Barbie se vydala na oběžnou dráhu a opět inspiruje
Barbie – ikona žen jednadvacátého století, sebevědomých i houževnatých, znovu promlouvá rozhodným hlasem. Malé dívky vyzývá k zájmu o vědu. Chce jim dokázat, že pohled na noční oblohu nemá vzbuzovat obavy, ale formovat otázky. Slavná panenka totiž překonala gravitaci, vydala se do Vesmíru a opět tím jde příkladem.
A přitom ve vesmíru není poprvé. Prošla se po měsíci ještě před Nielsem Armstrongem. Roku 1965 Barbie jednoduše předběhla slavnou misi Apollo 11, stejně jako dobu, v níž vznikla. Nejinak je tomu i dnes, 4. října totiž slavná panenka zahájila Světový týden vesmíru, který se letos zabývá ženským zastoupení v kosmických misích. A Barbie počty kosmonautek doplňuje svou vlastní přítomností! V rámci oslav týdne se totiž v doprovodu italské pilotky, inženýrky a astronautky – Samanthy Cristoforetti vydá na oběžnou dráhu. Ta navíc panence propůjčila nejen svou podobu i jméno. Barbie Samantha tak překračuje stín hračky a znovu dostává svého statusu inspirativního symbolu. „Barbie v tomto Světovém týdnu vesmíru využívá své platformy k tomu, aby dívkám ukázala vzrušující a rozmanité role a aktivity ve vesmíru, díky nimž mohou objevovat svůj neomezený potenciál,“ dodává k projektu lidský hlas Barbie Samanthy, mluvčí Isabel Ferrer.
Příběh (ne)všedního hrdinství
„Někdy mohou malé věci zasít semínka velkých snů, Kdo ví? Možná obrázky mé panenky vznášející se ve stavu beztíže podnítí dětskou představivost a přivedou je k úvahám o kariéře v oblasti přírodních věd," říká Samantha Cristoforetti, která není řadovou astronautkou, ale držitelkou rekordu nejdelší evropské nepřetržité mise ve vesmíru. Jen její vizáž tak mohla stejnojmenné Barbie vtisknout kuráž a odhodlání. Panenka podle slavné kosmonautky vznikla už v lednu 2019 a letos byla uvedena do prodeje po celé Evropě a na oběžnou dráhu. Neminula ji přitom simulace základního výcviku každého astronauta, v jehož rámci zakusila i stav beztíže a ke hvězdám vzlétla z německé základny v Kolíně nad Rýnem.
Nic není nemožné
„S tvrdou prací a trochou štěstí můžeš být i ty tím čím chceš,” dosvědčuje v doprovodném videu Samantha Cristoforetti. Poukazuje tím rovněž na důležitý fakt: malé dívky si realitu snového úspěchu příliš nepřipouštějí. Výzkumy totiž ukazují drtivý fakt, a to sice, že už od 5 let si mnoho dívek vytváří sebeomezující přesvědčení a začínají si myslet, že nejsou tak chytré a schopné jako chlapci. Barbie proto v roce 2018 zahájila projekt Dream Gap, úspěšnou iniciativu, kterou kontinuálně rozvíjí po celém světě a která nadaným hrdinkám poskytuje zdroje a podporu, jež potřebují k tomu, aby si i nadále věřily a splnily si své kariérní sny, ať už jsou jakkoliv smělé.
Start Barbie Samanthy tudíž doprovází i výukové materiály přivádějící pozornost k různým povoláním ve vesmíru a výuce o něm, včetně toho, co se děje při letu ve stavu beztíže! Na celém projektu Barbie Samanthy ve vesmíru se společnost Mattel, kde každý příběh Barbie vzniká už šedesát dva let, spojil s Evropskou kosmickou agenturou (ESA).
Exkluzivní partnerství Barbie a ESA vzniklo poté, co sociologové ve Velké Británii odhalili, že čtyři z deseti rodičů se domnívají, že mohou bránit své dceři v poznávání konkrétního oboru, a to kvůli vlastnímu nedostatku znalostí v dané oblasti. Část výtěžku z prodeje každé panenky Samanthy Cristoforetti proto Mattel daruje charitativní organizaci Women in Aerospace Europe, která rovněž podporuje rovnost genderového zastoupení ve vesmírných misích.