Češi vymysleli spoustu skvělých věcí. Víte které?

Dobyly svět a baví nás i po letech. Máme slabost pro české značky, protože už nás přešlo okouzlení dříve nedostupným importem a naučili jsme se věřit domácí kavlitě. Protože se pod vlivem retro módy topíme v nostalgii. A tak protože jsou zkrátka super.

Kolo Favorit

V ROKYCANECH dělali jízdní kola od roku 1923. Po druhé světové válce s rozmachem cyklistiky nastaly vhodné okolnosti ke stvoření rychlého závodního kola. Na součástky z dovozu se nedostávalo valut, a tak se v podniku Eska Cheb začaly vyrábět komplet i všechny komponenty. V roce 1950 dostala československá reprezentace prvních patnáct kol, na nichž ve světě sbírala medaile, a tím šířila dobrou pověst značky. Závodní model F1S si osedlali také sportovci ze SSSR či Kuby. Vyváželo se do 38 zemí. Zájem rostl také na domácích hřištích a silnicích, na kola byl pořadník, přesto se v roce 1978 podařilo pokořit milionovou hranici vyrobených kusů.

Šlápněte do pedálu Favorita

Firmě se dařilo, a pak přišla privatizace, změna trendů, všichni začali kupovat horská kola a Favorit zmizel ze scény. Nové milénium přineslo módní retro vlnu a objevil se hlad po lehkých městských kolech. Zaprášené favoritky v garážích svých otců začali pomalu oprašovat hipsteři, kteří zahoří láskou ke všemu, co je starší než oni sami. V roce 2011 továrnu koupil slovenský inženýr Richard Galovič, který vzkřísil dávnou eleganci a technickou dokonalost ručně vyráběných kol a uvedl na trh novou řadu s modely pro nadšené sportovce i městské floutky.

Ceny začínají těsně pod 65 tisícovkami, ale kromě retro hodnoty jsou tu další argumenty pro koupi: Favorit splňuje moderní technologické nároky a je o polovinu lehčí než běžná městská kola. Koh-i-noor Prodeje vyšší o 600 %.