Digitální detox neznamená být úplně off-line. Jak na závislost na smartphonu?

24. července 2017
  • Digitální detox neznamená být úplně off-line. Jak na závislost na smartphonu?

    Víte, kolikrát se průměrný majitel chytrého telefonu podívá denně na display? Asi tak dvěstěkrát. A kolikrát denně se podíváte nebo si vzpomenete na svého partnera? Tipuji, že váš protějšek v tomto souboji prohrává na celé čáře. Chytré telefony v našem životě zabírají čím dál tím více prostoru. A přitom stačí pár drobností a nemuselo by to být tak zlé. Nebojte, nebudeme vás nutit být celý víkend off-line. Známe jiné – jednodušší, ale účinné triky!

    Která z nás si občas neřekla: Potřebovala bych, aby měl týden osm dní! Co všechno bych mohla stihnout nebo si dopřát. Pro mnohé z nás ale den navíc nemusí být sen z říše fantazie. A nepotřebujeme k tomu Hermionin obraceč času. Stačilo by, kdybychom trochu změnily vztah ke svému mobilnímu telefonu. Z výzkumů totiž vyplývá, že průměrně strávíme s chytrým telefonem – hádejte – právě 24 hodin týdně! Celý jeden den.

    Začne to hned ráno: Většina z nás se nechává budit telefonem. Když už ho máme v ruce, hned zkontrolujeme, co se přes noc událo nového. Ani nevíme jak, ale tímto nevinným rituálem ztratíme minuty drahocenného času.

    Telefon často leží na stole a mnohé z nás si ho občas "jen tak rozsvítí", aby se podívaly, zda nepřeslechly nějakou zprávu. Spousta lidí totiž upřednostňuje psaní před telefonátem nebo osobní schůzkou, a tak zpráv a mailů přibývá – osobních i pracovních. O tom, že spousta z nás má své oblíbené hry, u kterých "jen na chvilinku relaxuje", ani nemluvím.

    Pro začátek postačí pár drobností, které ale radikálně změní vaše návyky.

  • Není to legrace

    ...

    Pořiďte si budík

    Začněte tím, že si pořídíte budík a telefon budete nabíjet mimo dosah postele. Pokud potřebujete být hned ráno v obraze, co se děje doma i ve světě, existují radiové zprávy.

    Telefon dejte vždy z dosahu

    Pokud si budete telefon nabíjet vedle postele, vedle místa, kde si čtete, nebo na stole v kuchyni, bude vás to neustále svádět kontrolovat display. Nabíjejte ho někde v koutku, kde není na očích. Stejně tak ho nemějte na očích ani ve chvílích, kdy ho nenabíjíte. 

    Promažte aplikace

    Čím více aplikací v telefonu máte, tím více upozornění vám chodí. V tomto směru jsou opravdovými přeborníky Messenger, Viber a What'sUp. Mimochodem – tím, že odstraníte neužitečné aplikace, ulehčíte nejen sobě, ale i svému telefonu.

    Pokud vám zůstanou už opravdu jen ty nejpoužívanější stálice, vypněte u většiny z nich upozornění. I u mailu i u Messengeru. Stanovte si rozumnou dobu, třeba dvakrát denně, ve které budete maily a vzkazy kontrolovat, a nastavte si upozornění. Tento krok je velmi těžký, ale důležitý.

    Pokud se obáváte, že by vám snad utekl nějaký důležitý pracovní mail, tak vězte, že: Drtivá většina emailů je nedůležitá. Za druhé, mnohem efektivnější je říci si dvakrát za den: "Teď vyřídím ty důležité emaily", než je neustále kontrolovat a vlastně si ve finále nepamatovat, komu jste odpověděli a komu ne.

    Některé aplikace si naopak nainstalujte. Existují totiž i takové, které váš telefon pročistí a zbaví vás zbytečných upozornění. Pro Android je to třeba Digital Detox Challenge a pro systém IOS aplikace Moment, která vám řekne, kolik času na telefonu trávíte. Pokud jste opravdu velký závislák, můžete využít i služeb aplikace ShutApp – Digital Detox, která blokuje aplikace na určitou dobu, když je právě nepotřebujete.

  • Řešte věci přímo a hned

    ...
    Telefonujte

    Zdlouhavé odepisování na zprávy žere spoustu času. Telefonujte. Nejen, že tím ušetříte spoustu času, ale vaše domluva bude mnohem efektivnější a nebude docházet k nedorozuměním, která občas při psaní zpráv mohou vzniknout.

    Vyměňte přístroj

    Pokrok jde kupředu, a tak se dá očekávat, že digitální přístroje se stanou ještě pevnější součástí našich životů a nebude vůbec lehké je od nich odříznout, spíše naopak. Zatím máte šanci, protože stále ještě existuje jedno velmi radikální, ale účinné řešení: Koupit si „hloupý“ telefon. Mnozí lidé přecházejí zpátky k zařízením, které umí jen telefonovat, psát SMS a kontrolovat čas.

    Připravte si plán B

    Pokud jste si právě přečetli tipy, které jsou vypsané o pár řádků výše, možná přemýšlíte o tom, že tento detox by nemusel být nic zas tak těžkého. Jestliže patříte mezi šťastlivce, kteří svůj telefon potřebují opravdu minimálně, tak pravděpodobně máte pravdu. Nicméně ač to tak nevypadá, pro většinu lidí by to byla opravdová výzva a zejména první týden by byl velmi krušný.

    A tak si hned naplánujte, co uděláte každý den s ušetřeným časem. Půjdete plavat, běhat, budete si kreslit, nebo číst? Navštívíte rodiče, sejdete se s kamarády, půjdete do kina? Získaný čas vám nabízí možnost vrátit se k tomu, co vás vždycky bavilo, nebo zkusit to, po čem dlouho toužíte. A ještě jedna malá motivace na závěr: Když se vám podaří alespoň částečně odbourat špatné zvyky, budete se cítit daleko lépe!

Klíčová slova:  digitální detox
Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy