Burberry pálí neprodané oblečení a doplňky, aby nešly do slev. Proč proboha? | Ženy.cz
 


Burberry pálí neprodané oblečení a doplňky, aby nešly do slev. Proč proboha?

24. července 2018
Burberry pálí neprodané oblečení a doplňky, aby nešly do slev. Proč proboha?
Burberry • Foto: Instagram @burberry

Ta zpráva zní jako z jiného světa (nebo spíše století). V době, kdy jsou na vzestupu značky usilující o udržitelný přístup, luxusní módní domy postupně upouštějí od kožešin a rychlé řetězce vymýšlejí, jak aspoň trochu zmírnit dopady své nadprodukce, je tu Burberry. Legendární britská značka, na kterou prasklo, že než aby své neprodané kousky zlevnila, raději je ve velkém pálí. A všichni tak nějak tušíme, že jde jen o špičku ledovce. 

Byl to jen nenápadný údaj ve výroční zprávě, kterou společnost Burberry zveřejnila minulý týden (celou ji najdete zde): „Hodnota fyzicky zlikvidovaného zboží za rok 2018 činila 28,6 milionů liber (2017: 26,9 milionů liber), přičemž 10,4 milionů liber připadá na likvidaci zásob kosmetických produktů.“ Jinými slovy, Burberry se zbavuje neprodaných kousků tak, že je jednoduše spálí. Do slev neputují, tím by se kontaminovala hodnota značky. 

Šokující? Rozhodně. Fanoušci na sociálních sítích nyní dávají Burberry co proto. „Pěkný model. Také bude spálen?“ zněl jeden ze stovek komentářů pod jedním z posledních příspěvků na Instagramu.

Fanoušci sice spílají Burberry, ale podle magazínu Forbes.com jde mezi luxusními brandy o zavedenou praxi, o které se doposud jen šuškalo. Kdyby byly takové kousky dostupné i ve slevách, ohrozilo by to jejich exkluzivitu. Kdyby se nepoužitý materiál recykloval, hrozí zase, že skončí na černém trhu, zní nejčastější argumenty pro likvidaci zboží.

O tom, jaká je to škoda, svědčí i rostoucí počet značek, které právě z těchto nevyužitých materiálů šijí, aby zabránily zbytečnému plýtvání. Podle magazínu Business of Fashion od loňského roku Burberry postupuje své nevyužité kůže značce Elvis & Kresse. Na druhou stranu je pravda, že třeba specifický tartan, který má registrovaný jako ochrannou známku, by takto využívat nešlo. Takže co s tím?

Jako potenciální zákazníci nebo zkrátka lidi, které znepokojuje vývoj módního průmyslu, budeme doufat, že se k tomuto problému luxusní značky postaví čelem. Třeba tak, že své nevyužité módní kousky zrecyklují pro příští kolekce.

Otázkou také je, jestli je nutné vyrábět toho tolik. Jak říká Guram Gvasalia, výkonný ředitel a spoluzakladatel značky Vetements, cokoli, co musí do slev, je zkrátka nadprodukce. „Aby současné značky spěly k větší udržitelnosti, musí se zamyslet, jestli se skutečně jejich zboží potkává s poptávkou. Naše planeta je zničená, protože pořád chceme víc a víc a víc bez toho, abychom se zamysleli nad dalšími generacemi. A to se týče i zákazníků, pokaždé se zkuste zamyslet: Doopravdy potřebuju tuhle věc?

 

Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy