.

. Zdroj: GrilyKrby.cz

.
.
.
4
Fotogalerie

Každý čtvrtý prodaný gril je na plyn, hlásí e-shop GrilyKrby.cz

Společnost Vladeko jako jeden z největších tuzemských prodejců grilů značky Weber zaznamenala zvýšený prodej plynových grilů. Data pochází ze srovnání uplynulých let a toho letošního a z prodejů jak přes internetový obchod, tak i z kamenných prodejen společnosti. Vyplývá z nich, že ačkoli jsou plynové grily zpravidla o několik tříd dražší než například ty kotlové, v současné době tvoří více než čtvrtinu ze všech prodaných grilů.

Za čtyři roky nárůst o 11 %

Data společnosti Vladeko, která provozuje e-shop GrilyKrby.cz, ukazují, že přestože jsou plynové grily na českém trhu už více než jednu dekádu, teprve v posledních čtyřech letech se dá mluvit o jejich skutečném rozšíření a výrazném vzestupu. Zvýšenou oblibu a z toho pramenící vyšší prodejnost ovlivnilo mnoho faktorů.

Mezi ty nejvýraznější patří celoplošně rostoucí oblíbenost grilování, dále zvyšující se „grilovací gramotnost“ zákazníků, rozšíření trhu o v minulosti nedostupné zboží a řada dalších faktorů. Za období 2015 až 2018 došlo v České republice k výrazné změně na trhu s grily a grilovacími potřebami. Došlo totiž k raketovému vzestupu plynových grilů.

Přitom ještě v roce 2015 platilo, že grily na dřevěné uhlí si držely výrazně dominantní postavení na trhu a prakticky každý prodaný gril byl na dřevěné uhlí. Jako názorný příklad můžou posloužit výsledky z prodeje obchodu Weber World Vladeko, jednoho z hlavních prodejců v ČR hojně rozšířené značky Weber. V roce 2015 tvořil podíl kotlových grilů na celkovém prodeji 79 % proti 15% podílu plynových grilů. Zbývajících 6 % náleželo elektrickým grilům. Ale již v následujícím roce došlo k nárůstu prodeje plynových, ale i elektrických grilů na úkor kotlových.

.
. | Zdroj: GrilyKrby.cz

Čísla hovoří jasně: Plynové grily jsou na vzestupu

Vyjádřeno v číslech: v roce 2016 se prodalo o 3 % víc plynových a o 3 % víc elektrických grilů než v předchozí sezóně. V roce 2017 byl vzestup plynových grilů ještě markantnější. Podíl na celkovém prodeji se u nich vyšplhal na 23 %. Takže každý čtvrtý prodaný gril v roce 2017 byl plynový. Plynové grily se tak během dvou sezón vyšvihly z 15 na 23 %. A v dosud neuzavřeném roce 2018 tvoří plynové grily více než 26 % ze všech prodaných grilů.

Přestože plynové grily (ale i elektrické) poutaly v posledních čtyřech letech více pozornosti než v minulosti a podíl grilů na dřevěné uhlí se ze 79 % smrsknul na 62 %, neznamená to, že by kotlové grily nějak stagnovaly. Naopak. Podíl na absolutním součtu všech prodaných grilů se sice snížil, ale celkový počet prodaných grilů na dřevěné uhlí se v roce 2016 zvýšil oproti sezóna 2015 více než o 22 %. V následující sezóně, tedy v roce 2017, se prodejnost kotlových grilů oproti roku 2015 zvýšila o 47 %, to znamená skoro o polovinu.

.
. | Zdroj: GrilyKrby.cz

Finanční dostupnost a ochota investovat

Prodejnost grilů ovlivňuje samozřejmě také jejich cena. Zatímco průměrná cena kotlového grilu značky Weber se pohybuje kolem osmi tisíc korun, průměrný plynový gril Weber stojí 37 000 korun. Paradoxně i přes tento výrazný rozdíl v ceně se podíl plynových grilů na celkovém prodeji za poslední čtyři roky zvýšil z 15 na 26 %.

Ochota investovat do grilu větší sumu peněz než částku v řádu stovek je přímým důsledkem zvyšující se grilovací gramotnosti potenciálních zákazníků. Díky televizním pořadům, seminářům, časopisům a knížkám mají více informací o grilech, mají více možností seznámit se s novými technologiemi a trendy v grilování a tím pádem jsou také více ochotní do grilu investovat. Chuť investovat

Očekáváný vývoj prodejnosti plynových grilů v dalších letech

Dá se očekávat, že v nejbližších letech bude nastolený trend stoupající popularity pokračovat, byť pravděpodobně ne v tak velké míře, jako tomu bylo během poslední čtyřletky. Spíše se dá očekávat, že po strmém nárůstu popularity plynových grilů se situace na trhu stabilizuje a podíl jednotlivých typů grilů na celkovém prodeji se nebude měnit tak markantně jako v posledních čtyřech sezónách.