Sedavé zaměstnání a rok v karanténě? Máme 5 tipů, jak zase nastartovat své tělo | Ženy.cz
 


Sedavé zaměstnání a rok v karanténě? Máme 5 tipů, jak zase nastartovat své tělo

25. května 2021 • 06:00
  • Homeoffice, zavřená fitness centra, omezená možnost jezdit na výlety a volně se pohybovat. Poslední rok dal naší psychice i tělu pořádně zabrat. S lepšící se situací konečně nastal čas nastavit svému organismu budíček a vymanit se z líného životního stylu, který se pro mnohé stal nechtěnou součástí života.

    Velký podíl na tom, že se spousta z nás v tuto chvíli cítí doslova pod psa a není spokojena s tím, jak vypadá a co vše se na jejich těle i duši změnilo, má především sedavý životní styl, na který mnozí chtě nechtě museli od počátku pandemie přistoupit.

    TIP NA VIDEO: Extra rychlý workout

    Cvičte s námi v karanténě: Cviky na každý den – extra rychlý workout VIDEO BPŽ_Kristýna Juřicová

    Sezení jako takové sice není primárně pro naše zdraví škodlivé, v posledních 15 měsících ovšem vyplnilo i tu část našeho dne, kterou by mnozí jinak využili ke sportu, pobíhání po městě, cestování či dalším aktivním činnostem. Spousta, byť i třeba drobných aktivit, při kterých jsme zůstávali v poklusu, ale z našich životů vymizela. Na jejich místo naopak přisedla nutnost sedět doma u PC, připojovat se na jeden on-line meeting za druhým, objednávat si jídlo až domů a většinu volného času strávit u seriálů. Dlouhodobý sedavý životní styl s minimem pohybové aktivity poté už vliv na naše zdraví má, a to výrazný. Přispívá k riziku výskytu kardiovaskulárních onemocnění i třeba cukrovky. V takový moment už začíná skutečný problém.

    V tuto chvíli se svět konečně – a snad už natrvalo – začíná zase otevírat, proto je ideální čas své tělo opět probudit k životu a krok za krokem jej nastartovat k aktivitě. Co je dobré udělat jako první?

    Nastavení mysli

    Přibrala jste, cítíte se slabší, často se stresujete kvůli něčemu, co ani neumíte popsat, dlouhodobě se cítíte bez energie, špatně se vám vstává a motivaci k dosahování svých cílů a snů jste nechala kdesi na sklonku roku 2019. Tyto pocity po více než roce s koronavirem zažívá značná část populace. A fyzické změny si často berou k srdci hlavně ženy.

    To nejhorší, co ale teď můžete udělat, je se kvůli těmto změnám začít obviňovat. Místo toho svému tělu poděkujte, že tento nelehký rok, kdy nic nebylo tak, jak jsme dříve byli zvyklí, zvládlo, že jste díky němu dokázala zůstat zdravá, případně vám pomohlo se se zákeřnou nemocí vypořádat. Pokud naopak sama sebe začnete zasypávat výčitkami a budete uplatňovat taktiku sebemrskačství, dostanete se do začarované spirály, na jejímž konci se budete ve svých pocitech propadat stále hlouběji.

    Místo toho se zkoncentrujte, klidně si sepište, co vše chcete za poslední rok dohnat, jaké změny v životním stylu chcete provést, a na ně se zaměřte. To vše ale s láskou k sobě samé i ke svému tělu, které je úžasné v jakékoliv podobě – protože vám pomohlo přežít jednu z nejnáročnějších dob posledních dekád.

    Článek pokračuje na následující straně >>

  • Nepanikařte

    Nemáte v týdnu čas na žádný pohyb? Nesnažte se vše strhat o víkendu Nemáte v týdnu čas na žádný pohyb? Nesnažte se vše strhat o víkendu Autor: iStock

    Máte pocit, že je vám minimálně 60 let, nedokážete se dotknout dlaněmi země a bojíte se, že už to nikdy nebude takové, jako dřív? Omyl! Naše těla mají svalovou paměť, a proto si dokáží opět přivyknout na nový pohyb a aktivnější životní styl. Buďte na sebe především hodná a nesnažte se vše strhat během prvního týdne.

