Pečující a čistící ranní maska (3 minutová), Organická Apotéka, havlikovaapoteka.cz, 862 Kč/150 ml

Pečující a čistící ranní maska (3 minutová), Organická Apotéka, havlikovaapoteka.cz, 862 Kč/150 ml Zdroj: archiv firem

Česká kosmetika: Které lokální značky byste rozhodně měli znát?

Co vás napadne, když se řekne „made in Czech republic“ v kosmetice? Pár jmen z rukávu určitě vysypete. A my vám je teď doplníme o ta nejnovější a nejzajímavější. 

Česká kosmetika tak, jak ji známe, je záležitostí hlavně druhé poloviny minulého století. V roce 1958 byl v Praze založen Ústav lékařství a kosmetiky, kde ovšem šlo primárně o zdraví pokožky. Díky němu si však můžeme připsat prvenství, kterým je vynález make-upu. V 60. letech byl ve spolupráci tohoto ústavu a barrandovských filmových studií vytvořen krycí make-up Dermacol, který byl dokonce v roce 1969 prodán do Hollywoodu. Od té doby je značka Dermacol stálicí na českém trhu. O nějakých dvacet let předtím vznikl další pevný bod české kosmetiky, firma Indulona, a pak tu byla také značka Astrid.

Skutečný boom přišel s rozvojem podnikání po sametové revoluci. Vznikl tak například Botanicus (1992), Kosmetika Capri (1995), Ryor (1991), Nobilis Tilia (1994), Manufaktura (1991) nebo Saloos (1993). A jaká jména hýbou v současnosti světem české kosmetiky?

Článek pokračuje na další stránce >>

Pokračování 2 / 7

Canneff

Tato značka se zabývá výrobou kosmetických produktů s obsahem CBD. Společnost CB21 Pharma, jíž patří, vznikla propojením zkušeností a znalostí z oblasti vývoje a výroby léčiv, zdravotnických prostředků, doplňků stravy, kosmetiky a know-how v oblasti izolace kanabinoidů. Jak vznikají její výrobky? Na to jsme se zeptali Ing. Lenky Průšové: „Nové kosmetické produkty Canneff vznikají zcela demokraticky – jsou to totiž vesměs mé nápady. Obvykle, když není „čas korony“, probíhá v dubnu výstava In-Cosmetics, kterou pravidelně navštěvuji. Jedná se o největší světovou výstavu kosmetických surovin. Tam pochytám, co je nového a během prázdnin to implementuji do produktů. Kolem června mám první nástřely. Pak nastoupí můj největší kritik, dr. Jan Storch, který má vždy řadu připomínek, jak by to vlastně celé mělo být. Svůj nápad tedy modifikuji o jeho podněty a rozdám k odzkoušení zaměstnancům. Nicméně, co přejde přes Honzu, to projde všude.

Poté spouštíme nezbytné testy. Ty trvají zhruba 3 měsíce. Na podzim, když jde vše, jak má, máme nové produkty složené z nových prvočinitelů. Celkem tedy asi 6–7 měsíců vývoje. Samozřejmě lze jen modifikovat již vymyšlené. Jinými slovy, mám vyzkoušenou bázi krému a vyměním jen aktivní látku. Pak se uvedení na trh významně urychlí, třeba na 2–3 měsíce celkem. To mě ale nebaví a nikdy to dělat nebudu. Není to inovativní, na unikátnosti přípravků si zakládám. Laboratoře i výrobu máme v ČR, finální výrobek Canneff je tedy český. Legislativní parametry každého produktu ho však umožňují prodávat po celé EU.“ Kromě už zmiňovaného CBD patří mezi klíčové ingredience značky kyselina hyaluronová („Z Koreje, protože tam umí udělat nejmenší možnou molekulovou délku na světě, která je kosmeticky nejvíce vhodná,“ vysvětluje Lenka.), ceramidy, oleje a prebiotika. „Neskromně si myslím, že právě naše aktivní látky – CBD, hyaluronka, ceramidy, prebiotika, vitaminy, kmenové buňky, enzym a ostatní, jsou svými účinky synergické a plně komplementární, to znamená, že se navzájem doplňují. Mnoho firem kombinuje látky tak, že molekuly spolu v podstatě soutěží, tedy se vzájemně ruší. To se v Canneff neděje,“ dodává Lenka.

