Pět jídel, po kterých se vám špatně usíná. A káva to není! | Ženy.cz
 


Pět jídel, po kterých se vám špatně usíná. A káva to není!

5. dubna 2019
  • Pět jídel, po kterých se vám špatně usíná. A káva to není!

    Každý z nás zažil nespočet večerů, kdy se převaloval na posteli několik hodin a spánek se nedostavoval. Někdy je jasné, co za tím stojí: Nervozita z toho, co nás čeká další den. Cvičení před spaním, vedro v ložnici nebo káva, kterou už jsme neměli pít. Potravin, které ale mohou způsobovat špatné usínání je víc a do některých by to člověk neřekl. Víte, které to jsou?

    Je známo, že mastná a pikantní jídla oddalují fázi usnutí, takže pokud si je dopřejete právě k večeři, v noci si moc neodpočinete. Kvalitní spánek vám nedopřejí ani přidané cukry. Pokud si nedokážete tyto pochoutky jídla vůbec odepřít, naplánujte si večeři tak, abyste se dostali do postele čtyři až šest hodin po té, co dojíte. Existuje ještě několik dalších rušičů spánku, o kterých se tolik nemluví. Tady jsou.

    Hořká čokoláda

    Dva čtverečky hořké čokolády po večeři a pohodové usnutí je pryč. Jeden až dva čtverečky totiž obsahují čtvrtinu kofeinu šálku kávy a polovinu kofeinu šálku zeleného či černého čaje.

    „Kofein lidé zpracovávají různě. Někteří o něm ani neví, druzí ho vstřebávají pomalu, kofein zůstává déle v těle a má více vedlejších účinků. Pokud nevíte, jak na tom jste, raději se držte od hořkých čokolád dál,“ říká výživová poradkyně z časopisu The MIND Diet Maggie Moon.

    Obecně platí, že kofein se vstřebává šest až deset hodin, takže zvažte, kdy si můžete v klidu hořkou čokoládu dát. Ideální doba se zdá mezi polednem a čtvrtou odpolední.

    Pokud vás honí mlsná, zkuste čokoládu nahradit višňovou šťávou s několika vlašskými ořechy. Obsahují melatonin, který pomáhá regulovat spánek a podporuje usínání.

  • Tvrdý sýr

    Už jedna porce tvrdého sýra – tedy jeden plátek sendvičové velikosti nebo několik nakrájených kostiček – k večeři ovlivní spánek. Je jasné, že většina z nás sní na posezení více, a to se pak zvyšuje i množství napočítaných oveček před usnutím.

    „Sýry s vyšším obsahem nasycených tuků, jako jsou čedar, švýcarský sýr, modrý a parmazán, jsou náročnější na trávení,“ vysvětluje odbornice na výživu Maggie Moon. Také po nich častěji pálí žáha. Nejvíc se to projeví ve chvíli, kdy si jdete lehnout. Položíte se na postel a začne vás obtěžovat kyselý reflux. K tomu se přidá pálení na hrudi a je po klidném spánku.

    „Takže pokud tvrdý sýr, pak ideálně čtyři až šest hodin před usnutím,“ radí Maggie Moon. Pokud si vaše tělo žádá něco mléčného, sáhněte po starém dobrém zvyku – sklenici teplého mléka. Díky přítomné aminokyselině tryptofanu budete usínat mnohem lépe.

  • Šťavnaté hovězí

    Hovězí maso je dobrým zdrojem bílkovin a železa, ale dlouho se tráví. Vysoký obsah nasycených tuků nejde s kvalitním spánkem dohromady.

    Nahraďte hovězí maso grilovaným kuřecím nebo zkuste krůtí prsa, která mají méně nasycených tuků, a bude se vám spát mnohem lépe.

  • Potraviny s matchou

    Přitažlivá zelená barva, která se vykouzlí pomocí práškové formy zeleného čaje matcha, se osvědčuje v koktejlech, zmrzlinách, moučnících, omáčkách i energetických tyčinkách. Nejenže matcha krásně vypadá, ale obsahuje i antioxidanty. Má to však jeden háček.

    „Potraviny s matchou obsahují větší množství přídatného cukru,“ upozorňuje lékařka Elizabeth Shaw. Ten by si ženy měly hlídat a neměl by přesáhnout denní dávku 25 gramů. Větší množství způsobuje rychlý pokles hladiny cukru v krvi, takže vás přepadne pořádný hlad. A to pak klidně v noci vstanete a sníte první koblihu, kterou najdete.

    Zelený čaj navíc obsahuje kofein stejně jako káva, takže s usínáním to nebude snadné v každém případě. Jaká je alternativa? Pistácie. Obsahují antioxidanty, bílkoviny a vlákninu, takže je šance, že se vzbudíte hlady, mizivá.

     

  • Balené uzeniny a sendviče

    Pokud neplánujete opulentní večeři s hovězím masem ani s tvrdými sýry a raději sáhnete po obloženém sendviči se šunkou nebo uzeninou z nejbližšího obchodu, pak ani vy nemáte vyhráno. Takto zpracované potraviny totiž obsahují větší množství sodíku. Zadržuje tekutiny v těle, nadýmá a máte po něm žízeň. Převalujete se v posteli a většinou pak musíte vstát a jít se napít.

     Tipy na zdravé večeře, po kterých se hubne i dobře usne, čtěte zde:

     

Autor: Pavla Skurovcová
Klíčová slova:  jídlospáneknespavost
Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy