Zdroj foto: iStock.com / Grafika: Kristýna Dobeš Moučková

Zdroj foto: iStock.com / Grafika: Kristýna Dobeš Moučková

Stačí 5 sekund. Chcete zásadně změnit svůj život? Zkuste tohle jednoduché pravidlo

Když se vás snaží někdo motivovat, řekne vám, abyste se přestali vymlouvat a bát. Strach je velká překážka. Co když ale tajemství ke zlepšení života, zvýšení sebevědomí a zbavení se pochybností spočívá v jednoduše naučitelné schopnosti překonat sám sebe? Tento trik vám zabere pouhých pět sekund.

Úspěch nespočívá v tom, jak něco udělat, ale v tom, jak se konečně přinutit něco udělat. S touto premisou vymyslela bývalá právnička a v současnosti úspěšná autorka a podcasterka Mel Robbins pravidlo pěti sekund. Psychologický trik představila na přednášce TEDx v San Franciscu už v roce 2011. Její vystoupení je dostupné na YouTube a má přes 31 milionů zhlédnutí.

TIP NA VIDEO: Co dělat, když vás přepadne úzkost?

Video placeholde

Robbins mluví o bojích, které všichni známe, a o emocích, které všichni sdílíme. Hovoří o tom, jak se naše vlastní mozky staví do cesty tomu, co chceme a co potřebujeme. A že tento náš vnitřní sabotér umí dělat svou práci většinou dost dobře...

Změny bolí

„Pokud máte záměr něco udělat, musíte se pohnout do pěti sekund, jinak to váš mozek zabije,“ vysvětluje autorka jednoduché pětisekundové metody. Jde o to, že mozek je navržen tak, aby nás chránil před nebezpečím. Jednou z jeho funkcí je udržet nás naživu tím, že zajistí, abychom nedělali to, co by mohlo být bolestivé a nepříjemné.

Změna často vyžaduje námahu, k dosažení cílů je potřeba boj. Všechny tyto věci znamenají vystoupení z naší komfortní zóny. Naše mysl ale přesně tohle nenávidí – chce, abychom seděli v pohodlí a čekali na svůj pomalý úpadek. Váš mozek nechce, abyste opustili práci a začali podnikat. To je přece děsivé, můžete přijít úplně o všechno. Vašemu mozku trvá pouhých pět sekund, než vytvoří tato spojení, udusí radost a nahradí ji strachem a úzkostí.

Rychle 5-4-3-2-1

Co kdybyste ale byli rychlejší než váš mozek? Udělali něco dříve, než by měl šanci vás zastavit? Co kdybyste mohli lusknout prsty a prostě udělat, co chcete? Myšlenka stojící za pravidlem pěti sekund je právě taková. Jakmile máte nějaký záměr, začněte odpočítávat od pěti do jedné. Řekněte to nahlas, pokud potřebujete. 5-4-3-2-1 a jděte! Zní to až směšně jednoduše.

Okamžitým odpočítáváním nicméně uděláte dvě věci:

  1. Odvedete mozek od zaměření na negativní aspekty vašeho pocitu.

  2. Přinutíte mozek, aby nepředvídal, že se něco stane.

​Akce nemusí být velká. Snaha o brzké vstávání může vypadat tak, že na 5-4-3-2-1 stáhnete přikrývku, vstanete z postele a hned ji ustelete. Nekouřit znamená 5-4-3-2-1 odhodit krabičku cigaret a místo toho si vzít jablko.

Jakmile uděláte malý krok, mozek už s tím nic nenadělá. Je to proto, že jakmile se jednou a rychle rozhodnete, vaše mysl se už bude snažit najít řešení, abyste to mohli udělat. Už vám nestojí v cestě. Teď ji ovládáte vy.

Kniha Pravidlo pěti vteřin se stala světovým bestsellerem a v roce 2020 vyšla i v českém překladu. Pravidlo Mel Robbins začali používat šéfové velkých firem, aby zvýšili produktivitu, spolupráci i sebevědomí svých zaměstnanců. Proč tedy tuto metodu nevyužít i pro vlastní prospěch?