Top produkt: Absolutním must have produktem značky je nový krém CBDenzyme Cream. Hydratační enzymatická emulze s obsahem CBD, prebiotik, eco-ceramidů a kyseliny hyaluronové hydratuje, zvláčňuje a optimalizuje přirozený mikrobiom pokožky.

Pleťový krém CBDenzyme Cream, Canneff, caneff.com, 737 Kč/50 ml
Pleťový krém CBDenzyme Cream, Canneff, caneff.com, 737 Kč/50 ml | Zdroj: archiv firem

Pokračování 3 / 7

SynCare

Nejspíš byste to na první dobrou neřekli, ale i tahle značka je česká. Na jejích webových stránkách se dočtete, že vznikla už v roce 1998. Zároveň jde o první českou firmu se specializací na dermokosmetiku, která se ve svých produktech omezuje či téměř eliminuje využití potenciálně dráždivých či alergenních látek, jako je například parfemace, barviva nebo konzervanty, a jejím hlavním cílem je čistota a maximální účinek.

„SynCare Plus, s. r. o., byla založena v roce 1998 především za účelem chemických analýz kosmetických přípravků a zdravotnických prostředků. Postupně docházelo k jejímu rozšíření a orientaci na vývoj a výrobu vlastní kosmetické péče,“ vypráví Dr. et Mgr. et Bc. Petr Svoboda, Ph. D. „Vyrábíme přípravky, které úspěšně řeší hraniční problémy pokožky stejně jako pěsticí nebo omlazující péči. Prodej přípravků pro speciální péči ale vyžaduje podrobnější vysvětlení aplikace a často i sledování následného účinku. Proto jsme vsadili na odborníky v kosmetických salonech a v lékárnách. I v budoucnu se chceme soustředit na tento typ prodeje, navíc ho chceme ještě více propojit s diagnostikou pleti a odborným poradenstvím, tedy taková služba na míru,“ dodává.

Top produkt: Určitě RENOVIA noční výživný krém, který obsahuje kombinaci retinolu a kyseliny hyaluronové, jež spouštějí procesy obnovy pleti.

Noční výživný krém RENOVIA, SynCare, syncare.cz, 611 Kč/50 ml
Noční výživný krém RENOVIA, SynCare, syncare.cz, 611 Kč/50 ml | Zdroj: archiv firem

Pokračování 4 / 7

Yage

Na český trh ji letos přivedla Petra Drvoštěpová (původní profesí právnička, která tak dlouho hledala přírodní kosmetiku, jež by fungovala podle jejích představ, až se rozhodla ji sama vyrábět). Název se správně čte „jaché“ a systém péče o pleť této značky obsahuje 10 kroků, které vycházejí z korejských zkrášlovacích rituálů.

„Používáme fermentované suroviny, které jsou typické i pro korejskou kosmetiku – například fermentovanou kyselinu hyaluronovou či fermentovanou vodu z bambusu,“ popisuje Petra. Převážná část surovin pochází z anglického trhu, ale v současné době se značka snaží získávat hodně dodavatelů tady v Česku. „Většina produktů vzniká poměrně rychle, protože vím, co ve finálním výrobku chci mít. Na produktech se podílím hlavním nápadem a surovinami, následně moje formulátorka Judi v Londýně řeší technologické postupy a finální recepturu včetně testů. Mimochodem, Judi je vědecká pracovnice, specialistka na formulování přírodní kosmetiky, přednáší také na univerzitě,“ říká Petra.

YAGE je na českém trhu unikátní nejen díky tomu, že představuje ucelený systém péče v korejském duchu. „Je jedinečná také v tom, že používáme patentované biotechnologické aktivní látky ve vysokých procentech a nepoužíváme v recepturách vodu. Jsme zaměřeni na udržitelnost a naše produkty jsou obohacené i o drahokamy. Využíváme je pro jejich energetickou sílu, ale i pro jiné vlastnosti. Například turmalín pro zrychlení metabolismu a odplavení toxinů z těla,“ uzavírá.

Top produkt: Zásadním produktem je podle Petry Aqua Splash. Je to esence, sérum pro hlubokou hydrataci pleti právě s fermentovanou kyselinou hyaluronovou.

Sérum pro hloubkovou hydrataci Aqua Splash, Yage, yageorganics.cz, 2699 Kč/30 ml
Sérum pro hloubkovou hydrataci Aqua Splash, Yage, yageorganics.cz, 2699 Kč/30 ml | Zdroj: archiv firem

Pokračování 5 / 7

Havlíkova apotéka

První obchod se otevřel před pěti lety v Liberci tehdy pouze s jedním produktem – Havlíkovým přírodním zázrakem! Lokální bylinky si v APOTÉCE pěstují sami na svých zahradách a pokud jste o značce už někdy slyšeli, patrně jste také zaslechli, že jsou některé její produkty inspirovány historickými recepturami.

„Například receptura Havlíkova přírodního zázraku sahá až do historie starého Egypta. Je založena na poctivém, šetrném a odborném zpracování kvalitních biobylin. Obsahuje včelí vosk, propolis, med, makadamiový a makový olej, rakytník, rozmarýn, mateří kašičku a vitamin E. Za zmínku stojí i Elixír mládí a krásy. Tato mast vznikla podle receptu z 16. století. Najdete v ní výběr nejúčinnějších přírodních složek a je obohacena o novodobé, patentované složky Juvinity™ a RonaCare® Poppy SE. Receptura v sobě spojuje vzácné oleje a látky, které měly na ženy té doby takřka zázračné účinky. Postup výroby zahrnoval uložení elixíru na 3 měsíce do země, kde čerpal sílu stromů pro pevnost pleti a životodárnou vodu pro její vláhu. Tento starobylý postup byl i v dnešní moderní době dodržen a vznikl tak jedinečný kosmetický přípravek,“ vysvětluje Klára Šedivá, ředitelka marketingu.

Jak už jsme řekli, některé bylinky rostou na ekozahradách APOTÉKY. Jak to tam vypadá? „Naše zahrady najdete v Chářovicích nedaleko Prahy. Vyrůstají tam lokální bylinky nejvyšší kvality, aby z nich mohly vzniknout organické produkty. Důležitá je půda, než docílíte těch správných parametrů a kvality, trvá to několik let. O bylinky se musíte umět dobře starat. Například naše zahradnice jim zpívá. Exotické bylinky, které v Česku vypěstovat nemůžeme, kupujeme od vybraných dodavatelů a dbáme na vysokou kvalitu,“ popisuje Klára. Všechny ingredience, které APOTÉKA používá, včetně toho, jak fungují, najdete na jejich webu v sekci Herbář (je jich 109). Kosmetické přípravky této značky mají jako organické produkty certifikát CPK i ještě přísnější CPK Bio.

Top produkt: Nejoblíbenějším produktem je Pečující a čisticí ranní maska. Pleť vyčistí, vyživí a hydratuje a nakonec uzavře póry.

Pečující a čistící ranní maska (3 minutová), Organická Apotéka, havlikovaapoteka.cz, 862 Kč/150 ml
Pečující a čistící ranní maska (3 minutová), Organická Apotéka, havlikovaapoteka.cz, 862 Kč/150 ml | Zdroj: archiv firem

Pokračování 6 / 7

Omorfia

Omorfia je slovo převzaté z řečtiny, které znamená „krásná, omamná, tajemná“. Pod tímto názvem se skrývá další česká přírodní značka kosmetiky, jejíž specialitou je holistický přístup ke kráse. Co to znamená?

„Holistický přístup v našem pojetí představuje ucelený kosmetický rituál, který rozmazluje nejenom naši pleť, ale pečuje též o naši duši,“ vysvětluje zakladatelka značky Monika Petrásková. Proto si každý produkt značky s sebou nese také afirmaci. „Věřím, že krása ženy souvisí i s jejím vnitřním rozpoložením. Používání afirmací neboli pozitivních myšlenek pomalu mění naše myšlení, učí nás sebelásce a při pravidelném opakování dokáže divy. V praxi to vypadá tak, že si žena během naší kosmetické rutiny sama pro sebe nebo nahlas opakuje související afirmace, například ,mám v sobě moc dokázat vše, co budu chtít‘, což je afirmace, která vznikla z mojí osobní, velmi silné afirmace, kterou jsem vytvořila sama pro sebe před 10 lety. Ze začátku to může připadat někomu zvláštní, ale myšlenky a slova mají obrovskou sílu,“ popisuje Monika.