    Lidé mají navíc často tendenci pohybový deficit dohánět až během víkendu. Zatímco tedy přes pracovní část týdne od rána do večera sedí u počítače, v době volna se mermomocí chtějí proměnit v profesionální atlety. Chyba! Mnohem lepší je svoji fyzickou aktivitu rozdělit na menší části a proložit jí všech sedm dní.

  • Zlepšete své držení těla

    Bolí vás často při práci hlava? Na vině je dost možná špatné držení těla Bolí vás často při práci hlava? Na vině je dost možná špatné držení těla Autor: iStock

    Rok plný sezení na kuchyňských židlích u domácích „pracovních“ stolů vedl k rozšíření takzvaného pandemického držení těla, které si lidé vypěstovali kvůli věčnému krčení a sklánění se u malé notebookové obrazovky. Jenže shrbená záda, svěšená ramena a hlava vystrčená dopředu přispívají k přepínání svalů. Výsledkem poté je, že se dostaví křeče do trapézů, bolest hlavy i skřípnutí nervů.

    Dlouhodobě poté takové špatné držení těla přispívá ke vzniku artritidy, ovlivňuje problémy s krevní cirkulací, způsobuje únavu, bolesti hlavy až migrény a vliv má také na výskyt mírné až středně těžké deprese. Až tedy příště budete sedět u počítače, vše výše zmíněné si uvědomte, srovnejte záda, monitor umístěte tak, abyste jej měla v přirozené úrovni svých očí, a ideálně si pořiďte, pokud i nadále budete pracovat hlavně z domova, kvalitní kancelářskou židli, která dá vašim zádům dostatečnou oporu.

    TIP NA VIDEO: Cviky na ramena

    Cvičte s námi v karanténě: Cviky na každý den – ramena a ruce VIDEO BPŽ_KristýnaJuřicová

  • Choďte

    10 tisíc kroků denně jako povinnost? Kdepak! 10 tisíc kroků denně jako povinnost? Kdepak! Autor: iStock

    Ne nadarmo se říká, že chůze je nejjednodušší a zároveň i nejlevnější cvičení. A nemusíte hned ujít oněch zakletých 10 tisíc kroků denně. Podle posledních průzkumů i absolvování 7500 dokáže snížit riziko úmrtí. Že i to je pro vás teď hodně?

    Nejdůležitější je postupně denní hodnotu navyšovat. Nachodíte během dne jen tisíc kroků? Zkuste, aby vám zítra krokoměr ukázal už 1200. I malý pokrok se počítá, v tomto případě doslova.

  • Protahujte se

    Začněte se strečinkem a posílením vnitřního svalstva Začněte se strečinkem a posílením vnitřního svalstva Autor: iStock

    Stále se necítíte na návrat do znovuotevřených fitness center? Nebo se celkově necítíte ani na to začít brát do rukou činky a udělat 20 angličáků? V pořádku, dejte svému tělu čas a začněte se strečinkem. Při náročném pracovním tempu může být právě protažení klíčovým prvkem, který dokáže vaše tělo vytrhnout ze strnulé rutiny.

    Při sedavé práci se zaměřte především na protažení ramen, krku a oblasti boků. Zároveň si můžete přidat také první lehké cviky na posílení trupu a vnitřních svalů, které vám navíc pomohou právě se zmíněným držením těla. Dělejte si proto při práci lehké pauzy, které věnujte tomu, že se vaše tělo začne pomalu, ale jistě probouzet. Postupně uvidíte, že i tyto malé změny ve vašem životním stylu budou znát. A to je skvělý základ pro to rozjet se postupně naplno!

    TIP NA VIDEO: Cviky na posílení břišních svalů

    Cvičte s námi v karanténě: Cviky na každý den – břišní svaly VIDEO BPŽ_Kristýna Juřicová

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy