Chcete lepší práci? Zapracujte na své osobní značce
Představte si, že namísto obcházení nekonečného množství pohovorů se vám firma ozve sama. Lákavé, že? Pokud chcete zvýšit šance, že se to opravdu stane, začněte pracovat na tom, aby se o vás vědělo. Jak? Poradíme vám.
"Základem je naučit se smysluplně rozvíjet svoji osobní značku neboli brand. A proč? Protože i když budete sebelepší programátorka, manažerka, asistentka, datová analytička... ale nikdo to nebude vědět, pak se vám energie vložená do vzdělání a vlastní práce vrátí jen stěží," říká lektorka a koučka Petra Drahoňovská z CareerDesigner.cz, která školí i v rámci IT kurzů a kariérních workshopů Czechitas.
Sama vypracovala jednoduchý systém, který vás provede tím, co je to osobní brand a co je třeba dělat k jeho vybudování. A nebojte se, sice na první pohled připomíná školní skloňování, ale tohle vás bude bavit!
Pokračování 2 / 8
1. pád – Kdo, co
… je osobní značka? Značka jste vy, jak vás vidí ostatní. To vy musíte umět popsat a poslat dál do světa, co vás baví, v čem jste šikovná, kam chcete profesně růst, co nového se chcete učit a co je pro vás v životě (nejen v práci) důležité.
Pokračování 3 / 8
2. pád – Bez koho, čeho
… se obejdete? Určitě bez falešné skromnosti. Zahoďte zbytečný stud, že mít vlastní web, blog či vizitky je něco nepatřičného. Značka už dávno není jen tématem, které musí řešit firmy nebo lidé na volné noze. I jako zaměstnankyně v malé či velké firmě můžete být výraznou osobností, u které je každému jasné, v čem je dobrá a co ji baví.
Pokračování 4 / 8
3. pád – Komu, čemu
... tím prospějete? Primárně hlavně sama sobě! Naučit se přirozeně popsat, kde jste právě tady a teď ve svém životě, v čem jste prospěšná svému okolí (týmu, firmě, …), vám pomůže upevnit sebevědomí. Zároveň jste čitelnější pro své okolí. Právě touto cestou se k vám mohou dostat skvělé pracovní nabídky. A nemusí jít vždy o novou práci, ale třeba i o nový projekt v rámci firmy, kde pracujete.
Pokračování 5 / 8
4. pád – Koho, co
… chcete oslovit? Máte jasno "odkud, kam" v životě právě teď profesně jdete, umíte jasně popsat, v čem jste dobrá? Fajn, než ale vložíte energii do své sebeprezentace (tzv. osobní marketing), uvědomte si, na koho cílíte. Stejně jako firma ví, kdo je její klient, i vy si určete, kdo je ten váš. Mezinárodní americká firma se sídlem v Londýně? Lokální neziskovka? IT oddělení u vás ve firmě, se kterým chcete víc spolupracovat?
Pokračování 6 / 8
5. pádem – Oslovujeme, voláme!
… Lucko – skvělá grafičko! Terezo – nejlepší lektorko! Toto je vaším cílem. Pokud makáte na tom, aby vaše značka byla jasná, autentická (zůstaňte určitě vždy sama sebou) a konzistentní, pak je jen otázkou času, kdy si vás lidi najdou.
Pokračování 7 / 8
6. pád – O kom, o čem
… tedy ten osobní marketing je? Pokud už víte, kdo je váš "klient", pak si podle toho určete jednak správný komunikační kanál, styl komunikace a také vhodný obsah. Pro někoho to bude super odborný blog na LinkedIn, pro někoho to bude prezentace na místních dobrovolnických akcích… nástrojů i forem je opravdu hodně.
Pokračování 8 / 8
7. pád – S kým, s čím
… do toho můžete jít? Aneb co je co-branding? Nebuďte v tom sama. Podívejte se na hvězdy pop-music nebo hip-hopu, které si vzájemně hostují ve svých klipech. Pracujte na skvělých projektech (na začátku třeba i jako dobrovolnice), spojte se se zajímavými lidmi na stejné vlně (ano, společné hodnoty jsou fakt důležité). A propagujte se vzájemně.