Moje cesta bio kosmetikou začala vařením mýdla ve dne v noci, říká Míša Vaněčková | Ženy.cz
 

Moje cesta bio kosmetikou začala vařením mýdla ve dne v noci, říká Míša Vaněčková

4. června 2019
Michaela Vaněčková, majitelka bio kosmetiky Caltha • Foto: archiv Caltha

Když se z vášně stane i vaše práce. Ne každý má takové štěstí. Michaela Vaněčková se rozhodla, že chce, aby ji její práce bavila. Ještě před třemi lety jako prorektorka olomoucké vysoké školy začala naplno vyrábět přírodní kosmetiku. Uvařila své první přírodní mýdlo a její život se změnil. Dnes má svou vlastní značku bio kosmetiky Caltha, kterou lidé milují.

Je náročné prorazit s přírodní kosmetikou na tak obrovském kosmetickém trhu? Velké firmy, masivní reklamy?

Takto jsem nad tím nikdy nepřemýšlela. Skočila jsem do podnikání rovnýma nohama a nechala se hodně vést intuicí. Nikdy jsem nedělala záměrně žádný marketing, nechala jsem vše kolem přirozeně plynout. Sami zákazníci si mě hledali a stále hledají a okruh zájemců z řad jednotlivců i obchodů je dnes už velký. Spolupracujeme se stovkou kamenných prodejen u nás i v zahraničí. Navíc jsme objevili kouzlo bezobalového prodeje a snažíme se jít cestou ekologické výroby i prodeje. A tento směr je pro nás prioritou, které se věnujeme momentálně nejvíc.

Vrhnout se do výroby kosmetiky po hlavě asi nejde, ne? Chce to mít nějaké zkušenosti, možná i vzdělání? Je to tak?

No, tak já jsem ten střelec. Jsem vystudovaná muzikoložka, klavíristka, takže zde jsem moc základu pro výrobu kosmetiky nezískala, ale už více jak deset let jsem ponořená do studia výroby kosmetických výrobků. Zajímají mě vlastnosti jednotlivých surovin a nic z výroby nenechávám náhodě. O každé maličkosti musím vědět vše: Co v sobě skrývá, jaké má vlastnosti a v jakých kombinacích s jinými produkty je její síla. Takže vzdělání to nebylo, ale můj zájem a vášeň. Hudební vzdělání mě podporovalo v mé kreativitě a fantazii, tu jsem ve výrobě využila stoprocentně. A doktorské studium mě naučilo bádat a dohledávat si informace.

Míša ve svém kosmetickém královstvíMíša ve svém kosmetickém královstvíAutor: archiv Caltha

A najednou je z koníčku vlastní značka přírodní kosmetiky a život v podnikání. Kde se to zlomilo?

Ze začátku mě vůbec nenapadlo stavět se k této lásce jako k tvrdému businessu, nedělala jsem si žádné ekonomické rozvahy, nepřemýšlela jsem jako podnikatel. Prostě jsem jen poslechla svoji vášeň a šla si za ní. Bylo to tak silné, že mě nemohlo v tu dobu vůbec nic zastavit. Dnem i nocí jsem buď vařila a zkoušela nové produkty, nebo studovala vlastnosti jednotlivých surovin a jejich vzájemné působení. Propadla jsem výrobě kosmetiky od uvaření prvního tuhého mýdla. Vařila jsem stále nové varianty, kombinovala zajímavé suroviny a testovala jejich působení na kůži. Možnosti výroby různých produktů, variabilita a nekonečné množství surovin mi poskytlo oblast, kde se mohu realizovat, a navíc zde získávám pro mě tolik potřebnou zpětnou vazbu o tom, že dělám něco užitečného, něco, co dělá lidem radost. Na tomto pocitu jsem přímo závislá. Reference v podobě radostných zpráv maminek dětí s ustupujícím atopickým ekzémem či kamarádů s utlumenými příznaky lupénky nebo kamarádek, které po mytí mými produkty přestaly úplně používat až několik druhů kosmetických přípravků, mě přiměly k rozhodnutí opustit společensky uznávanou profesi a zahájit certifikaci kosmetických výrobků a zcela se věnovat výrobě přírodní kosmetiky.

Bahno z Mrtvého moře – mýdlo na problematickou pleť, CalthaBahno z Mrtvého moře – mýdlo na problematickou pleť, CalthaAutor: archiv Caltha

Takže předpokládám, že u mýdla nezůstalo?

Máte pravdu. Tím to začalo, výrobou tuhých mýdel, a má vášeň v objevování nových věcí mě dovedla až k tomu, že dnes vyrábíme celou škálu přírodních produktů, které lze použít v péči od hlavy až k patě – od šamponů, kondicionérů přes mýdla, balzámy na rty, deodoranty, zubní pasty, krémy. A tím to rozhodně nekončí, na trh za chvilku přijdou další výsledky mého bádání a tvoření. Všechny produkty mají společné to, že jsou přírodní, ručně vyráběné, se snahou o využívání lokálních zdrojů. K výrobě se stavíme poctivě a věřím, že i naši zákazníci cítí, že Caltha není práce, ale srdeční záležitost. Než si vůbec dovolíme produkt nabídnout zákazníkům, vždy jej testujeme s odborníky v dané oblasti. Jejich verdikt o kvalitě produktu je pro mě velmi důležitý, musím si být jistá, že vyrábím a dále nabízím profesionální a zároveň kvalitní produkty.

Rozjasňující zubní pasta, černé uhlí, CalthaRozjasňující zubní pasta, černé uhlí, CalthaAutor: archiv Caltha

Je skvělé dělat něco, co vás baví a naplňuje. Na jedné straně tady máme ale svět kosmetiky a na druhé nástrahy podnikání. Jak jste je zvládla vy?

Živím se výrobou přírodní kosmetiky a jsem velmi vděčná, že náš tým se již rozrostl na další 4 kolegy, a dokonce jsme vybudovali další provozovnu. Takže je nás 5 a spolu se nám moc dobře daří. Budu odpovídat asi jako všichni podnikatelé, ale to, co mě trápí, je byrokracie. Necítím úplně podporu ze strany státu a ani ochotu poradit. Každý bojujeme, jak to jen jde, ale někdy to člověka dožene i k slzám. Nebýt toho nadšení a chuti, tak už bych to mnohdy vzdala. Hodně síly, podpory a potvrzení, že dělám dobrou věc, jsem dostala díky účasti v projektu T-Mobile Rozjezdy a to, že jsem v roce 2016 skončila mezi vítězi, mě neuvěřitelně nakoplo. Získala jsem tolik užitečných rad, právě hlavně v podnikání, a samozřejmě injekce v podobě finančních prostředků byla skvělá.

Pohybujete se v oblasti, která je spojená s krásou. Děláte lidi krásnými a zdravými. Co pro vás krása znamená?

Pocit naplnění, radosti a euforie… To je pro mě krása z výroby, z produktů i z kontaktu s báječnými lidmi.

 

Fotogalerie

5 fotografií

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy