyně Dr. Magdalena Bak-Maier. Naštěstí nemusíte přistupovat k tak razantním opatřením a zavřít se před digitálním světem, ale pro aktivní mozek a zlepšení soustředění svůj vztah k technologiím upravte a zapojte způsoby ke znovunabytí koncentrace.

1. Vyhněte se multitaskingu

Když máte v hlavě milion myšlenek a hlava dělá něco jiného než tělo, soustředění moc nepřispíváte. Bohužel ale multitasking se stal novou normou a vizitkou kvality života. Možná máte pocit, že jste efektivní, ale nemůžete být na dané činnosti plně soustředění. Zkuste se zas vrátit k singltaskingu. Nastavte si časovač na 25 minut a snažte se po tu dobu nepřetržitě pracovat. Po 25 minutách si nastavte pět minut pauzu a znovu 25 minut na práci. Celé opakujte, dokud práci nedokončíte.

2. Dělejte si pravidelné přestávky

Čím víc práce máme, tím je pravděpodobnější, že si neuděláme čas na oběd. Velmi často tuto hodinku volna obětujeme za vidinou rychleji zvládnuté práce. Bohužel, je to spíš kontraproduktivní, mozek přestávku a palivo potřebuje. „Duševní výkon klesá, pokud si neděláme přestávky. Rozhodování je pomalejší, úroveň pozornosti slábne a myšlení může být rigidnější," vysvětluje Dr. Dimitrios Paschos, psychiatr konzultant v Cognition Health. Pokud cítíte, že práce nejde, dejte si chvilku pauzu, napijte se, protáhněte, vyjděte na čerstvý vzduch a obnovte energii.

3. Denně mentálně cvičte

Čtěte. Trénujte, abyste četli pomaleji s více soustředěnou myslí. V dnešním světě internetu, kdy můžete zběsile klikat sem tam a nic nedočítat, když se začnete trošku nudit, je to um k nezaplacení. Bude to ale vyžadovat praxi. Začněte denně číst jeden dlouhý článek nebo zprávy a poté se sami sebe ptejte na to, co jste si přečetli. Podobně, jako to ověřujete u čtení dětí. Pokud to zvládáte, přejděte na delší texty, povídky nebo knihy.

4. Udělejte si čas na odpočinek

Dobře odpočinutá mysl má až o 60 procent lepší výkon než unavená a nevyspalá. Pokud se chcete lépe soustředit, kvalitní spánek a odpočinek se musí stát vaší denní rutinou. V hlubokém spánku vaše sny umožňují mozku zpracovat to, co se naučil a zažil den předtím. To vám umožní probudit se s obnovenou myslí, která bude zase fungovat na 100 %.

5. Zkuste meditaci všímavosti

„Meditace všímavosti je technika, která cvičí vaši mysl, aby byla schopná být v přítomném okamžiku,“ vysvětluje koučka a odbornice na úzkost Chloe Brotheridge. „Naše mysl má tendenci navracet se do minulosti nebo nahlížet do budoucnosti. Být přítomný znamená, že se můžete soustředit na úkol, který máte před sebou, a jste schopní se k němu i vrátit, objeví-li se potenciální rozptýlení.“ Soustřeďte se na své dýchání, vycvičte vědomí a uvidíte rychlé zlepšení koncentrace. Doporučuje se jednoduchá meditace dechem. Jeden hluboký nádech dovnitř. Jeden pomalý výdech ven. Pro začátek postačí pět až šest dechů. Můžete trénovat kdekoliv.

6. Staňte se aktivnějším posluchačem

Pokud vaše neschopnost soustředit se negativně ovlivňuje i vaše konverzační dovednosti, nejste v tom sami. Se vzrůstající komunikací skrz obrazovku není divu, že sociální dovednosti trpí. Kouč osobního rozvoje Malminder Gill doporučuje raději tzv. vystoupit z hlavy a aktivně poslouchat konverzaci než si formulovat svoje myšlenky. „Být aktivním posluchačem ve skutečnosti znamená být v konverzaci s jedním člověkem,“ říká. „Poslouchat jeho slova, sledovat jeho řeč těla a zaznamenávat změny v tónu. Nepřemýšlejte o tom, co mu řeknete, až skončí. Věnujte se jen jemu. Tím se zlepší i vaše sluchové soustředění a schopnost zpracovávat a interpretovat zvuky.“

7. Ukliďte si pracovní prostor

Je pravda, že nepořádek může snižovat schopnost soustředění. Pokud je váš pracovní stůl příliš neuspořádaný, chaotický a plný nepotřebných věcí, v případě, že potřebujete udělat důležitou práci, vyhledejte čistý a uklizený prostor. Pokud potřebujete poradit s dobře uspořádaným pracovním stolem, doporučujeme Instagram Marie Kondo. Její metoda KonMari vyrovnává profesionální život s osobním celkem dokonale.

 

 

 

 

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy