Jak nepracovat od rána do večera a skončit s workoholismem?

9. listopadu 2018
Jak nepracovat od rána do večera a skončit s workoholismem?
Tak do kolika si to dneska dám? • Foto: iStock.com

Práce je váš život. Večeře nestíháte, o víkendech doháníte pracovní resty, dovolenou trávíte napojeni na pracovní email a služební mobil nosíte stále s sebou. Práci raději nedelegujete, protože vy sami to uděláte přece nejlíp. Vítejte v klubu otroků práce. Workoholiků.

Taky patříte k těm, kteří se musí otáčet? Trvalé příkazy, hypotéky nebo leasingy za vás nikdo nezaplatí. Ale myslíte, že je správné na svou práci myslet dvacet čtyři hodin denně? Možná si uvědomujete, že už je to extrém. Doma s vámi nikdo nemluví, proč taky, vždyť vás zajímají jen pracovní povinnosti, započatý hovor s partnerem ukončujete, kdykoliv pípne Messenger. Nadšení z práce je ale dávno pryč a ani vaše tělo už neskáče radostí z každého nového projektu. Možná jste si všimla, že čím tvrději pracujete, tím lepší jsou vaše vztahy s vašimi šéfy. Ale co vztahy s rodinou a přáteli?

Ano, je těžké najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, ale když se kolem sebe rozhlédnete, někomu to jde.

Nedávný americký průzkum uvedl, že více než 135 milionů lidí (56 % dotázaných) nemělo za rok dovolenou. Téměř 10 miliónů z nich přiznalo, že nebyly na dovolené po dobu 2 let. A z těch, co dovolenou mají, se 30 % na ní nedokáže uvolnit. Neusnadňují nám to ani moderní technologie, neboť dnes můžeme být připojení 24 hodin denně, a proto můžeme kontrolovat, reagovat, pracovat.

Chci žít

Jak píše Sid Kirchheimer na WebMD: "Workoholismus je slušná závislost." A připojuje, kam až může dojít: „V Japonsku se workoholismus nazývá karoshi neboli "smrtí přepracováním".“ Jestliže nechcete dopadnout jako naši japonští přátelé, je čas se z pracovního otroctví vymanit.

Změnit styl práce a záliby ovšem není snadné. Pokud chcete žít trochu jiný život, stojí za to začít s transformací po malých krocích. Jak půjde čas, změní se vaše pracovní zvyky a budete schopna si nejen užít svou rodinu a přátele, ale zároveň budovat i kariéru. Přinášíme vám několik užitečných tipů podle Debry Davenport, jež je kariérní expertka a prezidentka společnosti DavenportFolio, licencované firmy, která mentoruje podnikatele a profesionály. Zbavte se vašeho pracovního otroctví a začněte se těšit na prázdniny, večery a osobní život.

Zapojte všechny

Stejně jako každá závislost by workoholismus měl být léčen vícenásobným přístupem, který může zahrnovat poradenství, změnu chování, terapii, změny životního stylu a zásah rodiny. Jděte pro pomoc k vícero stranám, rodina vás určitě nezavrhne, ba tento krok uvítá, zkušený poradce či psycholog vás povede odborným způsobem a do úprav koníčků a aktivit se pustíte sama.

Čas vypnout mozek

Věnujte 10 minut dne meditaci v různých formách. Pomůže vám, vaší mysli a tělu odpočívat. Existuje mnoho výzkumů, které dokazují přínos meditace, díky níž bravurně dokážete snížit hladinu stresu. Nemáte ráda meditaci? Ok, pak jděte na procházku do přírody nebo na sportovní, výtvarný, čtenářský kroužek. Ve skupině lidí se snáze necháte pohltit aktivitou.

Práce + humor = 🙂

Samá práce a žádná zábava z vás dělá nudného člověka. Ve vašem životě by mělo být místo na vtipy, zábavu, smích a radost. Zkrátka mít čas na to se bavit. Nemusíte jít hned na párty či do kavárny, můžete začít s posloucháním oblíbených písniček nebo sledovat zábavná videa, mluvte s partnerem, zkrátka něco, kdy se zasmějete. Tyto činnosti vás na chvíli od práce odvrátí, ale udrží mysl stále bystrou.

Zdraví nad zlato

Několik druhů výzkumů prokázalo, že intenzivní práce bez přestávek a dnů volna negativně ovlivňuje účinnost těla a poškozuje zdraví. Sedavý život a konzumace studeného jídla nepřispěje k vaší dlouhověkosti. Ano, vitamíny, léky vás sice udrží, ale jen přežít. Zajděte si k lékaři, ať vám poví, jakou chorobu z povolání máte a jak se jí zbavit. Uvolněte a očistěte své tělo.

Večery digitální detoxikace

Nepoužívejte své digitální miláčky v čele s mobilem, tabletem a počítačem, když nepracujete a je doma rodina. Začněte například jedním dnem v týdnu a dejte si večerní digi detox. A odstraňte všechny vnější stimuly, které vás k nim mohou lákat. Vařte podle papírové kuchařky, čtěte si, povídejte, malujte… zkrátka cokoliv, k čemu nepotřebujete digitální hračky.

Plány dovolené

Plánování dovolené vám pomůže odklonit se od každodenní rutiny. Pokud se vám nápad opustit svou práci na týden nebo déle zdá být absolutně šílený, začněte s řadou krátkých výletů. Cestujte o víkendu. Takové výlety jsou užitečné, protože vám dávají možnost odpočinout si od každodenního závratného tempa a desítky zodpovědností a podívat se na život z jiné perspektivy. A pro jistotu, kdyby v práci hořelo, buďte ze začátku tam, kde je wi-fi.

Je před vámi víkend? Můžete začít hned: Zkuste si naplánovat alespoň malou odstávku práce.

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek
720p 360p
Další příběhy

Horoskopy