Omorfia si zároveň zakládá na jednoduchosti péče. „Náš rituál má pouze tři kroky. „Víme, že nepotřebujeme desítky produktů, ale že stačí důkladné odlíčení a vyčištění, tonizace a následné nanesení pleťového oleje či krému podle typu pleti,“ líčí Monika. Všechny produkty jsou vyráběny v České republice, včetně obalů z tmavého skla, papírových krabiček i dubových špachtliček.

Top produkt: Odličovací a čisticí balzám Zen Purity je vhodný pro všechny typy pleti a dokáže si poradit s odolnými líčidly, potem i prachem.

Odličovací a čistící balzám Zen Purity, Omorfia, omorfia.care, 870 Kč/50 ml
Odličovací a čistící balzám Zen Purity, Omorfia, omorfia.care, 870 Kč/50 ml | Zdroj: archiv firem

Pokračování 7 / 7

Další české značky

Jedním z aktuálních trendů ve světě kosmetiky je vznik nových lokálních značek specializujících se na přírodní kosmetiku. Ani my v Čechách nejsme výjimkou, proto jsme požádali Andreu Vémolovou, zakladatelku festivalu přírodní kosmetiky Green Beauty Market, aby vytipovala pár zajímavých značek, které se na GBM objevily.

Anela

Za touto značkou stojí dvě ženy – Andy a Ela, odtud i její název. „Nejžádanější a nejoblíbenější jsou jejich pleťové produkty hydratační sérum Růžové z nebe a olejové sérum pro mastnou pleť s CBD Bezstarostná teenka.“ Skvělým bonusem jsou i vratné obaly z tmavého skla, protože tady myslí nejen na krásu, ale také na ekologii.

Indívo

Znamená otevřené dveře a tuhle značku ručně vyráběné přírodní kosmetiky založili v roce 2012 manželé Petra a Martin Brunclíkovi. „Loni Petra, hlavní vývojář značky, přišla s úžasným hydratačním nektarem s názvem Pomněnka, který obsahuje hned tři velikosti kyseliny hyaluronové.“

Biorythme

Pokud jste někdy pátrali po funkčním přírodním deodorantu, určitě jste museli narazit na název téhle značky. Seženete ho ve variantě se sodou i bez ní. „Deodorant si můžete objednat i takzvaně nahatý, tedy koupit jenom náplň, kterou vložíte do svého již používaného plastového obalu.“

Alma

Na začátku byly dvě mámy Nikol a Šárka, které přírodní kosmetiku vyráběly nejprve doma pro sebe, pak pro známé a nakonec si společně založily značku, která si zakládá na přírodě, bylinkách, vůních a aromaterapii. „Brněnská značka tělových a pleťových másel a olejů a olejových parfémů je na trhu zhruba 2 roky, produkty vynikají designem a vůněmi, které si zákaznice nesmírně pochvalují.“

Klara Rott

Dalším, koho k výrobě přírodní kosmetiky přivedla nespokojenost s dosavadní nabídkou, je i zakladatelka této značky, která je na našem trhu od podzimu loňského roku. „Produkty voní jen po obsažených aktivních látkách, a co se týká funkčnosti, jsou aktivní téměř nadprůměrně.“

Osté

Tuhle značku jste pravděpodobně nemohli minout na sociálních sítích. Původně se jmenovala Cocoes a její duší je zakladatelka značky Hanka Phamová. Hlavní ingrediencí jejích produktů je zastudena lisovaný kokosový olej v biokvalitě z udržitelných zdrojů. Velmi oblíbené je tělové máslo, maska na vlasy nebo balzámy na rty.

Tip: Vaší pozornosti by ale určitě neměla uniknout ani značka tuhých šamponů a bylinných prášků Haaro Naturo, moravská značka přírodní kosmetiky na bázi olejů a balzámů Snopek, profesionální přírodní kosmetika z moravských Ždánic Maat, značka kosmetických produktů a doplňků stravy s CBD Cannor, Pravájá česká značka doplňků stravy a kosmetiky vyráběná v Británii nebo severočeská značka Pimpinella, která vyrábí olejové produkty v neobvyklém designu typickém pro tento kraj.

Mnohem více informací o kráse i zdravém životním stylu najdete v aktuálním čísle časopisu Dieta. Čeká vás mimo jiné článek o populárním otužování a také rozhovor s Taťánou G. Brzobohatou.

Nestíháte zajít do trafiky? Objednejte si časopis v našem iKiosku. Poštovné je zdarma!