Být sama sebou i v módě, to znamená najít si vlastní styl, který nepodléhá trendům. Představujeme vám šest žen, které to dokázaly. Jejich šatník nás inspiruje i po desetiletích.
Princezna Diana – Královská elegance a laskavost
Její šatník dokonale vystihoval postupnou proměnu její osobnosti: V mládí nosila romantické krajkové róby, postupně se však začala oblékat jako sebevědomá, elegantní, oslnivá žena do čistých, hladkých linií a výrazných barev. Stala se první členkou britské královské rodiny, která byla skutečnou módní ikonou.
Každé své poslání dokázala umocnit s pomocí toho, co si vzala na sebe. Na zahraniční cesty se oblékala tak, aby složila hold navštívené zemi (tuto módní diplomacii později uplatňovala i Michelle Obama nebo Kate Middleton). Na své dobročinné mise si zase nikdy nebrala klobouky, protože, jak říkala, „v klobouku nemůžete dítě pořádně obejmout“.
Pokračování 2 / 6
Ane Birkin – Pařížanka z Londýna
Do módních dějin se asi nejvíc zapsala jako inspirátorka „birkinky“, slavné kabelky Birkin Bag od Hermes. Její šatník je však doslova učebnicí módní nenucenosti, umění zkombinovat uvolněnost a šarm.
Do pařížských ulic vnesla britský smysl pro bohémskou nekonvenčnost, ale vždy v dokonalém poměru s křehkou francouzskou ženskostí.
Její styl je esencí přelomu šedesátých a sedmdesátých let: džíny do zvonu, roláky, upnuté svetříky, minišaty, trenčkot, halenka s nabíranými rukávy... a samozřejmě proutěný košík, se kterým chodila nakupovat na trh a byl trvalou součástí jejího outfitu.
Džíny s ustřiženými nohavicemi a obyčejné tričko vypadaly v jejím podání jako dokonale nadčasový stylový kousek.
Pokračování 3 / 6
Vivienne Westwood - Známka punku
Psí obojky, zavírací špendlíky a kousky podobné výbavě sado-maso salonů se v jejím podání staly běžnou součástí vysoké módy, prezentované na přehlídkových molech.
„Rozčilovalo mě, co se děje se světem,“ vysvětlila, proč se v sedmdesátých letech stala ikonou punkového hnutí a začala nosit kostkované košile, boty na platformě a kožené bundy.
Provokovala rozcuchaným účesem, v různých fázích života obarveným nabílo nebo zářivě oranžovo, a chtěla, aby provokovali i ostatní: „Změnila jsem styl, jak lidi vypadají. Chtěla jsem, aby do systému mohl mluvit každý,“ říká.
Později, v osmdesátých letech, propadla novoromantismu a punkový styl kombinovala s prvky ze šatníku kurtizán z osmnáctého století. Svým zásadám zůstala věrná za všech okolností.
Když v roce 1992, v jednapadesáti letech, obdržela Řád britského impéria, převzala ho z rukou anglické královny bez kalhotek.
Pokračování 4 / 6
Jackie Kennedy – Žena dvou šatníků
Nikdy nebyla jen manželkou prezidenta. Jako první dáma reprezentovala styl Ameriky na nevinném začátku 60. let, ještě před začátkem éry hippies a sexuální revoluce. Její šik zevnějšek byl esencí dokonalé krejčoviny: perfektně padnoucí na míru šité šaty a kostýmy, rukavice do půli loktů, šňůry perel.
Stačí se podívat na její fotografie a je vám jasné, co znamená slovo „klasika“. V povědomí veřejnosti však asi nejvíc zůstal její růžový kostýmek Chanel, který měla na sobě v den zavraždění prezidenta Kennedyho.
Když se o pět let později provdala za magnáta Aristotela Onassise, její styl se radikálně proměnil: namísto vždy dokonale upravené politické manželky se z ní stala sebevědomá nositelka nedbalé elegance, často v širokých bílých kalhotách a s typickými velkými slunečními brýlemi.
Pokračování 5 / 6
Audrey Hepburn - Malé černé navždy
Dívčí křehkost a humor – to jsou hlavní atributy jejího stylu. Módní svět od ní převzal několik pravidel – jako například to, které se týká pásku u trenčkotu: nikdy si ho nezapínejte na přezku, působí to příliš upjatě.
Místo toho si ho jen tak zavažte na jednoduchý uzel jako Audrey Hepburn ve filmu Sabrina. Ve větru si klidně uvažte na hlavu šátek – pokud ho zkombinujete s velkými slunečními brýlemi, nebudete vypadat jako selka, ale jako hvězda. Proslavila balerínky jako nenucenější alternativu lodiček na podpatku a malé černé šaty jako uniformu, ve které obstojíte v jakékoli situaci.
Jejím životním průvodcem ve světě módy byl Hubert de Givenchy, tvůrce jejích modelů, které se objevily ve filmech Prázdniny v Římě a Snídaně u Tiffanyho. Jeho šaty nosila i v soukromí: „Šaty od Givenchyho jsou jediné, ve kterých se cítím sama sebou. On je více než módní návrhář, je tvůrce osobnosti,“ řekla o něm.
Pokračování 6 / 6
Diane Keaton - V pánském stylu
Po Marlene Dietrich a Katherine Hepburn se stala další velkou propagátorkou pánského dandy stylu na stříbrném plátně. A právě jí se podařilo udělat z něj trend přístupný i v běžném životě ženám jakéhokoli věku.
Pánské kalhoty, košile, vestičky a kravaty, které nosila ve slavném filmu Woodyho Allena Annie Hallová, byly věrným odrazem jejího skutečného šatníku, vybírala si je převážně z kousků od návrháře Ralpha Laurena. Neodmyslitelně k nim patřil i typický široký plstěný klobouk, který jejím outfitům dodával trochu potrhlý bohémský šarm.
Pánskému stylu zůstala věrná celoživotně, ale střídala ho s velmi ženskými outfity – nezapomenutelné jsou její široké vzorované sukně, které kombinuje s bílou košilí nebo černým rolákem. Stejně jako všechny skutečné módní ikony, i Diane Keaton říká svým šatníkem toto: „Jsem jaká jsem a chci se líbit především sama sobě.“
Podívejte se na ikonické trendy a historii bot na vysokém podpatku: