Ten se sobem: Příběh ošklivého vánočního svetru, který letí už přes 20 let

3 min čtení

3 min čtení

Jako každé svátky i Vánoce si žádají specifický oděv. Elegantní třpytivý šat má však v posledních letech silného soupeře – kýčovitý vánoční svetr, který se řídí jediným módním pravidlem: čím bláznivější, tím lepší. Jaký je jeho příběh a jak se mu podařilo proniknout i do jinak seriózních šatníků? A kde letos koupíte ty nej?

Ta scéna se zařadila mezi největší vánoční filmové klasiky: někam mezi ječícího Kevina s rukama na tvářích a papírové vyznání „To me, you are perfect“ z Lásky nebeské. Stačí jeden obraz a každý ví, co se zde odehrává. Bridget Jones míří na povánoční krocaní karí ke svým rodičům, kam matka pozvala i jistého Marka Darcyho. „Možná že se máma tentokrát trefila… Možná to je tentokrát opravdu ten tajemný pan pravý, na kterého celý život čekám… Možná to není on,“ komentuje Bridget vzhled potenciálního objevu, přičemž obrat v jejím názoru způsobí obrázek vykuleného soba na tmavozeleném roláku.

TIP NA VIDEO: Jak v zimě správně vrstvit oblečení?

Deník Bridget Jonesové (Bridget Jones's Diary, 2001) není v pravém smyslu vánočním filmem – většina děje se odehrává v průběhu roku a svátky zde slouží jen jako odraz pro novoroční předsevzetí hlavní hrdinky. U zmíněné úvodní scény si ale tvůrci dali hodně záležet, aby se nám jako vánoční vryla hluboko do paměti, čemuž napomáhají zemité odstíny domova, zlaté řetězy v oknech a oblečení laděné do červené a zelené (na to masivně sází i film Sám doma).

Sharon Maguire, režisérka všech tří filmů o Bridget Jones, vzpomíná, že nad designem svetru se vedly dlouhé diskuse. „Původní návrh prošel mnoha úpravami, protože musel být tak akorát. Postava pana Darcyho se zpočátku jeví jako zaprděný anglický povýšenec, takže jsme potřebovali něco ultra směšného, ​​abychom tu jeho nabubřelost trochu shodili. A z nějakého důvodu ani Santové, ani vánoční stromky, ani sněhuláci nefungovali tak dobře jako ten los nebo sob s červeným nosem, kterého jsme nakonec vybrali. Také to muselo vypadat jako něco, co mu upletla jeho matka,“ odhalila pro USA Today.

Svetr se sobem se stal vánočním fenoménem.

Ani s výběrem ústředního motivu však nebyla práce u konce. „Na prvních verzích byl los moc malý a decentní. A jeho výraz nepůsobil dostatečně natvrdle. Také paroží bylo nevýrazné. Na druhou stranu bylo potřeba, aby to fungovalo na kameru. Jde o odhalení, takže vršek svetru musel být bez vzoru a Darcy musel působit cool, když ho Bridget poprvé spatří. Jakkoli je téměř nemožné vypadat cool v roláku, když vám není sedmnáct a nejste model,“ doplnila režisérka.

Netrvalo dlouho a ze záměrného kýče se stal kultovní party kousek, který kraluje vánoční sezóně už přes dvacet let. Přesto by bylo nefér přisuzovat jeho popularitu pouze Marku Darcymu; nevkusné vánoční svetry (ugly christmas jumpers) tu byly už dávno před ním. Původně se začaly objevovat v amerických rodinných televizních seriálech již v 80. letech (tehdy však ještě nikomu ošklivé nepřipadaly). Posléze pronikly do obchodů, nejprve pod názvem jingle bells jumpers (rolničkové svetry). V devadesátkách upadly v nemilost a až do zjevení upjatého, ale pohledného Darcyho je nikdo nechtěl nosit (ani dostávat pod stromeček).

První setkání Bridget a Marka se veze na vlně trapnosti, která se odráží i v jejich outfitech.

Zatímco v angloamerické kultuře zakořenil vánoční svetr jako ten se sobem, sněhulákem nebo třeba tučňákem, v evropské módě se více prosadily dekorativní vzory fair isle, které nám (byť pocházejí se Skotska) evokují skandinávskou romantiku. V posledních letech se také objevují svetry z lurexu posázené perličkami či kamínky, zkrátka různě zdobené, které jsou pro mnohé vkusnější variantou.

Styl Marka Darcyho navíc ohrozit nemohou. Infantilní motivy možná naoko nikdo nebere vážně, přesto tyhle kousky mizí z obchodů rychleji, než byste řekli sob. Čím dál populárnější jsou také nostalgické komerční motivy z dětství – Asos například představil párové mikiny s červeným kamionem, který v proslulé reklamě na Coca-Colu ohlašuje příchod Vánoc (mikiny jsou mimochodem beznadějně vyprodané). U nás by se této hozené rukavice mohla třeba příští rok chopit jedna nejmenovaná společnost vyrábějící limonády. V každém případě nezapomínejme, že ošklivé vánoční svetry bývají ve většině případů produktem rychlých řetězců. Kvalitou neoslní, výhodou však je, že nevycházejí z módy. Už přes dvacet let.